پارس ناز پورتال

مزیت ها و مشکلات مربوط به خرید آنلاین

مزیت ها و مشکلات مربوط به خرید آنلاین

مزیت ها و مشکلات مربوط به خرید آنلاین 

در خرید آنلاین از یک سایت اعتماد حرف اول را می زند و بعد از آن کیفیت خدمات رسانی و کالا در جایگاه دوم قرار دارند. کیست که خرید کردن را دوست نداشته باشد؟ خریدن کالاها و خدمات جدید به نوعی موجب سرگرمی و لذت است – مگر آنکه بیش از حد طولانی شود که درآنصورت بیشتر شبیه به کار یا فعالیت اجباری می شود.

 

البته در عصر کنونی با وجود خدمات خرید و بانکداری آنلاین، زیاده روی در خرید ممکن به راحتی شده است. خرید آنلاین شکلی شناخته شده از تجارت الکترونیک است که در آن مصرف کنندگان قادر به خرید کالا و محصولات از طریق اینترنت و تحویل آن در مکان مورد نظر و تعیین شده می باشند. از نمونه های غیربومی آن

 

می توان به سایت های آمازون (Amazon) و ای‌بی (eBay) و نمونه های بومی آن دیجی کالا و یا همین سایت آی بازاریابی اشاره کرد که البته از موارد کاملا قابل اعتماد هم هستند.امروزه بسیاری از مردم ترجیح می دهند که بصورت آنلاین اقدام به خرید خدمات و محصولات مورد نیاز خود بکنند،

 

چرا که این نوع از خرید کردن ها منافع بسیار زیادی در پی دارد. با این وجود، این روش در کنار مزایای مختلف دارای معایبی هم هست و این مطلب در دو بخش مختلف قصد دارد به موضوع این مزایا و معایب بپردازد.

 

مزایای خرید آنلاین
1- این روش خرید پیدا کردن محصولات را ساده می کند
پیدا کردن یک محصول بصورت آنلاین به مراتب راحت تر از پیدا کردن آن در فروشگاه های فیزیکی محلی و سطح شهر است. در یک فروشگاه شما باید برای یافتن یک محصول مورد نظر خود جستجو کنید؛ اگر در آن فروشگاه عرضه نمی شود، مجبور هستید برای یافتن آن به چندین مکان دیگر هم سر بزنید

 

که خود فرایندی خسته کننده و زمان بر است. با این وجود در شرایط آنلاین قادر به جستجو هر محصولی در هر وبسایت از طریق امکان جستجو در آن وبسایت هستید. اگر آن وبسایت خاص آن محصول را در برای عرضه موجود نداشت، خیلی راحت بدون هدر دادن زمان می توانید به یک وبسایت دیگر وارد شوید، بدون اینکه زمان آنچنانی را از دست بدهید.

2- محصولاتی که از این طریق به فروش می رسند اغلب ارزان تر از نمونه های بازار هستند
محصولاتی که بصورت آنلاین عرضه می شوند، اغلب از نمونه مشابه یا عینا مثل خودشان که در فروشگاه های محلی و خشت و گلی عرضه می شوند، ارزان تر هستند. دلایل مختلفی هم برای این مسئله عنوان می شود. یک مورد اینکه یک فروشگاه آنلاین دارای هزینه های سربار اجاره مکان، برق، صندوق دار و . . . نیست.

 

همچنین ممکن است تهیه و عرضه یک محصول در یک شهر یا استان دیگر به نسبت ارزان تر باشد. در چنین شرایطی استفاده از خدمات خرید آنلاین به منظور صرفه جویی بسیار عقلانی تر به نظر می رسد. مثلا خصوصا در مورد دستگاه یا خودروهایی که قدیمی هستند، اگر یکی از لوازم جانبی آنها خراب شده

 

و نیاز به تعویض داشته باشد، برای تهیه آنها در صورتی که به وبسایت های فروشنده لوازم دست دوم مراجعه کنید، به مراتب در تهیه آن نسبت به مراجعه به نمایندگی های اصلی و درخواست برای تهیه یک قطعه نایاب قدیمی ارزان تمام می شود، خصوصا اگر این نمایندگی ها مجبور به تهیه آنها از بازار خارج از کشور باشند.

 

3- این کار موجب صرفه جویی در زمان و انرژی می شود
شما نیازی به هدر دادن زمان خود برای مراجعه حضوری به فروشگاه ها، کنار آمدن با جمعیت مردم و در صف ایستادن ها را ندارید. کل فرایند خرید از فروشگاه های محلی خصوصا اگر از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنید، بسیار خسته کننده و و زمان بر می شود. تمام این مشکلات و مسائل را به راحتی می توانید با توسل به خرید آنلاین پشت سر بگذارید.

 

4- خرید بصورت آنلاین انتخاب های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد
زمانی که بصورت آنلاین خرید از آزادی در انتخاب ویژه ای برخوردار هستید. اینترنت مجموعه وسیع تری از محصولات را در اختیار شما قرار می دهد که قابل مقایسه با محصولات عرضه شده در فروشگاه های سطح شهر از نظر تنوع و تعداد نیست.

 

5- در خرید آنلاین بدست آوردن یک فرصت یا پیشنهاد خوب بسیار ساده تر می شود
در این شیوه از خرید می توانید از امکان انتخاب خود در قابل انعطاف بودن قیمت استفاده کنید. به این ترتیب که اگر قیمت درج شده در یک سایت توسط یک فروشنده به نظر شما منطقی نبود می توانید در سایت های دیگر برای یافتن آن محصول یا مشابه با آن مصحول تلاش کرده و محصول را به قیمت دیگری تهیه کنید.

 

البته درست است که این شیوه خرید برای شما در فروشگاه های محلی سطح شهر هم ممکن است، اما طبیعتا برای اجرا آن نیاز به مدت زمان و انرژی بسیار بیشتری دارید.

 

6- مشتریان اغلب از خرید خود راضی هستند
این روزها، خرید آنلاین تقریبا از اعتماد زیادی از طرف مشتریان برخوردار شده است. فروشنده به بازخورد و نظرات درج شده توسط مشتریان اهمیت می دهند. اگر به سایت هایی که در آنها ابزاری برای نظر سنجی و امتیاز دهی به کل فرایند خرید از طرف مشتریان قرار داده شده، دقت کنید می بینید،

 

که سایت های معتبر توجه خاصی به این نظرات و بازخوردها داشته و در صورت درج نظر منفی حتما برای جلب رضایت مشتری مورد نظر اقدامی را صورت داده و آن را به اطلاع دیگر مصرف کنندگان می رسانند.

 

7- معمولا حمایت و پشتیبانی از مشتری در این خرید ها وجود دارد

برخی از سایت ها هستند که به عنوان واسطه ای بین فروشنده و خریدار عمل کرده و در واقع خودشان مالک و فروشنده محصول مورد نظر نیستند، در این سایت ها شما مبلغ محصول مورد نظر را به سایت پرداخت کرده و پس از تحویل گرفتن کالا فروشنده پول خود را از سایت دریافت می کند.

 

در این مدل ها اگر فروشنده موفق به تحویل کالا نشود، شما با سایت طرف بوده و به راحتی قادر به استرداد هزینه پول خود از این سایت ها هستید.

 

8- پیدا کردن محصولات نایاب اغلب ساده تر است
خرید آنلاین در یافتن و تهیه کردن محصولات نایاب که در هر نقطه از شهر به راحتی پیدا نمی شود، بسیار مفید و کاربردی است. به عنوان مثال، من خودم اخیرا موفق به تهیه یک قطع از لوازم یدکی خودرو خودم از طریق سایت شیپور شده بودم که قیمت آن هم نسبت به فروشگاه های سطح شهر به نسبت ارزان تر برایم تمام شد.

 

9- خرید آنلاین موجب حفظ حریم خصوصی شما می شود
برخی از کالاها وجود دارند که شما در واقع تمایلی به خریدن آنها در بین مردم ندارید، یعنی شاید دوست نداشته باشید که کسی اطلاع داشته باشد که شما این محصولات را خریداری کرده اید. در این روش در حالی که از حریم شخصی خود محافظت کرده اید، به راحتی قادر به خرید هر نوع محصولی هم هستید.

 

10- با این کار شما از صنعت تجارت الکترونیک حمایت می کنید
پیشرفت و ترقی کسب و کارهای آنلاین در واقع به تعداد افراد بیشماری کمک می کند. اکنون دیگر افراد بسیار زیادی که قادر به خریدن یا حتی اجاره کردن یک مکان فیزیکی برای راه اندازی فروشگاه خودشان نیستند به راحتی می توانند یک فروشگاه آنلاین را برای خود راه اندازی کنند

 

و محصولات و خدمات مختلفی را از داخل منزل برای فروش در این وبسایت ها عرضه کنند. این موضوع نقش بسیار مهمی را در کاهش دادن نرخ بیکاری بازی می کند.