پارس ناز پورتال

این مواد خوراکی برای قلب مانند سم هستند

مجموعه : رژیم و تغذیه
این مواد خوراکی برای قلب مانند سم هستند

این مواد خوراکی برای قلب مانند سم هستند 

برخی از مواد خوراکی هستند که اگر به طور کل آن ها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید بهتر است چون برای قلب می تواند بسیار مضر باشد. در بسیاری از مواقع به ما توصیه می شود که از مصرف برخی از مواد غذایی پرهیز کنیم و متاسفانه ما تا زمانی که به مشکل جسمی خاصی برخورد نکنیم این توصیه ها را جدی نمی گیریم.

 

به عنوان مثال زمانی که فشار خون مان بالاست تصمیم می گیریم که نمک کمتری مصرف کنیم. با بالارفتن قند خون و وزن مان و توصیه های پزشکان به خطرناک بودن آن تصمیم می گیریم که از خوردن شیرینی جات و نان های شیرین سفیدرنگ پرهیز کنیم.البته اینکه گاهی کمی شکلات یا شیرینی بخوریم هیچ ایرادی ندارد اما برخی از خوراکی ها هستند که حقیقتا از طرف متخصصان قلب و عروق منع شده اند. این موارد را با هم مرور می کنیم:

 

گوشت های فرآوری شده

خصوصا گوشت خوک، هات داگ و سوسیس جزء غذاهای اصلی مردم آمریکا به شمار می روند. دکتر «جنیفر هایث» استادیار دانشگاه پزشکی Columbia Presbyterian در نیویورک حتی رفتن به سمت چنین گوشت هایی را نیز خطرناک می داند.وی می گوید: “این خوراکی ها مملو از چربی های اشباع شده هستند که می توانند سبب عدم کارکرد درست قلب شده و در مواردی هم منجر به سرطان می شوند.”

 

گوشت فرآوری شده واقعا چیست؟ آنها گوشت هایی با مقادیر بالای نمک، تخمیر و گاهی دودی شده و به همراه مقادیری مواد نگه دارنده هستند تا بتوانند مدت بیشتری دوام آورند. همین مواد شیمیایی نگه دارنده ای که به آنها افزوده می شود، سبب می شوند که اگر به میزان زیادی در رژیم غذایی فردی وجود داشته باشند به قلب او آسیب برسانند.

 

گوشت قرمز

اینکه یک تکه استیک آبدار را آن هم با سُس قارچ روی آن را برای یک مناسبت خاص میل کنید می تواند بسیار لذیذ باشد. اما به گفته دکتر هایث این غذا زمانی که در یک رستوران روبروی شما گذاشته می شود، مملو از چربی های اشباع، کلسترول و نمک است.

 

دکتر هایث توصیه می کند که مصرف گوشت قرمز تنها به یک بار در ماه کاهش پیدا کند و در آن یک بار هم تنها نوع بدون چربی آن مورد استفاده قرار گیرد. می توانید از وعده های غذایی بدون گوشت که طعم دار و با کره و ادویه خوشمزه شده اند به جای یک وعده گوشتی پرچرب استفاده کنید.

 

چیپس سیب زمینی

اگرچه شاید هیچ میان وعده ای نتواند خوشمزه تر از خوردن یک بسته چیپس سیب زمینی باشد با این حال دکتر هایث به دلیل مقادیر فراوان چربی، سدیم و کربوهیدرات به شدت آن را منع می کند.

 

در مطالعه ای که نتایج آن در مجله پزشکی «نیو اینگلند» به چاپ رسید نشان داده شد که ۹۹٫۲ درصد از مردم در سراسر جهان در روز بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم سدیم مصرف می کنند. این در حالی است که بسیاری از ارگان های سلامت این مقدار را حداکثر ۱۵۰۰ میلی گرم در روز می دانند.

 

درمیان افرادی که روزانه بیش از ۲۰۰۰ میلی گرم سدیم مصرف می کنند، از هر ۱۰ نفر یکی بر اثر یکی از بیماری های مرتبط به قلب و عروق جان خود را از دست می دهد. آیا این بدان معناست که شما باید از هم اکنون خوردن پاپ کورن و چیپس را کنار بگذارید؟

 

اگر بتوانید این کار را انجام دهید که بسیار هم خوبست در غیر این صورت از انواع خانگی آن استفاده کنید که بسیار بهتر است. می توانید همین ترکیبات را با افزودن نمک کمتر و با کره در منزل تهیه کنید. همچنین با مقدار کمتری که در خانه درست می کنید می توانید حجم آن را نسبت به بسته های بیرون کاهش دهید.

 

پیتزا

شاید بسیاری از ما یک بار در هفته، خوردن پیتزا را در برنامه غذایی خود داشته باشیم. دکتر هایث در این باره می گوید: “متاسفانه با خوردن پیتزا، تنها حجمی از کربوهیدرات پر نمک به همراه پنیر فرآوری شده را به بدن خود وارد می کنید.”این بدان معنی نیست که خود را از خوردن غذای مورد علاقه تان محروم کنید

 

بلکه می توانید با استفاده از قارچ، فلفل، سُس بیشتر و حذف مواد اضافه و پر خطر این کار را در منزل تان انجام دهید.برای جایگزینی از مواد پرکالری از روغن زیتون، نان قهوه ای در کف آن و پنیر گوسفندی تازه استفاده کنید.

 

نوشابه های رژیمی

دکتر «سیندهو کُشی» متخصص بیماری های قلبی و عروقی بیمارستان میشیگان در این باره تاکید می کند که خوردن نوشابه های معمولی از نوع رژیمی آن بهتر است. می توانید مقاله آیا مصرف نوشابه های رژیمی به اندازه نوشابه های معمولی، باعث چاقی می شود؟ را نیز در این ارتباط مطالعه بفرمایید.

 

به دلیل دارا بودن ماده ای به نام «آسپارتام» در نوشابه های رژیمی، به دلیل فروکتوز فراوان شربتی موجود در آن می تواند هوس شما را در خوردن مواد شیرین افزایش نیز بدهد.دکتر کُشی تاکید دارد که نوشیدن چنین نوشابه های می تواند سبب افزایش وزن شود و این اضافه وزن برای ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی فرد را آماده تر می سازد.

 

وی از چاقی و اضافه وزن ۷۰ درصدی مردم آمریکا نیز خبر می دهد که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی و سایر مشکلات مرتبط با سلامت را افزایش دهد که از آن جمله می توان به فشار خون بالا و دیابت اشاره کرد.

 

نمک

به نظر می رسد که بدون قرار دادن نمکدان روی میز و پاشیدن مقادیر قابل توجهی از آن روی غذایی که می خوریم و در کنارش چیپس را هم قرار می دهیم، غذا خوردن برای مان سخت به نظر برسد.

 

اگر فشار خون تان بالا باشد سبب باریک شدن شریان های شما گردیده و می تواند خطر ابتلا به حملات قلبی را افزایش دهد. مهم نیست که چه نوع نمکی مصرف می کنید، نمک هیمالیایی یا صورتی را، در هر حال تمامی این انواع برای شما مضر هستند.

 

 به گزارش پارس ناز به جای مصرف این همه نمک، دارچین، کاری، رُزماری، زیره و سایر طعم دهنده ها را به غذای خود اضافه کنید که می توانند در کاهش فشار خون به شما کمک کنند. دکتر کُشی می گوید در بسیاری از موارد بیماران تنها با حذف نمک از وعده غذایی خود می توانند فشار خون شان را تنظیم کنند و حتی نیازی به دارو هم ندارند.

 

کورن فلکس های بسته بندی شده

شکر نه تنها برای دندان های تان بلکه برای سایز دور کمر شما، اضافه شدن وزن و نیز قلب تان مضر است.در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۴ میلادی انجام پذیرفت و نتایج آن در مجله پزشکی «جاما» به چاپ رسید، نشان داده شد که ۱۷ تا ۲۰ درصد از کالری هایی که افراد بر اثر مصرف شکر اضافه شده در خوراکی ها در کنار سایر کالری های روزانه دریافت می کنند، می تواند تا ۳۸ درصد در بروز بیماری های قلبی و عروقی نقش داشته باشد.

 

این نتیجه در مقایسه با کسانی که تنها ۸ درصد از این انواع شکر را دریافت می کردند، نشان داده شد.دکتر کُشی بر این باور است که شکرهای افزوده شده در کورن فلکس ها یا بسیاری دیگر از مواد غذایی می تواند سبب افزایش تری گلسیرید و کلسترول غیرمفید شود. اگر می خواهید از کورن فلکس استفاده کنید از آن انواعی که شکر افزوده کمتری دارند استفاده کنید.همچنین می توانید با استفاده از بلغور و میوه های تازه و یا خشک آن را در خانه تهیه کنید.

 

نان سفید

دکتر کُشی می گوید نان سفید، پاستا و برنج سفید چیزی به جز کربوهیدارت نیستند. انواع نان های سفید هم عمدتا دارای مقادیری شکر هستند. دکتر کُشی انواع قهوه ای و تماما غلات این خوراکی ها را توصیه می کند.علت این امر هم دارا بودن مقادیر فیبر در انواع قهوه ای مثلا نان است که به هضم غذا کمک می کند و سطح قند خون را نیز تنظیم می کند. به علاوه سبب ایجاد احساس سیری در فرد می شود و شکر کمتری هم دارد.

 

نوشیدنی های انرژی زا

اگرچه تبلیغاتی در مورد مصرف این نوشیدنی ها وجود دارد اما آنها با دارا بودن مقادیر فراوانی کافئین باعث افزایش ضربان قلب می شوند. دکتر «نیکول واینبرگ» در این باره می گوید، این نوشیدنی های انرژی زا به علت داشتن کافئین بالا، سبب کمبود خواب می شوند و ایجاد این تصور را می کنند که انرژی فراوانی بدست آمده است.

 

مرغ سوخاری

مردم آمریکا علاقه فراوانی به مرغ هایی که بیش از اندازه سوخاری شده باشند دارند. به علت حرارت بالایی که به این نوع از مرغ ها داده می شود ماده به نام «اکسیدن» که بر ضد آنتی اکسیدان ها عمل می کنند، به وجود می آید و به همین دلیل هم زمان خوردن آن ها تنها یک خوراکی بدون خاصیت به بدن تان وارد می شود.

 

پنیرهای فرآوری شده

انواع این پنیرهای فرآورده شده به دلیل دارا بودن مواد نگهدارنده در آنها، گزینه اصلا مناسبی به شمار نمی آیند. در انواعی از این پنیرها در دو قاشق غذاخوری از آنها ۹۱ کالری وجود دارد که به همراه ۷ گرم چربی اشباع شده بسیار مضر است.حالا در نظر بگیرید در هر وعده غذایی ای که از این پنیرها استفاده می کنید تا چه اندازه به بدن خود آسیب می رسانید.

 

نودل

این ماده غذایی که به علت سریع آماده شدن عمدتا توسط دانشجویان پخته می شود، می تواند برای قلب بسیار مضر باشد. آیا می دانید که این نودل ها قبل از آنکه شما آنها را داخل آب جوش بپزید و مزه دار کنید قبلا در داخل روغن فراوان سرخ شده است؟ این همان علت اصلی ای است که برای قلب مضر است.

 

عامل دیگر مداخله گر در آن نیز وجود نمک است که حدود ۸۷۵ میلی گرم سدیم در هر بسته آماده آن وجود دارد که می تواند بیش از نیمی از نمک توصیه شده روزانه یعنی حدود ۱۵۰۰ میلی گرم را داشته باشد.نمک زیاد باعث می شود که بدن ما مقادیر فراوانی مایعات را در داخل خود انباشته کند و باعث بالا رفتن فشار خون شود.

 

خامه های شیرینی ها و کیک ها

این خامه ها که عمدتا مقادیر فراوانی شکر نیز به آنها اضافه شده، با ظاهر و مزه دوست داشتنی خود می تواند هر فردی را اغوا کند. اما شاید اگر بدانیم که در هر دو قاشق آن می توان کل شکر مورد نیاز روزانه را دریافت کرد، مراقب مصرف به اندازه آن باشیم.

 

در مورد میزان شکر توصیه شده و مصرفی روزانه در مجامع مختلف پزشکی مناقشاتی وجود دارد که برخی از این پزشکان این میزان را ۳۶ گرم برای مردان و ۲۴ گرم برای زنان در طول روز توصیه کرده اند.