پارس ناز پورتال

مواد غذایی که کبد را پاک می کنند

مواد غذایی که کبد را پاک می کنند

مواد غذایی که کبد را پاک می کنند 

برخی از مواد غذایی روی کبد و سلامت آن تاثیر مستقیم دارند و بهتر است در سبد غذایی خود از آن ها غافل نشویم. کارها و وظایف مهمی در بدن انسان برعهده کبد است و کبد یکی از اعضای مهم بدن انسان میباشد.به همین منظور نیاز است که انسان زندگی اش را طوری مدیریت کند که به کبدش آسیب نرسد

 

و در عوض کبدش را بهبود ببخشد.خوراکی هایی وجود دارند که با استفاده از آن ها میتوانید کمک زیادی به سلامت کبدتان کنید و در واقع خواهید توانست کبدتان را از هر مضراتی دور نگه دارید.برنامه های غذایی سم زدایی یا تمیز کننده واژه های شایعی هستند که برای بهبود سلامت و کاهش وزن به کار می روند. سموم می توانند از آلودگی هوا، مواد مخدر و آلودگی های محیطی وارد بدنمان شوند.

 

تمام مواد مغذی که دریافت می کنیم چه سالم چه غیر سالم باید از کبد عبور کنند. تمام موادی که ممکن است مضر باشند طی این فرآیند توسط کبد و کلیه فیلتر می شوند.افرادی که کبدی سالم دارند می توانند بدون کمک تمیز کننده های سموم آنها را از غذاهای دریافتی حذف کنند.

 

در واقع تمیز کننده های سموم اعتبار علمی ندارند.افرادی که کبدشان دچار مشکل است ممکن است سموم در بدنشان انباشته شود. یک کبد سالم موادی سمی را می گیرد و آنها را تبدیل به ترکیبات قابل حل در آب می کند تا از بدن دفع شوند.با اینکه مکمل های سم زدا و تمیز کننده شاید از نظر علمی به اثبات نرسیده باشند

 

اما می توانید با خوردن بعضی غذاها به سلامت تمیز کننده طبیعی بدنتان یعنی کبد کمک کنید. برخی مکمل ها مانند خار مریم نشان داده می تواند مزایایی برای کبد داشته باشد اما تثبیت سلامت کبد با برنامه غذایی مناسب نیز ممکن است.

 

سیر
در فرهنگ های باستانی از سیر برای درمان بیماری های بسیاری استفاده می کردند که اختلال کبد هم از آنها بود. با اینکه خوردن سیر شاید نتواند اختلال کبد را درمان کند اما سیر می تواند تاثیر مثبتی روی عملکرد کبد داشته باشد.برخی تحقیقات نشان داده اند روغن سیر می تواند به بهبود عملکرد در افراد مبتلا به هپاتیت کمک کند، اما برای اثبات کامل هنوز به تحقیقات جامع تری نیاز است.

 

سیر ترکیبات قدرتمند فراوانی دارد که می توانند سلول های بدن را از آسیب ها حفظ کنند.برای مثال مشخص شده ماده diallyl sulfide موجود در سیر از آنتی بیوتیک ها در مقابله با باکتری های مضر قوی تر است.از این رو خوردن سیر می تواند ایمنی بدن در برابر باکتری هایی که از غذاهای مضر می آیند را تقویت کند.

 

اسپیرولینا
اسپرولینا که در واقع یک جلبک است منبعی غنی از آمینو اسید ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است. تحقیقات نشان داده اسپرولینا می تواند سلول های کبد را از آسیب مربوط به هپاتیت محافظت کند.با این که اثبات این رابطه به تحقیقات بیشتری نیاز دارد اما تحقیقات نشان داده اسپرولینا می تواند تاثیرات محافظت کننده ای روی کبد داشته باشد.

 

قبل از اینکه اسپرولینا را به عنوان یک مکمل استفاده کنید با پزشکتان صحبت کنید. اسپرولینا را می توانید به صورت کپسول، پودر و یا در قالب غذا پیدا کنید.

 

گوجه فرنگی
تحقیقات نشان داده غذاهای سرشار از لیکوپن می توانند برای درمان برخی از مشکلات کبدی مفید باشند. این غذاها می توانند برای سلامت سلول های کبد مفید باشند.گوجه فرنگی و محصولات آن به عنوان غذاهای سرشار از لیکوپن شناخته می شوند. سبزیجات و میوه ها رنگ قرمز خود را از لیکوپن دارند.

 

خوردن غذاهای سرشار از لیکوپن همچنین می تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان و بیماری های قلبی را نیز کاهش دهد.پختن گوجه فرنگی خاصیت لیکوپن موجود در آن را افزایش می دهد. بنابراین لیکوپن موجود در سس گوجه فرنگی و یا گوجه فرنگی های خشک شده در مقایسه با گوجه فرنگی تازه بیشتر است.

 

هندوانه
بر خلاف گوجه فرنگی ها، لیکوپن حاصل از هندوانه تازه به خوبی جذب می شود. از این رو هندوانه و گوجه فرنگی به عنوان دو منبع غنی از لیکوپن شناخته می شوند. لیکوپن باعث می شود هندوانه نیز از غذاهایی در نظر گرفته شود که برای سلامت کبد مفید هستند.

 

چغندر
چغندرها سرشار هستند از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها که به دلایل بسیاری می توانند برای کبد و سلامت کلی بدن مفید باشند. یکی از راه هایی که چغندر می تواند سلامت کبد را تحت تاثیر قرار دهد نازک کردن صفرا است که در کبد ساخته می شود.برخی تحقیقات نشان داده اند ترکیبات موجود در چغندر می تواند به درمان کبد کمک کند اما همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

پیاز
 به گزارش پارس ناز بیماری های کبدی معمولا ممکن است همراه باشد با کمبود دریافت ویتامین های B. از این رو غذاهای حاوی ویتامین های B می توانند برای افرادی که عملکرد کبدی پایینی دارند و ویتامین B بیشتری نیاز دارند مفید باشد.
پیاز منبعی غنی از فولات و ترکیبی است به نام کورستین است.

 

کورستین می تواند برای سلول های کبد مفید باشد چون برخی تحقیقات نشان داده اند می تواند به کاهش مقدار چربی ذخیره شده در کبد کمک کند. انباشتگی چربی درون یا نزدیک کبد می تواند باعث التهاب و برهم خوردگی بسیاری از عملکردهای درون بدن شود.

 

مرکبات
چاقی خطر دیگر بیماری ها نظیر دیابت نوع ۲، بیماری های کبدی و قلبی را افزایش می دهد. ترکیباتی در مرکبات هست به نام فلاوانونها که می توانند استرس اکسیداتیو مربوط به چاقی را کاهش دهند.هرچه سلول های بزرگ چربی در بدن بیشتر باشد به معنای استرس اکسیداتیو بیشتر است.کاهش این استرس اکسیداتیو برابر است با کاهش خطر بیماری های مربوط به چاقی.

 

محققان دریافتند وقتی به موش هایی که برنامه غذایی پرچرب داشتند از این فلاوانونها داده شد مقدار آسیب کبدی شان کمتر شد و سطح چربی و گلوکز خونشان نیز کاهش پیدا کرد.این ترکیب میوه های مرکباتی می تواند سلول های کبد را از آسیب محافظت کند و به تمیز شدن مواد مضر از کبد کمک کند.

 

منبع : الو دکتر