پارس ناز پورتال

مواد خوراکی برای مقابله با اشعه UV خورشید

مواد خوراکی برای مقابله با اشعه UV خورشید

مواد خوراکی برای مقابله با اشعه UV خورشید 

اگر می خواهید تا پوست شما در برابر اشعه های مضر خورشیدی مقاوم باشد می توانید از کرم ها استفاده کنید اما مواد خوراکی هم می توانند کاملا تاثیرگذار باشند. مسلما بهترین راه برای محافظت از پوستتان در برابر اشعه‌های مضر UV، استفاده از مقدار زیادی کرم ضد آفتاب است.

 

با اینحال وقتی موضوع بر سر سلامتی شما باشد، به یک برنامه‌ی دفاعی دو جانبه، که در عین حال که آسیب‌ها را بطور داخلی از بین می‌برد، اشعه‌ها را بطور خارجی هم بی اثر کند، نیاز دارید. در اینجاست که رژیم غذایی اهمیت پیدا می‌کند.

 

مطالعات نشان داده‌اند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای، خطر سرطان پوست را کاهش می‌دهد، و نشانه‌های پیری را به حداقل می‌رساند. پس با درک این موضوع، به فکر استفاده از این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان در غذاهایتان باشید.

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی، که هر چه قرمزتر باشد بهتر است، سرشار از لیکوپن است، یعنی آنتی اکسیدانی که مشخص شده از پوستتان در برابر خورشید محافظت می‌کند. دکتر جسیکا وو، متخصص پوست مستقر در لس آنجلس و نویسنده‌ی «صورتتان را تغذیه کنید» می‌گوید: ثابت شده که اضافه کردن رب گوجه فرنگی به رژیم غذایی شما، به محافظت از پوستتان در برابر آفتاب سوختگی و آسیب‌های نور خورشید کمک می‌کند.

 

وقتی گوجه فرنگی پخته شود، راحت‌تر جذب می‌شود، زیرا این فرایند به آزاد کردن لیکوپن از سلول‌های گیاه کمک می‌کند. پس شاید بهتر باشد سس مارینارا بیشتری روی ماکارونی‌تان بریزید.

 

دانه‌های کدو تنبل

بجای دور ریختن دانه‌های کدو، شاید بخواهید آنها را کمی برشته کنید و بعنوان یک میان وعده‌ی مفید برای پوستتان بخورید! جسیکا می‌گوید: آنها یک منبع فوق العاده از یک ماده‌ی معدنی کمیاب به نام روی هستند که بعنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی و ضد التهاب عمل می‌کند،

 

در برابر اشعه‌های UV از پوست محافظت می‌کند، باعث تسریع بهبود زخم‌ها می‌شود، و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. روی، نه تنها آسیب پوست را معکوس می‌کند بلکه می‌تواند سرعت رشد باکتری‌های آکنه زا را نیز کاهش دهد.

 

چای سبز یا سفید

شاید دفعه‌ی بعد که به کافی شاپ رفتید، بخواهید به جای قهوه، یک فنجان چای سبز یا سفید سفارش دهید. دکتر فرانسیسکا فوسکو، متخصص مستقر در منهتن و استادیار بالینی امراض پوستی در دانشکده‌ی پزشکی مونت سینا در نیویورک می‌گوید: چای سبز و سفید، سرشار از پلی فنول‌ها، به ویژه کاتچین می‌باشند، که سلول‌های سرطانی را سرکوب می‌کند.

 

روغن زیتون

شاید در حال حاضر بدانید که روغن زیتون که قسم اصلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای است، یک جایگزین سالمتر برای کره یا مارگارین فراوری شده است. به گزارش پارس نازذچیزی که ممکن است ندانید، این است که روغن زیتون، سرشار از چربی‌های امگا-۳ است که فواید آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارند. دکتر دوریس دی،

 

دانشیار بالینی امراض پوستی در دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب «جراحی لیفت صورت را فراموش کنید» می‌گوید: روغن زیتون نه تنها خطر سرطان پوست را در شما کاهش می‌دهد، بلکه از نشانه‌های پیری نیز جلوگیری می‌کند.

 

فلفل دلمه‌ای قرمز

ویتامین سی برای ساخت کلاژن و مبارزه با چین و چروک‌ها ضروری است. در حالیکه شاید اولین انتخاب شما پرتقال باشد، اما فلفل دلمه‌ای قرمز ویتامین C بیشتری دارد! بعلاوه میزان قند که در واقع باعث التهاب پوستی می‌شود در آن کمتر است.

 

زردچوبه

آیا می‌دانستید که نرخ سرطان روده‌ی بزرگ و بیماری آلزایمر در هند، بسیار پایین است؟ به گفته جسیکا، این عقیده وجود دارد که علت آن عمدتا بخاطر مقدار کورکومین در رژیم غذایی آنهاست، ترکیبی که در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد از بدن محافظت می‌کند.

 

زردچوبه هم، یکی از ادویه‌های کلیدی در غذاهای هندی است که سرشار از آنتی اکسیدان و ضد بیماری می‌باشد. پس هفته ای یکبار، غذایتان را پر ادویه درست کنید.

 

کلم بروکلی

شاید شما سبزیجات متعلق به خانواده‌ی کلم مانند بروکلی، جوانه بروکسل یا کلم پیچ را دوست نداشته باشید، اما وقتی حقایق را بشنوید، نظرتان عوض می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که ممکن است این مواد غذایی فیبری در برابر سرطان از بدن محافظت کنند، و جلوی رشد سلول‌های ناسالم را بگیرند. می‌دانم که متنفرید که من هم این جمله والدینتان را تکرار کنم اما «سبزیجاتتان را تمام کنید»!

 

سالمون

مطمئنا همیشه هشدارهایی در مورد جیوه‌ی موجود در ماهی وجود دارد. اما خوشبختانه، ماهی سالمون، یکی از ماهی‌های سالم است. این ماهی حاوی اسیدهای چرب ضروری مانند امگا-۳ است که هم برای مغز مفیدند و هم برای پوست. به گفته دوریس دی، خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی در ماهی‌های چرب مانند سالمون و شاه ماهی، مانند سرچشمه‌ای برای جوانی و ضد بیماری عمل می‌کند.

 

رزماری

این گیاه معطر که از خانواده‌ی کاج است، به مبارزه با التهاب در بدن کمک می‌کند و آسیب‌های وارده از خورشید و عناصر محیطی را بی اثر می‌کند. فوسکو می‌گوید: رزماری، مریم گلی، جعفری و ریحان بعنوان مفیدترین گیاهان در نظر گرفته می‌شوند. مخصوصا ثابت شده که رزماری، توانایی بالایی در مهار رادیکال‌های آزاد و مزایای ضد میکروبی دارد.