پارس ناز پورتال

مصاحبه جالب با رضا رشید پور جنجالی

مجموعه : اخبار سینما
مصاحبه جالب با رضا رشید پور جنجالی

مصاحبه جالب با رضا رشید پور جنجالی 

چند وقتی در تلویزیون حضور نداشت تا با برنامه دید در شب کـه گفت و گو هـای بسیار جنجالی داشت بـه میان مردم آمد اما از طریق شبکه آپارات و اکنون بـه تلویزیون بازگشته است. چند سالی بود کـه تلویزیون مجریان خوب و توانمند خود را از دست داده بود و هر کدام بـه دلایلی از این رسانه فاصله گرفته بودند.

 

مجریانی کـه بـه دلیل توانایی کـه در حرفه خود دارند، می توانستند مخاطبان بسیاری را بـه برنامه هـای تلویزیون معطوف کنند و از این رو فقدانشان بـه شدت در تلویزیون احساس می شد. اما خوشبختانه چند وقتی است کـه مدیران تلویزیون از مجریان بـه اصطلاح ممنوع الکار دعوت بـه همکاری کرده و بیننده هـای این رسانه شاهد

 

حضور آنها در برنامه هـای مختلف هستند.اگر چـه هنوز هم عده ای از این افراد بـه دلایلی همچنان فاصله خود را با این رسانه حفظ کرده و هیچ گونه همکاری با آن ندارند.

مصاحبه جالب با رضا رشید پور جنجالی

اما رضا رشیدپور یکی از مجریان توانمند و مردمی است کـه مدتی فعالیتش را خارج از تلویزیون دنبال میکرد. تا این کـه با یک برنامه صبحگاهی شاد و مفرح با عنوان «حالا خورشید» بـه تلویزیون بازگشت. وی کـه بـه دلیل تجربیاتی کـه در این زمینه با اجرای برنامه «صبح بخیر ایران» در سال هـای دور داشته

 

و تیم جوانی کـه با او در «حالا خورشید» همکاری میکنند، توانسته از همان ابتدای شکل گیری برنامه نگاه مخاطبان بسیاری را در ساعات اولیه روز بـه خود معطوف کند. مخاطبانی کـه چند سالی است با تلویزیون قهر کرده و معطوف بـه شبکه هـای ماهواره ای شده اند. از این رو بانی فیلم با رضا رشیدپور گفت‌وگویی پیرامون ورود مجددش بـه تلویزیون و برنامه «حالا خورشید» داشته کـه در ادامه می خوانید:

 

آقای رشیدپور شما مدتی بود کـه در تلویزیون هیچ گونه فعالیتی نداشتید تا این کـه با «حالا خورشید» مجددا بـه خانه اصلی خود بازگشتید. رفاقت و دوستی کـه با آقای کریمان داشتید، باعث شد تا در بازگشت مجددتان بـه تلویزیون، بـه شبکه سه بیایید و بـه عنوان تهیه کننده و مجری برنامه حضور پیدا کنید؟

 

– بله یکی از دلایل بسیار مهم، همین بود. من آقای ناصر کریمان را یک متفکر رسانه ای و انسان صادق و امین می دانم و نزدیک بـه بیست سال است کـه از عمر دوستی و رفاقت ما می گذرد. بنابراین عمده دلیلم برای این کـه شبکه سه بیایم و این برنامه را راه اندازی کنم، ناصر کریمان بود.

 

 بنابراین از نحوه شکل گیری برنامه «حالا خورشید» برایمان بگویید.

 

– من همواره یک نوستالژی بـه برنامه صبحگاهی در تاریخچه کاری خودم با برنامه «صبح بخیر ایران» در دهه ۸۰ دارم. از این رو مدتها بود کـه احساس می‌کردم، تلویزیون بعد از برنامه هـای «صبح بخیر ایران» و «مردم ایران سلام» برنامه شاد تلویزیونی نداشته است. بنابراین طرح برنامه را بـه تلویزیون ارائه دادم

 

و بلافاصله یک تیم فکری خوب از اصحاب رسانه هـای معتبر کشورمان کنار هم جمع شدند و در جلساتی کـه با این افراد برگزار کردیم، آیتم هـای برنامه و طرح ها پخته تر شد و روال برنامه نیز مشخص شد.

 

 دقیقا از چـه تاریخی برنامه روی آنتن رفت و تا چـه زمانی ادامه خواهد داشت؟

 

– از اوایل اردیبهشت پخش برنامه آغاز شد و فکر میکنم تا پاییز ادامه خواهد داشت.

 

 پس تعداد برنامه ها از پیش تعیین شده است کـه چند برنامه خواهد بود؟

 

– بله. قرارداد ما بـه صداوسیما ۱۸۰ برنامه است کـه ۱۰۰ برنامه تا امروز روی آنتن رفته است و مابقی فکر میکنم تا آذرماه بـه اتمام برسد.

 

با شروع فصل پاییز تغییری در زمان پخش برنامه خواهید داشت؟

 

– بله قطعا. چون ساعت رسمی کشور یک ساعت بـه عقب باز می گردد، برنامه زودتر از ساعتی کـه در تابستان آغاز می شد، روی آنتن می‌رود. البته مردم هم در پاییز زودتر از خواب بیدار می شوند و همین باعث جابجایی زمان برنامه در پخش میشود. البته ما همواره برای مخاطبان برنامه تغییراتی را نیز در طول برنامه ایجاد کرده ایم تا برنامه یکنواخت و خسته کننده نشود.

مصاحبه جالب با رضا رشید پور جنجالی

 یکی از اتفاقاتی کـه در برنامه صبحگاهی معمولاً می افتد، این است کـه مجریان بـه اجبار می خواهند شادی و نشاط را بـه مخاطبان برنامه هایشان تحت هر شرایطی القاء کنند. از این رو ادای آدم هـای خوشحال و خوشبخت را برای مخاطبانشان در می آورند. اما خوشبختانه این اتفاق در برنامه شما رخ نداد!

 

– یکی از استراتژی هـای برنامه ما بازنمایی واقعیت هـای جامعه است. یعنی قرار نیست کـه ما بـه هر بهانه بی منطقی بخندیم و شاد باشیم و ادای آدم هـای خوشحال را دربیاوریم. بلکه معتقدیم اگر بتوانیم واقعیت هـای جامعه را نشان بدهیم، بعضی از آن ها باعث اخم میشود و برخی باعث لبخند. بنابراین سعی می کنیم

 

آن بخشی کـه باعث لبخند می شود را بیشتر بازنمایی کنیم. اما از بیان مشکلات و واقعیت ها هیچ ابایی نداریم و بـه شفاف ترین شکل ممکن هم نقدهایمان را بیان می‌کنیم. من فکر میکنم نقد درست همین است کـه خوبیها و بدی هـای جامعه در کنار هم بیان شود. از این رو تحمل و پذیرش نقد هم بالاتر می‌رود.

 

 بـه دلیل همان شفافیتی کـه در نقد مسائل و مشکلات جامعه دارید، تا بـه حال تذکری هم از نهاد و یا شخصی گرفته اید؟

 

– بیشتر از این کـه از داخل سازمان تذکر و یا فشاری بـه برنامه وجود داشته باشد، عموما نهادهایی کـه مورد انتقاد قرار می‌گیرند، بـه ویژه نهادهای دولتی سراسیمه تلاش کردند کـه با فشار رسانه ای قضیه را جبران کنند. اصولا در این میان چند وزارت خانه نیز شروع بـه عملیات رسانه ای و روانی کردند

 

کـه کار غیرحرفه ای و برخلاف ژست آزادی بیان خودشان بود کـه از این بابت برایشان متاسفم. اما از درون سازمان خوشبختانه با هیچ مساله و مشکلی روبرو نشدیم.

 

 با این حال مدیران سازمان از برنامه و خود شما حمایت کرده اند؟

 

– البته طبیعی است کـه برخی واکنش ها روی روحیه مدیران سازمان هم تاثیر می گذارد. اما ریاست سازمان، معاون محترم سیما و مدیر شبکه تا بـه امروز بسیار برخوردهای خوب و منعطف داشته اند کـه باید تعریف کرد. واقعیت این است کـه برای «حالا خورشید» مدیران سازمان خیلی سعه صدر نشان دادند و از این بابت باید از آنها تشکر کرد.

 

چرا در بخش هـای ۱۸۰ ثانیه و چراغ زرد بـه اخبار هنری نمی‌پردازید و صرفا اخبار اقتصادی و سیاسی را بازگو می کنید؟ در صورتی کـه برای مردم این نوع اخبار جذابیت بیشتری دارد!

 

– سوال خوبی بود. بخش هـای جدیدی قرار است بـه برنامه اضافه شود کـه ویژه سینما و موسیقی است. یعنی آخر هفته ها مثل باکس آفیس کـه اخبار سینمایی را پوشش می دهد، ما هم بخش اخبار سینمایی و موسیقی را بـه زودی بـه برنامه اضافه خواهیم کرد. بـه همین دلیل اتاق سردبیری تصمیم گرفته میزان اخبار هنری را از اخبار اصلی کاهش داده و بـه سمت آخر هفته ها سوق دهد.

 

اتفاقا یکی دیگر از دلایل این کار این است کـه بخش عمده ای از مخاطبان برنامه فقط دوست دارند صبح ها سرخط اخبار را از تلویزیون ببینند و بیشتر بـه ما توصیه میکنند اخبار مهم را پوشش بدهیم.

 

 چرا تا این حد در کلیت برنامه بـه فضای مجازی توجه دارید و در این زمینه بیشتر مانور میدهید؟ این خواست تلویزیون بوده و یا در همان جلساتی کـه با تیم همکارتان داشتید، بـه این نتیجه رسیدید کـه اخبار و اتفاقات فضای مجازی را بیشتر پوشش دهید؟

 

– از عالی ترین سطوح کشور یعنی از رهبری انقلاب تاکید بـه فضای مجازی است تا حضور پرقدرت و تولید محتوا در فضای مجازی. ریاست سازمان هم موکدا بـه این قضیه اشاره کرده اند کـه برنامه هـای تلویزیون حضور قوی در فضای مجازی داشته باشند. از این رو مدتی هم تعامل فضای مجازی را در دستور کار خود داشتیم.

 

بدین معنی کـه مصرف کننده فضای مجازی باشیم و مردم ما را کنار خودشان بپذیرند، تا آرام آرام در یک روند مهندسی شده بـه تولید کننده فضای مجازی تبدیل شویم کـه در برنامه هـای اخیر کاملا این اتفاق مشخص است کـه خیلی از اخبار و ویدئوهایی کـه در فضای مجازی میچرخد،

 

از برنامه «حالا خورشید» آغاز می شود. بـه همین دلیل این مهندسی شدن مصرف کننده بـه تولید کننده، جزو سیاست هـای برنامه بوده است.

مصاحبه جالب با رضا رشید پور جنجالی

 چقدر از صحت اخباری کـه در فضای مجازی وجود دارد، مطلع شده و بعد روی آنتن مطرح می کنید؟

 

– نمی خواهم بـه این سوال بـه طور مطلق جواب بدهیم کـه هیچ مشکلی در این زمینه پیش نیامده است. چون سه چهار مورد بوده کـه ما هم با آن جو فضای مجازی دچار اشتباره شدیم، ولی در همان برنامه اشتباهمان را اصلاح کردیم. اما بـه روند کلی برنامه می ارزید کـه هم نبض و هم نفس مردم باشیم.

 

چون شمار بسیاری از مردم کشور ما از فضای مجازی استفاده میکنند. بنابراین باید قدم بـه قدم مردم جلو رفت. اگر احساس کنند کـه از آن ها عقب ماندی و یا خیلی جلوتر رفتی، تحویلت نمی گیرند. باید همقدم با مردم گام برداشت. از این رو طبیعی است کـه یک جاهایی هم اشتباهاتی پیش می آید.

 

 یکی از ویژگی هـای شما در اجرای برنامه هـای مختلف، شیک پوشی و تناسب با دکور برنامه است. در این برنامه هم led بک برنامه با شما ست می شود و یا شما با دکور؟

 

– «میخندد» ما یعنی من و پرویز نشاط، در این برنامه طراح لباس داریم و این جزو معدود اتفاقاتی است کـه در یک برنامه زنده می افتد. اتفاقا بازتاب هـای مختلفی هم بین مردم دارد. ما حتی در نوع پوشش هم سعی کرده ایم تا برای مخاطبان تنوع را ایجاد کنیم. من یک روز خیلی رسمی و با کت و شلوار اجرا می کنم

 

و یک روز با گرمکن ورزشی مقابل دوربین می آیم تا این تنوع بصری حتی در پوشش مجری هم ایجاد شود. ما در این بخش یک گروه سه نفره داریم کـه لباس ها را طراحی کرده و اتفاقا با حوزه گرافیکمان هم در ارتباط هستند. خوشبختانه تمام قسمت هـای برنامه خیلی خوب توسط جوان هـای خوش فکر و خلاق اداره می شود.

 

گروهی هستند کـه موازی پخش زنده عمل میکنند و یک گروه حدودا سی نفره هم در دفتر برنامه مستقر هستند کـه پس از پایان برنامه تازه کار آن ها شروع میشود و روزانه حداقل ۱۲ ساعت کار می کنند.

 

فکر می کنید مخاطبان برنامه بیشتر چـه قشری از جامعه هستند؟

 

– مخاطب برنامه صبح مخاطب ۸۰ میلیونی است. یعنی هیچ کسی نمی گوید کـه من برنامه صبحگاهی نمی‌بینم. از یک پزشک جراح گرفته تا یک بچه هفت ساله. وقتی همه ی ي از خواب بیدار میشوند، گمشده آن لحظاتشان، تلویزیون است. بنابراین بـه مهارت گروه برنامه ساز برمی گردد

 

کـه بتواند چـه تعدادی را از آن هشتاد میلیون جذب کند. خوشبختانه تا امروز بازخوردهایی کـه گرفته ایم، توانستیم در جذب مخاطب صبح موفق عمل کنیم. تنها مشکلی کـه وجود دارد، این است کـه تنوع سلیقه فراوانی دارد. یعنی زمانی کـه یک پزشک برنامه من را می بیند، ممکن است کـه کارتون در همان لحظه برای بچه ها پخش کنم

 

و بـه همین دلیل در آن لحظه مورد پذیرش قرار نگیرد. اما این ریسک ها در رسانه وجود دارد. اگر چـه ما سعی می کنیم بـه دلیل این کـه مخاطب برنامه سیال است، کنداکتور ریتم داشته باشد و کوتاه کوتاه باشد تا طیف بیشتری از مخاطبان را راضی نگه داریم.

 

 کامنت هایی کـه در برنامه می‌خوانید، از قبل انتخاب شده اند و یا در لحظه اتفاق می افتد؟

 

– بـه هیچ عنوان از قبل انتخاب نشده است. حتی ۱۰ ثانیه بـه آنتن هم انتخاب نمی‌کنم. عموما همان لحظه هر کامنتی برسد می‌خوانم، مگر این کـه از خطوط قرمز عبور کرده باشد. البته اتفاق افتاده کـه بخشی از کامنت را خوانده ام و ناسزا بوده و صادقانه روی آنتن گفتم کـه بد و بیراه نوشته و نمی توانم ادامه بدهم.

 

بنابراین همه ی ي چیز در لحظه اتفاق می افتد و این صداقت را مخاطب فهمیده و آن هم از کامنت هـای بسیاری کـه برای برنامه نوشته می شود، مشخص است.

 

چند روزی است کـه گوینده خانم هم بـه جمع شما اضافه شده است. چطور زودتر این اتفاق نیفتاد؟

 

– مدتها بود کـه احساس میکردیم خیلی برنامه بـه لحاظ صوتی مردانه است و حضور یک گوینده خانم در برنامه احساس می شد. بـه همین دلیل مدتی است کـه یکی از گوینده هـای خوبمان نیز با «حالا خورشید» همکاری میکنند تا این تنوع برای مخاطب ایجاد شود و برنامه یکنواخت نباشد.

مصاحبه جالب با رضا رشید پور جنجالی

 و دوستی و رفاقت دیرینه ای کـه با امیر تاجیک داشتید، باعث شد تا موسیقی تیتراژ را بـه او بسپارید؟

 

– بله امیر تاجیک رفیق ۲۰ ساله من است و اولین گزینه ای کـه برای تیتراژ بـه آن فکر کردم، امیر تاجیک بود. چون بـه نظرم فضای با نشاط صبحگاهی، صدای امیرتاجیک را می طلبید کـه برای شعر و آهنگ هم فکری کردیم و بعد از چند بار روتوش بـه این نتیجه رسیدیم کـه خوشبختانه مورد توجه هم قرار گرفت. اگر چـه من دوستان خوب خواننده دیگری هم دارم، اما احساس کردم صدای امیر تاجیک برای این برنامه مناسب تر است.

 

 و در پایان…

 

– بعضی وقت ها آدم توقعی را از دیگران دارد، ولی جای دیگری پیدا می کند. من سعه صدر را در این مدت در وجود مدیران سازمان احساس کردم. من توقعی را کـه از یک سیستم دولتی داشتم، ندیدم. اما توقعی را کـه از سازمان صداوسیما نداشتم، دیدم. یعنی سعه صدر مدیران در تحمل چالش هـای برنامه و میدان دادن بـه تیم جوان را دیدم و احساس کردم. میانگین سنی تیم برنامه ما ۲۵ سال است.

 

تا امروز کدام وزارتخانه و نهاد از یک تیم کـه میانگین سنی شان ۲۵ سال است استفاده کرده است؟ دو ساعت از تلویزیون بـه دست جمعی از جوانان سپره شده است. آیا نهادهای دیگر این کار را کرده اند؟ دولت هم این کار را کرده است؟ بـه هیچ عنوان.

 

دولت ما را عده ای پیرمرد تشکیل می‌دهند کـه میانگین سنی شان بالای ۷۰ سال است! اما در رسانه ملی مدیران بـه جوان هایی میدان داده اند کـه میانگین سنی شان ۲۵ سال است کـه بـه عقیده من شایسته تقدیر است. من قبل از این کـه مجددا بـه صداوسیما برگردم، خودم انتقاداتی را خطاب بـه صداوسیما گفته ام و حتی در این برنامه هم از خودمان انتقاد می کنم. اما مدیران با لبخند و نرمش برخورد میکنند.

 

اما متاسفانه وقتی از یک نهاد و وزارتخانه ای انتقاد می‌کنیم، تا ثابت نکنند کـه ما اشتباه کرده ایم، ما را رها نمی کنند. متاسفم کـه این سعه صدری کـه در مدیران و ریاست صداوسیما وجود دارد، در مدیران نهادهای دیگر وجود ندارد. اما خوشحالم کـه همواره مورد لطف مردم قرار گرفته ایم و امیدوارم همچنان بتوانیم با برنامه ریزی هایی کـه داریم، رضایت آن ها را فراهم کنیم.