پارس ناز پورتال

مراقبت های ماه آخر بارداری

مراقبت های ماه آخر بارداری

مراقبت های ماه آخر بارداری 

ماه آخر بارداری به دلیل نزدیک بودن به دنیا آمدن نوزاد و همچنین سنگین شدن خانم ها بسیار حساس است و باید حتما مواردی را رعایت نمود. 

 

مسلماً انجام برخی كارها در این دوران به دلیل بالا بودن ضریب ریسك‌شان، خطرناك محسوب می‌شود و توصیه نمی‌شوند، حتی برخی كارها ممنوع نیز می‌باشند و باید حتما از آنها دوری كرد.

 

مثلا اسكی، ژیمناستیك، اسب‌سواری، ‌دوچرخه‌سواری، شیرجه رفتن در استخر، اسكی روی آب و… از ورزش‌های ممنوع در این دوران هستند.

 

به طور كلی سه ماهه سوم بارداری، ماه سنگینی است و بهتر است این سه ماه، بیشتر به فكر استراحت كردن و آرامش ذهنی باشید. بدن شما كم‌كم باید خود را برای زایمان آماده كند.

 

بزرگ‌تر شدن جنین و نزدیك شدن زمان وضع حمل خود باعث بروز مشكلات تنفسی، حساسیت زیاد، حالی به حالی شدن و عصبانیت‌های مكرر می‌شود ولی همه این سختی‌ها ارزش تحمل كردن را دارند.در طی ماه آخر بارداری احساس می‌كنید كه نفس كشیدن برای شما دشوار‌تر شده است لذا بهتر است آرامش خود را حفظ كنید.

 

نگرانی‌ها در مورد زایمان و اینكه كودك سالمی به دنیا خواهید آورد، بیشتر می‌شوند و این موضوع باعث عصبانیت شما می‌شود.ممكن است تكرر ادرار، كمردرد و پادرد‌  داشته باشید و یا احساس سوزش بیشتری در ناحیه سر معده ‌كنید و البته گاهی هم دچار یبوست ‌شوید.

 

در ماه نهم از بارداری بهتر است كه این نكات را حتما رعایت كنید: 

 

غذاهایی كه نباید بخورید 

این غذاها باعث معده درد و یبوست بیشتر در شما می‌شوند. پس حتما آنها را از لیست غذایی خود حذف كنید.

غذاهای پرچرب

غذاهای پر ادویه

هله و هوله

غذاهای بسیار اسیدی

غذاهای تشدید كننده یبوست 

 

 

از قلیان و سیگار كشیدن و مصرف خودسرانه داروها و الكل پرهیز كنید 

نیاز به گفتن ندارد. تمام این موارد ممنوع هستند.

وقت آن رسیده است‌كه دیگر تمام عادت‌های ناسالم خود را كنار بگذارید. 

 

استرس نداشته باشید 

شما استرس‌های فراوانی را تجربه می‌كنید؛ اعم از استرس‌های روحی روانی و استرس‌های جسمی، اما همه نگرانی‌ها در مورد اتفاقات پیش‌رو به كودك داخل شكم‌تان منتقل می‌شود و مستقیماً روی او تاثیر می‌گذارد.

 

خود را از افكار منفی و محیط‌های ناسالم و منفی كه حتی در آنها صداهای بلند و ناخوشایند پخش می‌شود دور نگه دارید.شما نیاز به آرامش دارید و تا جائیكه ممكن است سعی كنید شرایط را در اطرافتان ثابت و آرامش‌بخش نگاه دارید.

 

سایر توصیه‌ها 

سیگار كشیدن برای همه ما خطرناك است ولی در دوران بارداری خصوصاً ماه آخر از سیگار كشیدن و مجاورت با افراد سیگاری پرهیز كنید.هنوز هم خانم‌های باردار بسیاری در تمام دنیا در این روزهای خاص سیگار می‌كشند و فرزندشان را با برخی خطرات مواجه می‌سازند. از خوردن هات‌داگ پرهیز كنید.

 

كوكتل، هات‌داگ و سوسیس در كودكان زیر 5 سال و خانم‌های باردار باعث افزایش احتمال بروز سرطان می‌شود. از مصرف كافئین پرهیز كنید.كافئین احتمال بروز دیابت در زندگی آینده كودك را افزایش می‌دهد.

 

مكمل ویتامین A مصرف نكنید: مصرف زیاد این ویتامین باعث بروز خطر تولد نوزاد نارس می‌شود. اگر می‌‌توانید این ویتامین را نه از طریق مكمل‌ها بلكه با مواد طبیعی به بدن برسانید.

 

مصرف سایر مكمل‌هایی كه حاوی ویتامین‌های محلول در چربی هستند مثل A ، D و E نیز در این دوران باعث انباشتگی‌شان در برخی ارگان‌های بدن می‌شود و خطراتی را به دنبال دارند.

 

از مایكروویو دوری كنید: اشعه‌های مایكروویو برای خانم‌های باردار خطرناك است مخصوصا برای جنینی كه رشد زیادی كرده و به زمان وضع حمل مادر نزدیك شده است.ماه آخر بارداری ماه حساس و مهمی است و باید در طول این ماه، مراقبت‌های ویژه پزشكی و معاینات لازم به دقت انجام شود.

 

بهتر است علاوه بر تمام نكاتی كه در بالا به آنها اشاره شد چند نكته مهم دیگر را نیز در نظر داشته باشید كه دقیقاً مربوط به همین ماه می‌باشند.

 

در طول ماه نهم سعی كنید مسافرت نروید: اگر مجبور به مسافرت اجباری شدید، حتما نكات لازم را مورد توجه داشته باشید و در صورت بروز خونریزی سریعاً به مراكز پزشكی مراجعه نمایید.حركت‌های زیاد در این ماه باعث زایمان زودرس می‌شود و جان مادر و جنین را به مخاطره می‌اندازد.

 

فعالیت و كار زیاد را كنار بگذارید: اگر شاغل هستید در این ماه مرخصی بگیرید. زیاد پشت میز ننشینید. كار سنگین و فعالیت زیاد در این ماه خطرناك است.

 

ورزش سنگین و پیاده‌روی نكنید: ورزش كردن در این ماه باید با مشورت پزشك باشد. برخی حركات ممنوع می‌باشند و تعدادی از آنها نیز برای برخی خانم‌ها خطرناك هستند.

 

حركاتی كه جهشی هستند برای شما مناسب نیستند. اگر پیاده‌روی می‌كنید حتما پیاده‌روی سبك كنید تا جائیكه اصلا درد عضلانی نداشته باشید فقط از ورزش سنگین و پرش به شدت دوری كنید.

 

به خواب خود بیشتر اهمیت دهید: كم‌‌خوابی و بدخوابی در این ماه به دلیل اضافه شدن وزن تقریبا طبیعی است ولی شما می‌توانید با بهره‌گیری از برخی شیوه‌ها، آنها را به حداقل برسانید مثلا كم حجم غذا بخورید تا شب سنگین به تخت‌خواب نروید.

 

بین شام و زمان خواب حداقل 2 ساعت فاصله باشد: در جای مناسب و نرم بخوابید تا بدن‌تان احساس راحتی داشته باشد.گرفتگی عضلات نیز از مواردی است كه باید مورد توجه قرار دهید.

 

بخشی از این گرفتگی‌ها كاملا طبیعی و عادی هستند ولی تعدادی در اثر كمبود كلسیم رخ می‌دهند كه البته در خانم‌هایی كه به دیابت دچارند بیشتر بروز می‌كند.بنابراین اگر چنین وضعیتی در خود مشاهده كردید، حتماً با پزشك‌تان در میان بگذارید و از او كمك بگیرید.