پارس ناز پورتال

مقدار آب مورد نیاز بدن کودکان در طول روز

مقدار آب مورد نیاز بدن کودکان در طول روز

مقدار آب مورد نیاز بدن کودکان در طول روز 

در طول روز بدن کودکان به چه مقدار آب احتیاج دارد؟ والدین باید مراقب فرزندان خود از نظر تغذیه ای باشند تا سلامت آنان حفظ گردد. همانطور که می دانید وجود آب در بدن هر انساني برای تمام عملکردهای حیاتی او ضروری است و کمبود آب در بدن انسان ها، به ويژه كودكان می تواند منجر به بروز مشکلات بسیاری در سلامتی آن ها شود.

 

اما، به خاطر داشته باشيد كه نیاز به آب در بدن هر فردي متفاوت با ديگران است و به عواملی مانند سن، میزان فعالیت، سلامت، عادات غذایی و شرایط آب و هوایی محیطی که در آن زندگی می کند، بستگی دارد.

 

میزان آب مورد نیاز بدن کودکان در هر روز چه مقدار است؟
به عنوان يك مادر به ياد داشته باشيد هنگامی که نوزادی به دنیا می آید، شیر مادر تمام نیازهای بدن او نسبت به آب را برآورده می کند. معمولا، بدن یک نوزاد سالم تا شش ماه اول از زندگی خود، به حدود 0.7 لیتر آب در هر روز نیاز دارد، اما از 7 تا 12 ماهگی بعد از تولد، نیاز نوزادان به حدود 0.9 لیتر آب در هر روز افزایش می یابد.

 

در واقع، نوزادان تا شش ماهگي بعد از تولد به غیر از شیر مادر به مصرف آب ديگري نياز ندارند. اما برای کودکان7 تا 12 ماهه که از نوشیدنی ها و مواد غذایی جامد هم استفاده می کنند، مصرف آب کافی حیاتی است.

 

خطرات مصرف بیش از حد آب در کودکان:
به خاطر داشته باشيد كه مصرف بیش از حد آب، حتي زمانی که کودک شما شروع به خوردن غذاهای جامد كند، هم می تواند براي حفظ سلامتي او بسیار خطرناک باشد. جالب است بدانيد کودکانی که زیر شش ماه سن دارند، آب را با میل کامل مي نوشند، اما اگر شکم آن ها را پر از آب پر کنیم، این حالت ممکن است رشد خردسال را تحت تاثیر قرار داده و اثر منفی بر سلامت او بگذارد.

 

همچنين، به یاد داشته باشید كه مصرف بیش از حد آب می تواند به تشنج در کودکان هم منجر شود. در واقع، پزشكان متخصص اطفال ادعا مي كنند كه مصرف آب اضافی توسط خردسالان مي تواند تعادل سدیم کنسانتره را در بدن آن ها به هم زده و اين حالت هم به نوبه خود منجر به تورم بافت های بدن ابن افراد شود.

 

علاوه بر آسیب های ذکر شده، مصرف بیش از حد آب توسط خردسالان مي تواند باعث بروز درد شکم در آن ها شده و كودكان كوچك را بی قرار كند.

 

خطرات مصرف آب ناکافی در کودکان:
از آن جايي که مصرف آب کافی براي سلامتي کودکان مهم است، به همين دليل مادران جوان باید اطمینان حاصل کنند که فرزند عزیزشان آب را به اندازه کم مصرف نکند. در واقع، پزشكان متخصص اطفال ادعا مي-كنند كه کمبود آب در بدن کودکان، خطرات زیادی را براي سلامتي آن ها به دنبال خواهد داشت، که مهم ترين آن ها عبارتند از:

مقدار آب مورد نیاز بدن کودکان در طول روز

آب مناسب برای مصرف کودکان باید تازه بوده و به صورت مناسب فیلتر شده باشد

 

کم شدن آب بدن کودکان:

بیماری هایی مانند تب، اسهال و استفراغ می تواند به سرعت آب بدن کودک شما را کاهش دهد. پس، به خاطر داشته باشيد كه علائم کم آبی در بدن کودکان شامل خشکی دهان، بی حالی، سرد شدن پوست بدن، آبی شدن پوست و یا رنگ پریدگی در آن ها مي باشد.

 

يادتان باشد كه اگر شما هم به عنوان والدین يك کودک كوچك متوجه نشانه های کم آبی در بدن کودک خود شدید، به سرعت باید به دنبال مراقبت های پزشکی بوده و فرزندتان را به نزديك ترين بیمارستان انتقال دهید.فراموش نکنید كه در چنین مواردی، حتی اگر کودک شما شش ماه سن داشته باشد،

 

هم ممکن است بدن او به مصرف آب اضافی نیاز داشته باشد. بنابراین، به سرعت فرزند خود را به يك دکتر متخصص اطفال رسانده و دوره درمان او را دنبال کنید. معمولا، در چنین شرایطی دکتر متخصص اطفال نوشاندن جرعه جرعه آب در هر ساعت را به کودک شما توصیه خواهد كرد.

 

يادتان باشد تا زمانی که خطر از دست دادن آب بدن کودک برطرف نشده باشد، باید نوشاندن جرعه جرعه آب در هر ساعت به کودک خود را تکرار نماييد.

 

میزان آبی که بايد کودک بيمار مصرف نمايد:
هنگامی که فرزند کوچک شما با کمبود آب مواجه شد و او را نزد دکتر متخصص اطفال بردید، در چنین شرایطی پزشك نوشاندن آب اضافی به کودک شما را توصیه خواهد نمود. اما فراموش نکنید كه بايد این کار را به آرامی شروع كرده و مصرف آب به کودکتان را به آرامی و با اندازه کم ادامه دهيد.

 

البته، يادتان باشد كه در چنین مواردی مادر می تواند آب را از طریق یک شیشه شیر به بدن کودک برساند. اما اگر بر اثر ضعف و بی-حال کودک نتواند آن را خوب بمکد، باید آب مورد نیاز او را از طریق یک قاشق کوچک به بدنش رساند.

 

علاوه بر اين موارد، لازم است بدانيد كه آب مناسب برای مصرف کودکان باید تازه بوده و به صورت مناسب فیلتر شده باشد. برای احتیاط بیشتر آب مورد نیاز کودک خود را از آب های معدنی و یا آب بطری ها تهیه کنید. البته، فراموش نکنید كه در برخی موارد، محتوای مواد معدنی موجود در آب بطري ممکن است برای کودکان کمی زياد باشد

 

از طرفي، آب شهري فاقد فلوراید است و وجود این ماده معدنی برای سلامت بدن و دندان هاي كودكان ضروری است.  به گزارش پارس ناز اما، اگر آب شهری شما محتوای فلوراید بالاتری است، به کودک خود ترکیبی از آب شهری و آب بطری را به منظور جلوگیری از مصرف فلوراید در مقادیر زیاد بدهید، چون مصرف فلوراید زياد در کودکان می تواند باعث پوسیدگی دندان هاي آن ها شود.

 

به ياد داشته باشيد كه مادران می توانند پس از شش و یا هفت ماهگی کودک خود، آب را با استفاده از یک فنجان به بدن او برسانند، چون با رسیدن کودک به سن هفت ماهگی زمان مناسب آموزش برخی رفتارها و عادت های درست زندگی به او فرا رسیده است و او این آموزش ها را به آسانی با تکرار کردن، یاد خواهد گرفت.

 

اما، به عنوان يك پدر و مادر جوان و كم تجربه یادتان باشد زمانی که می خواهید به فرزندتان چیزی بیاموزید، باید آرامش خود را حفظ کنید.پس، نتیجه گیری می شود که والدین عزیر برای داشتن فرزندی سالم و قوی باید در هر سنی با میزان مصرف آب مورد نیاز فرزند خود آشنا باشند. اما، فراموش نکنید نگرانی مادران در مورد میزان مصرف آب کودکان تازه متولد شده خود کاملا طبیعی است.

 

همچنين، زمانی که دادن مواد غذایی جامد به کودکان آغاز می شود، هم زمان باید نوشاندن جرعه جرعه آب به آن ها را شروع كرد، تا از کم آبی بدن کودکان مخصوصا در روزهای گرم سال جلوگیری گردد.

 

منبع:  مامانم