پارس ناز پورتال

معرفی روش هایی برای تقویت حافظه

معرفی روش هایی برای تقویت حافظه

معرفی روش هایی برای تقویت حافظه 

تقویت حافظه میتواند در زندگی مـا بسیار تاثیرگذار باشد . حافظه قوی در همه ی ابعاد زندگی بکار مـا انسانها می‌آید. اگر حافظه‌تان ضعیف اسـت، اگر قرار ملاقات‌هایتان را فراموش می کنید، اگر هر چـه درس میخوانید در حافظه‌تان نمی ماند، خواندن مطالب این ایمیل را از دست ندهید.

 

پزشک سیدا در مقاله ‌خود بـه نکاتی اشاره کرده اسـت کـه می تواند حافظه را تقویت بخشد و مـا را در انجام کارها یاری کند. وی در مقاله خود بـه تکنیک‌هایي اشاره کرده اسـت کـه بشما کمک می کند حافظه‌تان تقویت شود.

 

اعتماد بـه حافظه

یکی از موارد خیلی مهم برای تقویت حافظه، اعتماد بـه حافظه اسـت. روانشناسان حافظه رابه یک شبکه یا توری تشبیه کرده‌اند؛ بـه هر میزان نسبت بـه توانایی حافظه تردید کنید، سوراخ‌هاي این شبکه بازتر میشود و نمی توانند مطالب را خوب نگه دارند.

 

ولی اگر بـه حافظه‌تان خاطرجمعی داشته باشید، سوراخ‌هاي شبکه بسته می شوند و مطالب را بهتر نگه می‌دارند پس بـه توانایی مغز و قوی بودن حافظه‌تان خاطرجمعی کنید تا حافظه نیز بشما کمک کند؛

 

هیچوقت بـه قدرت حافظه خود شک نکنید، اشخاصی کـه جملاتی از قبیل “حافظه‌ام ضعیف شده، سنم بالا رفته و دچار فراموشی شده‌ام، مطالب را خوب نمی توانم بخاطر بسپارم، زود فراموش میکنم” را مرتب تکرار می کنند بـه شدت بـه قدرت حافظه خود لطمه وارد می‌سازند.

 

چرا کـه با گفتن این جملات بـه خودشان القا می کنند کـه حافظه‌شان ضعیف شده اسـت. اکنون یکی از برنامه‌هاي هفته آینده یا فردا را بدون یادداشت کردن بخاطر بسپارید و تنها بر اساس اعتماد بـه حافظه خودتان عمل کنید.

 

بکار انداختن حافظه

کسانی کـه از ذهن و حافظه خود بطور منظم و مستمر استفاده می کنند، کمتر از دیگران در دسترس فرسایش و ضعف حافظه قرار می گیرند همان گونه کـه اگر اعضای بدن انسان، جنب و جوش و فعالیت نداشته باشند دچار سستی و تنبلی می شوند، حافظه هم اگر مورد استفاده قرار نگیرد ضعیف می شود.

 

استادانی کـه پژوهش و مطالعه را کنار نگذاشته‌اند نسبت بـه استادانی کـه دست از تحقیق برداشته‌اند از حافظه بهتری برخوردارند.

 

دلیل عمده این اتفاقات این اسـت کـه در اشخاص مسن باوجود این کـه برخی رشته‌هاي عصبی بـه سبب افزایش سن از دست میروند اما بر اثر کار مداوم و مستمر و استفاده از مغز، ممکن اسـت تا میزان 25 درصد از رشته‌هاي عصبی یک فرد 50 ساله بیشتر باشد.

 

بنابر این راکد گذاشتن و بکار نگرفتن حافظه، آنرا از حالت پویایی بازداشته و حالت رکود و خمودگی ایجاد می شود و فرد احساس میکند کـه حافظه‌اش ضعیف شده اسـت.

 

بررسی و مرور کارهای روزانه

هر شب موقع خواب، یا هر موقعی از روز کـه فرصتی پیدا می کنید کارهای روزانه رابه طور منظم و تا حد ممکن بـه صورت جزیی بخود یادآوری کنید و یا بر روی کاغذ بنویسید؛ این تمرین مغزتان را مجبور بـه فعالیت می کند ودر نهایت باعث تقویت حافظه می شود.

 

علاوه بر این، یک‌بار هم کارهای مثبت و مؤثری کـه انجام داده‌اید و یا اوقاتی راکه بیهوده اتلاف کرده اید، یادآوری کنید و اگر برنامه نامنظمی داشته‌اید، در روزهای آینده آنرا تکرار نکنید. در واقع مرور کارهای روزانه علاوه بر تقویت حافظه، روند پیشرفت زندگی شـما را ترسیم میکند و نقاط ضعف و قوت شـما را گوشزد مي نماید.

 

تمرکز

تمرکز یعنی دقت روی یک موضوع مشخص، بی‌ آنکه افکار دیگری ذهن رابه خود مشغول کند؛ تمرکز یعنی یک بعدی فکر کردن و افکار بیهوده و اضافی را کنار گذاشتن، یعنی تمام حواسمان بـه کاری کـه انجام می دهیم باشد. هم زمان با نظارت ذهن، حافظه خودرا نیز تقویت خواهید کرد.

 

تمرکز در هنگام یادگیری و بخاطر سپاری، مدت زمان و دفعات لازم برای تکرارِ موضوعِ موردِ یادگیری را کاهش میدهد.

 

فاصله بین یادگیری

یکی از علت‌هاي مهم خستگی مغز، طولانی بودن مطالعه اسـت. بین یادگیری فاصله بیندازید. پس از یادگیری یک مطلب چند دقیقه صبر کنید تا مطلب در مغز جا بیفتد، بعد مطالعه را ادامه دهید. در کل روش “هر نیم ساعت مطالعه، پنج دقیقه استراحت” را فراموش نکنید.

 

فهمیدن

معده برای هضم و جذب اسـت. یک لقمه برای معده زحمت زیادی ندارد اما اگر چند لقمه را یک دفعه باهم در دهان بگذاریم نمیتوانیم خوب بجویم، خوب ببلعیم و خوب هضم کنیم. کار مغز نیز شبیه کار معده اسـت مطالب را خوب بخوانید و تجزیه و تحلیل کنید آنگاه بخاطر بسپارید؛ از حفظ کردن بدون درک معنی خودداری کنید.

 

سیستم لایه لایه برای یادگیری اشعار

شعرهایی راکه دوست دارید بخوانید و با استفاده از سیستم لایه لایه بخاطر بسپارید. با این روش حافظه خودرا تقویت کنید هر بیت راکه یاد گرفتید برگردید و از نخستین بیت تا جاییکه یاد گرفته‌اید مجدد از حفظ بخوانید و بـه آن بیت بعد را اضافه کنید و همینطور وقتی بیت جدید را یاد گرفتید بـه بیت اول برگشته و تا آخر همینطور ادامه دهید.

 

تنفس عمیق

یکی از روش‌هاي مهم برای تقویت حافظه تنفس عمیق اسـت؛ با کمک تنفس عمیق میتوانید بـه اندازه کافی اکسیژن بـه سلول‌هاي مغز برسانید.

 

مناسب‌ترین شیوه برای تنفس روش 2-4-1 اسـت. یعنی یک عدد دم، چهار عدد حبس تنفس و دو عدد بازدم، اگر تنفس عمیق درکنار طبیعت یا هوای آزاد صورت بگیرد بسیار بهتر از تنفس در هوای بسته اسـت. این نکته را درنظر داشته باشید کـه یکی از علل کم کاری و ضعف حافظه نرسیدن اکسیژن خون بـه مغز اسـت بنابر این در هنگام مطالعه فضای اتاق باید اکسیژن لازم را داشته باشد.

 

برگرفته از : سلامت نیوز