پارس ناز پورتال

مادران سیگاری و نوزادان مبتلا به شیزوفرنی

مادران سیگاری و نوزادان مبتلا به شیزوفرنی

مادران سیگاری و نوزادان مبتلا به شیزوفرنی 

مادران به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری سیگار بکشند زیرا این کار با بسیاری از بیماری ها در نوزادان رابطه مستقیم دارند. 

 

سیگار کشیدن هنگام بارداری با شیزوفرنی در کودکان مرتبط است
با وجود اطلاع از آسیب هایی که سیگار برای مادر و فرزند به دنبال دارد، بسیاری از زنان به مصرف سیگار در دوران بارداری ادامه می دهند.مادرانی که سیگار می کشند بیشتر در معرض سقط جنین و مشکلات جفت قرار می گیرند و کودکان این مادران بیشتر در معرض تولد زودهنگام، وزن کم هنگام تولد،

 

نقایص مادرزادی از جمله کام شکاف دار و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) قرار می گیرند.همچنین مطالعات نشان می دهد مصرف تنباکو حین بارداری کودک را درمعرض بیماری های ذهنی قرار می دهد. در سال های اخیر ارتباطی بین مصرف سیگار و بیماری دوقطبی در کودکان گزارش شده است.

 

بررسی های جدید همان تیم بیانگر این است که کودکان متولد شده از مادران سیگاری بیشتر احتمال بروز بیماری شیزوفرنی را دارند. در واقع خطر ابتلا در این کودکان 38% بیشتر از سایر کودکان است.به منظور نتیجه گیری، محققان در بازه زمانی 15 ساله تمام تولدها را در منطقه ای بررسی کردند و 977 مورد مبتلا به شیزوفرنی در بین کودکان یافتند.

 

این موارد از نظر جنس، تاریخ تولد و محل سکونت با کودکانی که مبتلا به شیزوفرنی نبودند یکسان بودند.از مادران کودکان هر دو گروه، در سه ماهه اول و اوایل سه ماهه دوم بارداری، نمونه خون تهیه شد و به منظور تشخیص قرار داشتن در معرض تنباکو، حضور کوتینین، بیومارکر نیکوتین مورد بررسی قرار گرفت.

 

محققان دریافتند که سطوح کوتینین بالاتر در نمونه خونی مادران مرتبط با نرخ بیشتر شیزوفرنی در بین کودکان بوده است.تاکید این مطالعه روی اثر سیگار کشیدن در دوران بارداری و اثر طولانی مدت آن بر سلامت کودک طی زندگی است. مطالعات نشان داده است که حافظه اپی ژنتیکی سیگار کشیدن مادر طی دوران بارداری،

 

می تواند به مدت 5 سال بعد از تولد در خون کودک باقی بماند.تمرکز تحقیقات بعدی روی چگونگی مکانیسم اثرگذاری سیگاری بودن مادر بر سلامت کودک است.

 

منبع:وب سایت مام