پارس ناز پورتال

موهای خود را دکلره نکنید

مجموعه : نکات سلامت مو
موهای خود را دکلره نکنید

موهای خود را دکلره نکنید 

دکلره کردن موها امروزه به طور گسترده در سالن های آرایشی انجام میشود و بصورت مد هم درآمده است.اما آیا از زیان های این کار برای موهایتان آگاه هستید؟میل به زیبایی علاقه ای فطری در وجود همه انسان‌ها است. رنگ کردن موها یکی از روش‌هایی است که اغلب افراد از آن برای زیبا تر شدن استفاده می‌کنند.

 

انسان‌ها حتی در زمان‌های گذشته نیز به این کار علاقه‌مند بودند و با حنا موهای خود را رنگ می‌کردند. بی‌رنگ کردن یا به اصطلاح دکلره نیز یکی از انواع روش‌های جدید رایج برای تغییر رنگ موها محسوب می‌شود که بازار استفاده از آن در آرایشگاه‌های زنانه بسیار داغ است.

 

این اقدام در اکثر موارد نه تنها باعث زیبایی نمی‌شود بلکه تأثیر منفی در ظاهر فرد دارد بنابراین دکلره کردن موها عوارضی نیز دارد که نباید آنها را نادیده گرفت.

 

دکتر حسن اعتمادزاده متخصص پوست و مو در گفت و گو با روزنامه ایران، با اشاره به اینکه رنگ کردن یا به اصطلاح دکلره کردن موها روشی پرطرفدار و شایع است، می‌گوید: اغلب زنان از این روش برای زیبایی بیشتر استفاده می‌کنند اما بی‌رنگ کردن موها باعث شکنندگی و از بین رفتن بافت طبیعی مو خواهد شد

 

بنابراین به افراد توصیه می‌شود به هیچ عنوان از این روش برای رنگ کردن موهای خود استفاده نکنند، چراکه احتمال ابتلا به عوارض آن بسیار زیاد است.

 

عوارض دکلره
وی با اشاره به اینکه دکلره کردن باعث خشک و شکننده شدن موها می‌شود، تصریح می‌کند: عوارض ناشی از این مسأله حتی ممکن است تا حدود یک سال ادامه داشته باشد. ریزش، کم پشت شدن مو‌ها و در نهایت خالی شدن قسمت‌هایی از سر از عوارض بی‌رنگ کردن موهاست که جبران و درمان آن اغلب به هزینه و زمان زیادی نیاز دارد.

 

راهی برای جلوگیری از عوارض شدید
دکتر اعتمادزاده خاطرنشان می‌کند: عوارض ناشی از این روش برای مبتلایان به مشکلات پوست و مو شدید تر است. در صورتی که افراد برای رنگ کردن موهای خود جدی هستند می‌توانند ابتدا قسمتی از رنگ را بر بدن خود امتحان کنند.

 

تا هر زمانی که باید این مواد روی مو‌ها برای تغییر رنگ قرار گیرند به همان اندازه نیز باید روی بازو گذاشت تا از حساسیت نداشتن فرد مطمئن شد بنابراین در صورت مشاهده هرگونه علائم غیر طبیعی باید از رنگ کردن موها پرهیز کرد.

 

در هنگام خرید دقت کنید
این متخصص پوست و مو با تأکید بر اینکه باید در هنگام خرید محصولات بهداشتی آرایشی به بارکد آنها دقت شود، می‌گوید: رنگ کردن موها باعث آسیب جدی به آنها خواهد شد اما در صورتی که افراد اصرار به استفاده از این مواد شیمیایی دارند باید به این بارکد‌ها دقت کنند چراکه بارکد بیانگر اصل بودن و تأییدیه وزارت بهداشت است.

 

دکتر اعتماد زاده در خاتمه اظهار می‌کند: افرادی که از این روش برای زیبایی خود استفاده می‌کنند باید برای کاهش عوارض احتمالی در هنگام شست و شو از آب گرم کمتر استفاده کنند. همچنین توصیه می‌شود از چنگ زدن به داخل موها پرهیز شود.

 

هنگام خرید بهتر است برندهای شناخته شده و مرغوب را انتخاب کرد و نباید بر اساس توصیه اطرافیان محصولات آرایشی بویژه رنگ مو را خرید. افرادی که دچار زخم یا خارش در ناحیه سر هستند بهتر است ابتدا برای درمان اقدام کنند و سپس موهای خود را رنگ کنند، چراکه نادیده گرفتن درمان باعث تشدید عوارض خواهد شد.