پارس ناز پورتال

مرد یخی بعد از 5300 سال سکوت خود را شکست

مرد یخی بعد از 5300 سال سکوت خود را شکست

مرد یخی بعد از 5300 سال سکوت خود را شکست 

مرد یخی 5300 ساله که نقل محافل خبری هم شده است با کمک دانشمندان توانست حرف بزند و صدای او شنیده شد. دانشمندان با استفاده از سی‌تی اسکن توانستند با موفقیت صدای این مرد عصر حجری را بازسازی کنند.این پیکر یخ‌زده در سال 1991 در کوه‌های آلپ اوتسال در نزدیکی هاوبسلابیوخ در مرز میان اتریش و ایتالیا یافت‌ شد.

 

نام این فرد از «اوتسال» همان منطقه‌ای که در آن یافت شد گرفته‌ شده‌ است. وی کهن‌ترین مومیایی طبیعی یافت‌ شده در اروپا است.این تیم با موفقیت توانستند از تارهای صوتی مومیایی ، گلو و دهان وی یک مدل دیجیتالی تهیه کنند.

 

محققان این پژوهش اظهار کردند که آنها توانایی بازسازی دقیق صدای اصلی این مومیایی را ندارند چرا که برخی اطلاعات حساس از این مومیایی را در دسترس ندارند.اما با اندازه گیری، طول مجرای صوتی و تارهای صوتی این مومیایی، آنها قادر به خلق دوباره نسبی و تقریبی صدای این مومیایی شده‌اند.

 

به گزارش پارس ناز این پژوهش در 21 سپتامبر و در طول یک کنگره بزرگ که همچنین جشن بیست و پنجمین سالگرد کشف مومیایی در کوه های آلپ بود به نمایش گذاشته شد.اوتسی مرد یخی توسط دو کوهنورد در سال 1991 کشف شد و در 25 سال گذشته محققان برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دورانی که این مومیایی در آن زندگی می‌کرده به بررسی آن پرداختند.

 

دانشمندان تعیین کرده اند که اوتسی به احتمال زیاد توسط اصابت تیر شلیک شده از یک کمان به قتل رسیده است. همچنین از گرده‌های داخل معده اوتسی می‌توان حدس زد که او در فصل بهار به قتل رسیده است.لباس‌های او از پشم بز و گاو بوده و 61 خالکوبی بر روی بدن وی وجود دارد.

 

یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد: البته ما نمی‌دانیم که این مرد در 5000 سال پیش به چه زبانی صحبت می کرده است. اما می‌توان الگوی حروف صدادار و بی‌صدایی که این مرد از آنها استفاده کرده را بازسازی کرد.برای شنیدن صدای مرد یخی، این تیم اطلاعات فیزیکی در مورد گلوی او را با داده های به دست آمده از انرژی صوتی که می‌تواند تولید کند ترکیب کرده و از ترکیب کننده‌های صدا برای بازسازی آن استفاده کردند.

 

سی.تی.اسکن به محققان اجازه می‌دهد تا به صورت دیجیتالی حرکت بازو، جمجمه، مهره‌ها و استخوان مرد یخی را بدون وارد آوردن هرگونه خسارت به این جسد شکننده و حساس حرکت دهند.البته آنها در این مسیر با مشکلاتی نیز مواجه بودند چرا که یکی از بازوهای این مرد یخی گلوی وی را پوشانده است.

 

برای این محققان این بدترین وضعیت ممکن بود چرا که همچنین استخوان لامی و استخوان زبان این مومیایی نیز از جای خود خارج شده بود.آنها با تمام این اطلاعات به دست آمده توانستند پیش‌بینی کنند که صدای این مومیایی در فرکانسی بین 100 هرتز تا 150 هرتز بوده که در مقیاس نرمال و طبیعی صدای یک مرد امروزی است.

 

اوتسی یک منبع غنی از اطلاعات را در مورد زندگی در عصر برنز در مرکز اروپا ارائه کرده است.محققان این پژوهش از طریق دی‌.ان‌.ای توانستند تشخیص دهند که پدر و مادر این مومیایی اهل کجا بودند.آنها همچنین موفق شدند تا بیماری‌های این مومیایی را تشخیص دهند.سی تی اسکن سه بعدی از بدن اوتسی همچنین به ساخت ماکت سه‌بعدی از بدن وی کمک خواهد کرد.