پارس ناز پورتال

مصرف بی رویه نمک و عواقب ناگوار سلامتی

مجموعه : رژیم و تغذیه
مصرف بی رویه نمک و عواقب ناگوار سلامتی

مصرف بی رویه نمک و عواقب ناگوار سلامتی 

نمک یکی از املاحی است که همیشه می خوریم و بدن به آن احتیاج دارد،اما این ماده اگر زیادی وارد بدن شود بسیار مضر خواهد بود. مقدار زیادی نمک می تواند باعث ورم کردن و جمع شدن آب در بدن شود اما آیا می تواند باعث شود شکم دربیاورید؟ متاسفانه جواب این سوال بله است.در یک تحقیق استرالیایی افرادی که پاستا را با سسی نمکی خوردند 11 درصد کالری بیشتری نسبت به کسانی که ورژن کم نمک همان پاستا را خوردند دریافت کردند.
مصرف بی رویه نمک و عواقب ناگوار سلامتی

دلیلش این است که نمک اضافی می تواند احساس سیری را از بین ببرد و بی معنا کند، محققان این تحقیق توصیه می کنند اگر می خواهید یک وعده پاستا میل کنید باید 30 میلی گرم نمک داشته باشد.در حالی که پر کردن غذا از نمک می تواند اشتهایتان را نیز تقویت کند، نمی تواند آسیب جدی به سلامتتان بزند مگر اینکه از مشکلات قلبی رنج ببرید.

 

نمک زیاد می تواند فشار خون را در افرادی که مبتلا به هایپرتنشن هستند افزایش دهد، اما یک وعده غذایی نمکی برای فردی سالم که برنامه غذایی متعادلی را دنبال می کند نمی تواند ضرری داشته باشد.شاید باورش سخت باشد اما تحقیقات اخیر نشان داده خوردن مقدار خیلی کمی نمک می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش دهد.

 

در یک بررسی که روی 7000 مرد با فشار خون طبیعی انجام گرفت، محققان متوجه شدند آن دسته از افرادی که کمترین مقدار سدیم را دریافت می کردند در مقایسه با دسته ای که بیشترین مقدار را استفاده می کردند 37 درصد بیشتر در خطر مرگ بر اثر بیماری های قلبی عروقی بودند.

 

این تحقیق نشان داد اگر فشار خونتان طبیعی باشد یک برنامه بسیار کم سدیم می تواند سطح رنین را در خون تقویت کند. رنین هورمونی است که می تواند باعث بروز فشار خون بالا شود.یک هشدار مهم: اگر همین حالا از فشار خون بالا رنج می برید، باید حتما روی میزان سدیم دریافتی خود نظارت کنید.

 

بسیاری از مردم دچار فشار خون می شوند چون به نمک بسیار حساس هستند، بنابراین به رژیم های کم نمک خوب واکنش نشان می دهند.پس نتیجه می گیریم بیش از حد نمک خوردن و خیلی کم نمک خوردن هر دو برای ما دردسر ساز هستند. میزان سدیم دریافتی خود را در حد متعادل نگه دارید تا دچار هیچکدام از این مشکلات نشوید. مقدار متعادل مصرف نمک 1500 میلی گرم یا 3.75 گرم است. بیشترین نمک یا سدیم را می توان در غذاهای فرآوری شده پیدا کرد.