پارس ناز پورتال

مراسم مذهبی زانو زدن در لاسجرد سمنان

مجموعه : مذهبی
مراسم مذهبی زانو زدن در لاسجرد سمنان

مراسم مذهبی زانو زدن در لاسجرد سمنان 

مراسم های مذهبی بسیار زیادی در بین مردم ایران قرار دارد که در هر منطقه ای متفاوت می باشد. در لاسجرد سمنان نیز مراسم زانو زدن برگزار می گردد. یکی از مراسم های که از دیرباز در آیین عزاداری سالار شهیدان آقا عبدالله الحسین (ع) مردم لاسجرد مرسوم می باشد، زانو زدن (زُنِه بِکوتِنائون) است.

 

مراسم زانوزدن (زُنِه بِکوتِنائون) به این صورت است. همانطور که عزاداران حسینی در حال حرکت و با زنجیر بر دوش خود می نوازند بدون اینکه کوچکترین خللی در حالت زنجیرزنی آنها بوجود آید با صدای یا ابوالفضل میاندار دسته زنجیر زنی همه باهم زانو زدن و همچنان زنجیر بر دوش خود می نوازند و دوباره با گفتن یا علی میاندار بر می خیزند.

 

آقای عباسعلی حیدریان نویسنده ،محقق و پژوهشگر لاسجردی با تلاش بی وقفه خود توانست با تحقیق ، پژوهشی میدانی و کتابخانه¬ای پی به فلسفه وجودی این مراسم ببرد. وی دلیل برپای این مراسم به خاطر مقام وادب حضرت عبّاس(ع) نسب به مولای خود دانسته و بیان کرد هنگامی که حضرت عبّاس (ع) برای کسب اجازه و رفتن به میدان جنگ نزد امام حسین (ع) آمد.

مراسم مذهبی زانو زدن در لاسجرد سمنان

مراسم زنجیر زنی روستای لاسجرد از روز ششم محرم در دو نوبت صبح و شب برگزار میگردد

 

در مقابل مولای خود؛سرور و مرشد خود یعنی امام حسین(ع) به حالت به زانو نشست.با تلاشهای آقای عباسعلی حیدریان و همکاری تنگاتنگ جناب آقای مهندس یزدانی مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سمنان ،مراسم ثبت این اثر معنوی درششمین اجلاس سراسری شورای

 

عالی ثبت کشور به تاریخ بیست ویکم آذرماه هزار و سیصد و نودویک در محمودآباد مازندران که به صورت زنده و نمادین برای حضارو کارشناسان دینی و مردم شناسی سراسر کشوربرگزار شد به ثبت ملی رسید.

 

لازم به ذکر است ،مراسم زنجیر زنی روستای لاسجرد از روز ششم محرم در دو نوبت صبح و شب برگزار میگردد. مسیر حرکت دسته زنجیرزنی به صورت رفت و برگشت از تکیه روستا تا گلزار شهدا «امامزادگان سیدرضا وسیدعلی اکبر(ع) » می باشد.

 

منبع:negahmedia.ir