پارس ناز پورتال

معاینه چشم در دانش اموزان را جدی بگیرید

معاینه چشم در دانش اموزان را جدی بگیرید

معاینه چشم در دانش اموزان را جدی بگیرید 

معاینه چشم مهم است,چشم دانش اموزان مدام باید از نظر سلامت بینایی چک شود و اگر مشکلی بود باید عینک مورد استفاده قرار گیرد. معمولا کودکان از دکتر هراس دارند و علاوه بر این، از عینک زدن متنفرند؛ چرا که در مدرسه، کودکانی که عینک میزنند مورد تمسخر بچه ها قرار میگیرند و این مسئله باعث شده

 

تا ما هم از معاینه کردن وضعیت چشم فرزندمان غافل شویم. متخصصان معتقدند اختلال در بینایی علاوه بر ایجاد مشکلات متعدد برای کودکان می‌تواند اعتماد به نفس آنها را نیز کاهش دهد. کودکی که نمی‌تواند در مدرسه بدرستی نوشته‌های روی تخته سیاه کلاس را ببیند، به طور قطع در پاسخگویی به سؤالات معلم ضعیف‌تر عمل خواهد کرد.

 

دکتر امید صالحپور با تأکید بر انجام معاینه چشم دانش‌آموزان در ابتدای سال تحصیلی به «ایران» می‌گوید: هرگونه اختلال در بینایی دانش‌آموزان می‌تواند به بروز مشکلات درسی منجر شود به همین دلیل توصیه می‌شود کودکان بخصوص گروهی که سابقه اختلال چشمی دارند یا آنهایی که از عینک استفاده می‌کنند

 

قبل از شروع سال تحصیلی یا طی مدت کوتاهی پس از بازگشایی مدارس تحت معاینات دقیق چشمی قرار‌گیرند.این فوق تخصص چشم‌پزشکی کودکان در مورد آزمون‌های بینایی که در مدارس انجام می‌گیرد، عنوان می‌کند: برای مفید بودن آزمون‌های بینایی که در مدرسه انجام می‌شود،

 

باید به نکات مهمی توجه کرد که از میان آنها می‌توان به فاصله دانش‌آموز از تابلو اشاره کرد. فاصله و محل قرارگیری تابلو باید مطابق استاندارد باشد. همچنین باید توجه شود که دانش‌آموز بدرستی چشم خود را بسته نگه دارد، در غیر این صورت اختلال دید یک چشم، توسط دید چشم دیگر پوشش داده می‌شود.

 

انجام دهندگان تست‌های بینایی باید حروف متعددی را سؤال کنند تا احتمال حدس زدن برای حروف توسط کودک به حداقل برسد.به گفته دکتر صالحپور، در برخی موارد کودکان به دلیل تمایل به داشتن عینک در نشان دادن درست علامت‌ها تمارض می‌کنند و جهت برخی حروف را اشتباه نشان می‌دهند، در چنین مواردی نباید عینک تجویز شود.

 

وی در ادامه با اشاره به بایدها و نبایدهای نگهداری از عینک می‌افزاید: کودک باید بیاموزد هنگامی که از عینک استفاده نمی‌کند، برای پیشگیری از آسیب دیدگی، آن را درون جلد بگذارد. همچنین شیشه‌هایی که پوشش‌های اضافی ضد انعکاس (آنتی رفلکس) دارند، نباید با پارچه‌های زبر تمیز شوند، چون این کار باعث خش افتادن شیشه عینک خواهد شد.

 

دکتر صالحپور توصیه می‌کند: بهتر است قاب عینک برای کودکان از نوع باریک نباشد، فعالیت زیاد کودکان و اندکی جابه‌جایی عینک باعث می‌شود آنها از بالای عینک به محیط نگاه کنند؛ این وضعیت به تاری دید و تنبلی چشم کودکان منجر خواهد شد.

 

به گزارش پارس ناز بهتر است هنگام خرید عینک جدید برای فرزندتان، عینک قبلی را دور نیندازید. در مواردی که عینک به هر دلیلی دچار مشکل شد، می‌توان تا زمان آماده شدن عینک جدید، از عینک قبلی استفاده کرد.این فوق تخصص چشم کودکان معتقد است: استفاده زیاد از تلویزیون باعث ضعیف شدن چشم نمی‌شود.

 

نزدیک نشستن به تلویزیون با صفحه نمایش بزرگ نیز باعث می‌شود کودک نتواند به صفحه تلویزیون احاطه داشته باشد و به دنبال تصاویر چشم خود را حرکت دهد. در چنین شرایطی چشم کودک خسته می‌شود اما ضعیف نخواهد شد. برخلاف باور عمومی، استفاده از تبلت نیز باعث ضعیفی چشم نمی‌شود. حتی امروزه برنامه‌های کامپیوتری خاصی برای درمان تنبلی چشم روی تبلت کودکان نصب می‌شود.

 

وی در خاتمه در مورد میوپی یا نزدیک‌بینی می‌گوید: میوپی یا نزدیک‌بینی که در اصطلاح به آن ضعیفی چشم گفته می‌شود، همواره سیر پیشرونده دارد. اما پیشرفت نزدیک‌بینی به مرور زمان کم شده و سرانجام متوقف می‌شود. اما آنچه مهم به نظر می‌رسد، توجه به این نکته است که اگرچه نمی‌توان

 

به هیچ روشی افزایش نزدیک‌بینی را متوقف کرد ولی می‌توان سرعت افزایش آن را کم کرد. در گذشته سعی می‌کردند با تجویز عینک با شماره‌های کمتر از شماره واقعی چشم سرعت افزایش نزدیک‌بینی را کم کنند ولی تحقیقات اخیر این شیوه را رد کرده است. تاری دید باعث افزایش سرعت سیر پیشرفت نزدیک‌بینی می‌شود به همین دلیل نباید شماره عینک کمتر از شماره واقعی چشم باشد.