پارس ناز پورتال

نجات کودک وقتی جسم خارجی را بلعیده

نجات کودک وقتی جسم خارجی را بلعیده

نجات کودک وقتی جسم خارجی را بلعیده 

کودکان عادت دارند تا همه چیز را به سمت دهان خود ببرند و برای همین ممکن است برخی از اجسام را بخورند و در گلوی آن ها گیر کند. یک فوق تخصص گوارش و کبد کودکان بابیان اینکه یکی از مشکلات نسبتا شایع در کودکان، بلعیدن اجسام خارجی است، گفت: این مشکل به‌ طور شایعی در گروه سنی شش ماه تا سه سال و به‌طور عمده در پسربچه‌ها دیده می‌شود

 

و در صورت بلعیدن جسم خارجی توسط کودک، باید هرچه سریع‌تر او را به مرکز درمانی رساند.ریتا باقریان با تاکید به اینکه در این‌گونه موارد باید هرچه سریع‌تر کودک را به مراکز درمانی رساند، گفت: به دلیل تأخیر تکاملی یا اختلالات روان‌پزشکی زمینه‌ای، ممکن است این مشکل در سنین بالاتر نیز رخ دهد.

 

این پزشک شاغل در مرکز آموزشی – درمانی قدس قزوین، اظهار کرد: شایع‌ترین جسم خارجی بلعیده‌ شده در کودکان، سکه و اجزای اسباب‌بازی‌ها است. موارد خطرناک نیز بلعیدن اجسام تیز، باطری‌های دیسکی و بلعیدن آهن‌رباهای متعدد به‌طور هم‌زمان است.

 

باقریان افزود: بلعیدن باطری‌های دیسکی، نگران‌کننده‌تر است؛ چون پس از بلعیدن آن‌ها سوختگی الکتریکی ناشی از واکنش شیمیایی و در مواردی نشت مواد قلیایی از باطری باعث آسیب لایه‌های مخاطی و سپس لایه‌های عمقی‌تر دستگاه گوارش می‌شود.

 

وی ادامه داد: چنانچه این آسیب، بدون اقدام خاص درمانی ادامه یابد، می‌تواند منجر به سوراخ شدگی در محل گیر کردن باطری در هر قسمتی از دستگاه گوارش بیمار شود که گاه با عوارض و تبعات جبران‌ناپذیری برای بیمار همراه است.

 

این فوق تخصص گوارش و کبد کودکان، هشدار داد: در جامعه امروزی با توجه به اینکه عروسک‌ها و ماشین‌های کوچک دارای باطری، به سهولت در محیط اطراف کودکان، در هر سنی قرار می‌گیرد یا دستگاه کنترل وسایل صوتی، تصویری و ریموت در منزل یا اتومبیل حاوی این نوع از باطری‌ها،

 

در مواردی برای آرام و مشغول کردن کودک، توسط والدین و اطرافیان در اختیار آنان قرار داده می‌شود. شرایط مساعد را برای ایجاد خطر احتمالی در کودکان، بیش‌از پیش مهیا می‌کند.

 

وادار کردن کودک به استفراغ، اشتباه است

باقریان تاکید کرد: والدین و مراقبان کودکان با خطرات بالقوه بلعیدن این نوع از باطری‌ها آشنا شده و چنانچه مورد قطعی یا حتی مشکوک چنین مواردی در کودکان رخ داد، بلافاصله و بدون هیچ اقدامی به‌ منظور تحریک به استفراغ در کودک، وی را به مرکز درمانی منتقل کنند.

 

 به گزارش پارس ناز  پس از راه‌اندازی بخش آندوسکوپی اطفال مرکز آموزشی – درمانی قدس قزوین در مهرماه ۱۳۹۵، در اولین مورد ارجاع شده به آن، باطری دیسکی بلعیده‌شده توسط کودک شیرخواری، از طریق آندوسکوپی با موفقیت از معده بیمار خارج شد.

 

بیمار مذکور، کودک شیرخوار ۹ ماهه‌ای بوده که توسط برادر چهارساله‌اش وادار به بلعیدن باطری دیسکی اسباب‌بازی شده بود و پس از آگاه شدن والدین و اقدام سریع آنان در انتقال هرچه سریع‌تر شیرخوار به این مرکز، بیمار بستری شد و پس از انجام رادیوگرافی ساده شکمی و محرز شدن وجود باطری در معده،

 

بیمار تحت آندوسکوپی فوقانی قرار گرفت که خوشبختانه بدون بروز عارضه خاصی و با موفقیت، باطری از معده شیرخوار خارج و بیمار به بخش بستری منتقل شد.

 

ایسنا