پارس ناز پورتال

مدیریت بحران در تجارت و کسب و کار

مدیریت بحران در تجارت و کسب و کار

مدیریت بحران در تجارت و کسب و کار 

در جلسات شرکت مایکروسافت وقتی انجام پروژه ای با موافقت مواجه می شود،بیل گیتس از نشدن کار و خطاهای احتمالی سخن می گوید. این یعنی مدیریت بحران. در طی دوران بحران و نیاز به مدیریت بحران ، اگر در مقابل بحران قرار نداشته باشید، قطعاً در پشت سر آن قرار دارید!

 

در دنیای مجازی کنونی، فقط کافی است یک‌بار چشم بر هم بزنید و می‌بینید که شرکت شما سر تیتر روزنامه‌ها و رسانه‌ها آفلاین و آنلاین شده و برای خودش در شبکه توییتر هشتگ دارد و از سرنوشت آن در کلاس‌های آموزشی یاد می‌کنند.

 

اطلاع داشتن از چگونگی و زمان مناسب برای عکس‌العمل نشان دادن تنها راه ممکن برای اطمینان از در امان بودن و حرکت در خلاف مسیر سقوط مالی و اقتصادی یا حتی بدتر حرکت برخلاف نابودی و برچیده شدن شرکت و کسب‌وکار شما است.

 

فکر می‌کنید از این مسائل در امان هستید؟ پس بازهم فکر کنید و جنبه‌های دیگر این قضیه را هم در نظر بگیرید! شرکت‌هایی باارزش چندین میلیارد دلار در کنار شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک خانوادگی همه و همه مجبور به بستن درب‌های خود پس از رسیدن به دوران سخت اقتصادی شده‌اند یا حتی بدتر از آن اینکه پس از عبور از یک دوره مدیریت بد بحران دیگر وجود خارجی نداشته‌اند.

 

درحالی‌که هیچ‌کس قادر به‌پیش بینی زمان دقیق وقوع یک بحران نیست، اما همواره یک‌چیز با قطعیت وجود دارد: صحبت از عدم مواجه شما با بحران نیست، بلکه صحبت از زمان و چگونگی مواجه شما با بحران است.خواه شما در حال دست‌وپنجه نرم کردن با یک فراخوان، شیوع، رسوایی و یا راهی برای خروج از یک سمت میدان مبارزه باشید،

 

بهره‌مندی از مدیریت بحران راهی حیاتی برای اطمینان از وجود شرکت شما در عرصه کسب‌وکار به دنبال وقوع یک رویداد یا حادثه سخت و دشوار است.

 

اخبار در کسری از ثانیه پخش می‌شوند

فضای مجازی و وبلاگ‌ها و . . . و میزان دسترسی و دامنه نفوذ این رسانه‌ها به ما اطمینان می‌دهد زمانی که یک داستان برای اولین بار منتشر می‌شود، به‌سرعت و با تمام قدرت منتشر می‌شود. همه و همه از سهامداران گرفته تا دیگر رسانه‌ها و شبکه‌ها در دوره بحران به سمت اینترنت روی می‌آورند.

 

درحالی‌که همه مسلح به سلاحی بنام تلفن‌ها هوشمند در دستان خود هستند، شما علاقه‌مند به داشتن اختیار و کنترل جریان داشته و همواره تمایل دارید هر پیامی که منتشر می‌کنید، اولین پیامی باشد که دیگران آن را می‌بینند یا می‌شنوند.

 

به‌عنوان‌مثال، در طی تراژدی زلزله سنگین 7.8 ریشتری در نپال در ماه آوریل سال 2015، اخباری در سطح گسترده در رسانه‌ها منتشر شد که بر اساس آن‌یکی از مدیران اجرایی ارشد شرکت گوگل جزء کشته‌شدگان حادثه بوده است. اما شرکت گوگل با در اختیار داشتن یک تیم مدیریت بحران آموزش‌دیده موفق به استفاده از تمامی ابزارها و زیرساخت‌ها موفق به برقراری ارتباط با عموم مردم و رساندن پیام صحیح به آن‌ها شد.

 

شما چه‌کاری می‌توانید انجام دهید:
حتماً و حتماً توجه کنید و اطمینان کسب کنید که از یک تیم مدیریت بحران آموزش‌دیده و ماهر و آماده برخوردار هستید، چراکه در زمان بحران هیچ‌کسی از نعمت زمان برخوردار نیست. زمانی که دچار بحران می‌شوید، فرصت بهره‌مندی از ایفا نقش‌های از پیش تعیین‌شده را در اختیار ندارید، پس باید از پیش بازیگران اصلی صحنه را مشخص کرده و هر یک آن‌ها پیش‌ازاین موقعیت نقش خود را به‌خوبی تمرین کرده باشند.

 

توجه داشته باشید که هر یک‌لحظه‌ای که بدون پاسخ دادن یا عکس و العمل شما نسبت به بحران سپری می‌شود، بحران فقط و فقط بدتر و بزرگ‌تر می‌شود.

 

بازیابی و بازسازی اعتبار شما از طریق رسانه‌ها
در مراحل اولیه یک بحران، رسانه‌ها ممکن است بیشتر از دوست یک دشمن به نظر برسند. بااین‌وجود رسانه‌ها نقش بسیار مناسب و سازنده در بازگرداندن و بازسازی اعتماد عموم مردم به یک برند بازی می‌کنند.

 

چند سال پیش زمانی که خطوط هوایی JetBlue به دلیل رخداد بیش از یک‌میلیون مورد تأخیر یا لغو پرواز تحت شدیدترین اعتقادها قرارگرفته بود، مدیریت این مجموعه از طریق بهره‌برداری صحیح و اصولی از رسانه‌ها موفق به بازسازی خود و درنهایت بازگرداندن حجم فروش و بازاریابی قبلی خود شد.

 

البته به عقیده برخی از کارشناسان باوجوداینکه این برنامه بازسازی آن‌چنان برای پس زدن حجم انتقادها کافی و مناسب نبود، اما حرکت کلید در موفقیت آن‌ها به‌حساب می‌آمد.آن‌ها در این فرصت با حضور در رسانه‌های معتبر و مختلف آنلاین و آفلاین نه‌تنها اقدام به توجیه اشتباهات خود نکردند، بلکه ضمن پذیرش اشتباهات و عذرخواهی از مشتریان خودشان، قول رفع مشکلات در آینده را دادند.

 

البته باوجود خسارات زیادی که به اعتبار آن‌ها وارد شد، ولی باز موفق به حضور در بازار، پذیرفته شدن توسط مشتریان و کسب بخشی از سهم بازار قبلی خود شدند و پس از مدتی از طریق ایجاد تمایز بین خودشان و دیگر برندها درزمینهٔ خدمات مشتری به موفقیت‌هایی دست یافتند.

 

شما چه‌کاری می‌توانید انجام دهید:
در زمان نیاز به مدیریت بحران با رسانه‌ها کار بکنید، نه علیه و بر مخالفت با جریان آن‌ها. در این مسیر می‌توانید روابط خود با مشتریان را در هفته‌های بعد پس از وقوع یک بحران تقویت کنید. کلید اصلی موفقیت اطلاع از استفاده کردن از کدام رسانه و با چه هدفی است.