پارس ناز پورتال

مشکلاتی که در اثر کمبود ویتامین D ظاهر می شوند

مشکلاتی که در اثر کمبود ویتامین D ظاهر می شوند

مشکلاتی که در اثر کمبود ویتامین D ظاهر می شوند 

ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین هایی است که باید به بدن برسد و در اثر کمبود آن بدن با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد که از نظر ظاهری نیز قابل تشخیص است. ویتامین دی تنها نوع ویتامینی است که هورمون نیز محسوب می ‌شود. این ویتامین برای محکم کردن استخوان‌ ها و دندان ها مفید بوده و همچنین به حفظ قدرت عضلانی و جذب کلسیم بدن کمک می ‌کند.

 

وقتی شما کمبود کلسیم یا ویتامین دی داشته باشید، استخوان های تان ترک خورده یا می‌ شکنند. اما کمبود این ویتامین ممکن است مشکلات دیگری هم به بار آورد…

 

آسم: بنا به تحقیقات، بین کمبود ویتامین دی و ابتلا به آسم ارتباطی وجود دارد. رفع کمبود این ویتامین بخصوص در کودکان منجر به کاهش علائم آسم می شود و از مسدود شدن راه های هوایی که در اثر التهاب به وجود می آید، جلوگیری می کند.

 

افزایش فشار خون: دریافت کافی سطوح ویتامین دی در مبتلایان به پرفشاری خون مهم است زیرا منجر به کاهش التهاب عروق و سایر مولفه های این عارضه می شود.

 

بیماری التهابی روده: بین کمبود ویتامین دی و ابتلا به کرون و کولیت اولسراتیو رابطه مستقیم وجود دارد. به همین دلیل است که این بیماری ها در بین کسانی که از نور کافی آفتاب بهره مند نیستند، بیشتر است.

 

آنفلوآنزا: خطر ابتلا به این بیماری در زمستان که تابش نور آفتاب به حداقل می رسد، بیشتر است. این در حالی است که بنا به تحقیقات، ویتامین دی منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن یم شود و به مقاوم شدن بدن در برابر ابتلا به آنفلوآنزا کمک می کند.

 

دیابت نوع 2: کمبود ویتمین دی سرعت بروز علائم سندرم متابولیک و دیابت را در بیماران مبتلا به ایدز افزایش می دهد. علاوه بر این، یافته هایی وجود دارد که نشان می دهد دریافت کافی این ویتامین چه از طریق مواد غذایی یا از نوز آفتاب، منجر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

 

فساد دندان ها: تحقیقات این نکته را ثابت کرده اند که کمبود ویتامین دی منرج به افزایش فساد دندان ها به خاطر کاهش ذخایر کلسیمی می شود.

 

آرتریت روماتوئید: اگر یکی از نزدیکان شما دچار آرتریت روماتوئید است، مقادیر ویتامین دی بدن او را چک کنید چون کمبود ویتامین دی با آرتریت روماتوئید ارتباط تنگاتنگی دارد. کسانی که دچار فقر ویتامین دی هستند، 5 برابر بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این بیماری التهابی قرار دارند.

 

سرطان: انواع سرطان های سینه، پروستات، گردن رحم، مری، معده، دیواره رحم، لوزالمعده و کلیه در بین کسانی که دچار فقر ویتامین دی هستند، شیوع بیشتری دارد. بر عکس، ابتلا به سرطان در بین کسانی که میزان کافی این ویتامین را دریافت می کنند، کمتر است.