پارس ناز پورتال

مشکلات تغذیه و گوارش رایج کودکان زیر 5 سال

مشکلات تغذیه و گوارش رایج کودکان زیر 5 سال

مشکلات تغذیه و گوارش رایج کودکان زیر 5 سال 

کودکان معمولا به اسهال یا یبوست مبتلا می شوند. دلیل این امر هم سیستم گوارشی ضعیف تر آن ها نسبت به بزرگسالان است. عادات خوب غذایی باید از همان دوران کودکی آغاز شود. مصرف نکردن برخی از مواد غذایی از کودکی می‌تواند کمبودها و مشکلاتی را در بزرگسالی به وجود آورد. این مقاله را بخوانید.

 

کمبود آهن در کودکان
شروع دیر هنگام غذاهای کمکی، استفاده زودهنگام از شیرگاو به جای تغذیه با شیرمادر یا شیر خشک، دریافت كم گوشت، ماهی و سایر منابع آهن مثل سبزیجات تیره رنگ، غلات و نان‌های غنی شده با آهن از عوامل مرتبط با كمبود آهن و کم خونی فقر آهن دركودكان هستند.این امر كودك را در معرض ابتلا به عفونت، خستگی و اختلالات رشدی و تکاملی قرار می‌دهد.

 

در خانواده‌هایی كه والدین و فرزندان از رژیم‌های گیاهخواری استفاده می‌كنند باید توجه و مراقبت‌های ویژهای نسبت به تامین تمام موادمغذی، خصوصا آهن داشته باشند.مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C به همراه منابع گیاهی آهن به جذب بهتر آهن کمک می‌کند.

 

عدم پذیرش غذا در کودکان
 به گزارش پارس ناز سرباز زدن از خوردن غذا یكی از رفتارهای بسیار شایع كودكان در برابر والدین و بزرگسالان است.چنانچه كودك رشد طبیعی داشته باشد، این مساله نمی‌تواند مشکل تغذیه‌ای جدی را در طولانی مدت برای وی ایجاد کند.اما اگر این امر باعث اختلال در رشد شود مشاوره با متخصص تغذیه و پزشک اطفال توصیه می‌شود.

 

یبوست کودکان
اقدامات بسیار متعددی را می‌توان برای پیشگیری و مبارزه با یبوست انجام داد.غذاهایی چون لوبیای پخته، غلات كامل صبحانه و سوپ‌های غنی از فیبر مانند سوپ عدس، سبزی و میوه‌ها می‌توانند موثر باشند.همچنین نوشیدن آب میوه‌های گرم در صبح ناشتا به درمان یبوست كمك می‌كند.كودكان مبتلا به یبوست باید در طول روز مقدار زیادی آب مصرف كنند.دریافت ناکافی مایعات یكی از عوامل شایع ایجاد کننده یبوست در کودکان است.

 

اسهال کودکان
اسهال، مدفوع نرم و دفع مکرر مدفوع از مشکلات شایع در کودکان است.در بیشتر موارد عدم تكامل كامل معده منشاء اینگونه مشکلات است که معمولا تا سن 4 سالگی برطرف می‌شود.سرعت رشد بچه در این مواقع باید به دقت كنترل شود و با خوراندن مایعات زیاد به بچه از دهیدراتاسیون آنان جلوگیری كرد.ضمنا در این سنین نباید در مصرف غلات كامل و نانهای سبوسدار زیاده روی كرد.

 

بروز چاقی در کودکان
كودكان زیر 5 سال از نظر نوع غذا و مقدار غذایی كه می‌خورند كاملا به افراد بزرگ‌تر وابسته‌اند و بنابراین والدین باید نسبت به نحوه و مقدار غذا خوردن كودكان خود كنترل داشته باشند و زمینه پرخوری را برای فرزندان خود فراهم نكنند.باید از دریافت مقادیر زیاد شكلات، شیرینی، بیسكویت، چیپس و نوشیدنیهای شیرین كه منجر به اضافه وزن می‌گردند، جلوگیری شود.كودكان باید از سنین پایین نسبت به ورزش کردن و شیوه زندگی پرتحرك تشویق شوند.