پارس ناز پورتال

معاینه سلامت سینه در خانم ها

مجموعه : بهداشت زنان
معاینه سلامت سینه در خانم ها

معاینه سلامت سینه در خانم ها 

سلامت سینه معاینه ای است که پزشکان روی خانم ها انجام میدهند تا از سالم بودن آنها مطمئن شوند. 

 

معاینه پستان چیست؟
معاینه پستان به پزشکان کمک می‌کند مطمئن شوند که همه چیز نرمال است. دکترها معمولاً تا وارد شدن دخترها به بیست سالگی این معاینات را انجام نمی‌دهند. در طول این معاینه دکتر یا پرستار سینه خانم‌ها را لمس می‌کند تا توده یا برآمدگی در آن وجود نداشته باشد و سینه‌هایشان از معاینه قبلی تغییری نکرده باشد.

 

آیا دخترها هم به معاینه پستان نیاز دارند؟
بیشتر نوجوانان به این معاینه نیاز ندارند. دلیل آن این است که به ندرت پیش می‌آید که نوجوانان دچار مشکلات پستان شوند. ولی اگر سابقه خانوادگی سرطان سینه یا مشکلات دیگر مربوط به پستان دارید، ممکن است پزشک سینه‌های شما را هم معاینه کند.

 

در معاینه پستان چه اتفاقی می‌افتد؟
در این معاینه، خانم‌ها به پشت دراز می‌کشند، سپس دکتر یا پرستار به آرامی با دست روی قسمت‌‌های مختلف سینه آنها فشار می‌آورد. اینکار کمک می‌کند در صورت وجود چیزهایی مثل کیست یا توده آن را تشخیص دهند.

 

اگر در سینه‌ام توده داشته باشم چه؟
وقتی بزرگتر می‌شوید و رشد می‌کنید، ممکن است توده‌هایی کوچک یا تغییرات دیگری در سینه‌هایتان مشاهده کنید. همچنین ممکن است احساس کنید که سینه‌هایتان در زمان عادت‌ماهیانه حساس می‌شوند. اگر توده‌ای در سینه‌تان احساس کردید، وحشت نکنید!

 

احتمال بروز سرطان سینه در دختران نوجوان بسیار کم است. شایع‌ترین توده‌هایی که در سینه دختران نوجوان ممکن است ایجاد شود بخشی از رشد طبیعی سینه‌هایتان است.

 

خیلی از دخترها و خانم‌ها دچار تغییرات فیبروکیستی در سینه‌هایشان می‌شوند. این زمانی است که کیست‌هایی کوچک و پر از آب، برحسب زمانی از عادت‌ماهیانه که در آن هستید، در سینه‌هایتان رشد می‌کند. ازآنجاکه این کیست‌ها با تغییرات طبیعی هورمون‌هایتان همراه است، مشهودتر بوده و ممکن است کمی قبل از رسیدن عادت‌ماهیانه‌تان دردناک باشد.

 

تغییرات فیبروکیستی سینه هیچ جای نگرانی ندارد و نیاز به درمان پزشکی هم ندارند.
عفونت‌ها هم ممکن است در سینه‌ها ایجاد توده کنند. همینطور آسیب‌هایی که به سینه می‌رسد مثل ضربه خوردن به سینه‌تان در ورزش.

 

اگر نگران وجود توده در سینه‌تان هستید، حتماً با پزشکتان در میان بگذارید. همچنین در صورت داشتن هرکدام از این مشکلات، حتماً برای ویزیت پیش دکترتان بروید:

 

احساس درد در سینه‌ها که با عادت‌ماهیانه نامربوط باشد
قرمز، داغ یا متورم شدن سینه‌ها
ترشحات مایع یا خونی از نوک سینه‌ها
توده در زیربغل یا نزدیک به ترقوه

 

اکثر توده‌های پستان جای نگرانی ندارند ولی همیشه صحبت کردن با پزشک یا پرستار درمورد انتظاراتی که باید از رشد سینه‌هایتان داشته باشید، از میزان نگرانی شما کم خواهد کرد.