پارس ناز پورتال

مصرف زیاد ژلوفن و عوارض آن روی بدن

مصرف زیاد ژلوفن و عوارض آن روی بدن

مصرف زیاد ژلوفن و عوارض آن روی بدن 

ژلوفن مسکنی است که چند سالی هست مصرف خودسرانه آن در کشور رواج پیدا کرده و متاسفانه مردم از عوارض مصرف زیاد آن بی اطلاع هستند. ”ژلوفن – Gelofen ” دارویی است جزء دسته داروهای ضد التهایی غیر کورتونی که متاسفانه مصرف خودسرانه آن به شدت رواج پیدا کرده است.

 

آسیب به کبد

از آنجاییکه این دارو در کبد متابولیزه می شود تا قابلیت جذب داشته باشد، بنابراین مصرف زیاد آن به کبد فشار می آورد و به آن آسیب میرساند.

 

آسیب به کلیه

دفع دارو از طریق کلیه صورت می گیرد و مصرف بیش از حد آن بر کلیه اثر می گذارد. چون دفع این دارو از طریق کلیه و به صورت ادرار است، ‘مبتلایان به ناراحتی های خیلی شدید کلیه’ نیز نباید از این دارو استفاده کنند،، همچنین کسانی که به ترکیبات آسپیرین حساسیت دارند.

 

آسیب به معده

به گزارش پارس ناز افرادی که مبتلا به زخم معده هستند نیز، ژلوفن برایشان مضر است.همچنین خطرناک برای افراد مبتلا به آسم، فشار خون (حجم خونشان را بالا می برد)، زخم معده یا کوليت، ناراحتی های خونی مثل هموفیلی و افرادی که مشکلات انعقادی دارند.

 

ژلوفن (Gelofen) همان ایبوپروفن (با نام تجاری پروفن) است که به شکل کپسول نرم تبدیل شده تا اثر سریع‌‌تری داشته باشد.

 

در تکنولوژی جدید داروسازی، تولید داروها به صورت ژله‌ای بسیار رایج شده است زیرا تولید داروها به صورت ژله‌ای عوارض قرص را به حداقل می‌رساند و جذب دارو را سریع‌تر می‌کند. این دارو جزو داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی غیرمخدر است که به صورت کپسول‌های 200 و 400 میلی‌گرمی در بازار موجود است.

موارد مصرف ژلوفن
این دارو در امراضی همچون آرتریت، نقرس، درد قاعدگی و درد بعد از کشیدن دندان استفاده می‌شود. مکانیسم اثر این دارو کاملاً مشخص نیست اما احتمالاً این دارو از طریق مهار سنتز پروستاگلاندین‌ها که در سیکل درد و تب دخالت دارند، سبب از بین بردن درد، تب و التهاب می‌شود

 

دوره ژلوفن در افراد بالغ از 200 میلی گرم تا 800 میلی گرم، روزی 3 یا 4 بار است و اوج اثر آن 1 تا 2 ساعت و مدت اثر آن نیز 4 تا 6 ساعت است. این دارو باید با یک لیوان پر از آب استفاده شود و بعد از استفاده اگر فرد تا چند دقیقه دراز نکشد، بهتر است.