پارس ناز پورتال

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم 

لپتاپ هـای مخصوص بازی و گیم یکی از بهترین گجت هـای دنیا برای سرگرمی بوده است. در این زمینه MSI قول کوچک خود را معرفی کرد. هربار کـه فناوری هـای مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی یک نسل پیشرفت می کنند، شاهد عرضه محصولات جدیدی هستیم کـه بـه لطف پیشرفت هـای انجام گرفته، می‌توانند بـه شکل قابل توجهی بهینه تر از محصولات اندکی قدیمی تر عمل نمایند.

 

لپ‎تاپ گیمینگ GS43VR GRE موسوم بـه Phantom Pro یکی از همین محصولات بـه حساب می آید کـه بـه فاصله کوتاهی پس از معرفی کارت هـای گرافیک سری پاسکال انویدیا بـه بازار عرضه شده و بـه GTX 1060 با 6 گیگابایت حافظه GDDR5 مجهز است.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

این کـه یک لپ‎تاپ 14 اینچی گیمینگ را بـه کارت گرافیک GTX 1060 از سری پاسکال مجهز کنید، موجب میشود توان پردازش قابل توجهی را در محصولی با ابعاد نه چندان بزرگ در اختیار داشته باشید؛ یعنی همان اتفاقی کـه در مورد «فانتوم پرو» رخ داده است.

 

محصول جدید MSI بـه لطف این قدرت پردازش بالا، از واقعیت مجازی هم پشتیبانی میکند و یکی از 23 لپ‎تاپ جدید شرکت تایوانی بـه حساب می آید کـه روی این موضوع تاکید زیادی داشته است و بر همین اساس، پسوند VR را در نام خود دارد.

 

این در حالی است کـه ام اس آی محصولات خود را با قیمت هـای رقابتی بـه بازار عرضه میکند و «فانتوم پرو» هم از این قاعده مستثنی نیست، در نتیجه قدرت پردازش بالا و ابعاد جمع و جور را با قیمت پایه 1500 دلار در اختیار شما قرار میدهد.

 

اما قدرت پردازش و قیمت تمام تجربه کاربری هیچ محصولی را تشکیل نمی دهد؛ در ادامه با بررسی لپ‎تاپ GS43VR GRE یا همان Phantom Pro همراه باشید تا قابلیت هـای محصول جدید MSI را، با جزئیات بیشتری کنکاش نماییم.

 

طراحی و امکانات

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

عده ای از لپ‎تاپ هـای جدید MSI مثل GS73VR و GT73VR، نسبت بـه نسل پیش از خود بروزرسانی هـای مختلفی داشته اند، اما در مورد «فانتوم پرو» این طور نیست و از همان نگاه اول مشخص است کـه ظاهر این مدل با نسل قبل تفاوتی ندارد.

 

نمایشگر، بدنه، کیبورد و حتی پردازنده و بسیاری از دیگر بخش هـای سخت افزاری دستگاه بدون تغییر هستند و عملاً میتوان استفاده از کارت گرافیک سری پاسکال را عمده ترین بروزرسانی «فانتوم پرو» بـه حساب آورد.

 

بخش زیادی از بدنه ی دستگاه «از جمله پشت نمایشگر و اطراف کیبورد» از آلومینیوم خراش خورده ساخته شده و ظاهر درب لپ‎تاپ مثل همیشه کاپوت یک خودروی اسپورت را تداعی میکند. حتی لوگوی محصولات گیمینگ ام اس آی هم بر همین اساس طراحی شده است.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

با این وجود باید بدانید کـه لایه فلزی مورد استفاده بسیار باریک است و بر همین اساس با فشار نه چندان زیادی میتوانید آن را بـه داخل خم کنید، خصوصاً پشت نمایشگر کـه بـه مراتب ساده از رقبایی مثل Razer Blade 14 با دست خمیده میشود.

 

بخش هـای باقی مانده از بدنه هم پلاستیکی هستند، در نتیجه می توان گفت لپ‎تاپ ام اس آی از نظر استحکام جایی در سطح متوسط قرار میگیرد. علاوه بر این باید اشاره کنیم کـه بدنه دستگاه مقاومت چندانی در برابر جذب اثر انگشت ندارد و لازم است بـه شکل مرتب آن را تمیز نگاه دارید.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

با توجه بـه این کـه عرضه ی کارت گرافیک هـای سری پاسکال بـه تازگی آغاز شده، هنوز تنوع لپ‎تاپ هـای مجهز بـه این قطعه برای مقایسه کافی نیست. اما اگر قدرت سخت افزاری را کنار بگذاریم، میتوان گفت «فانتوم پرو» از نظر ابعاد هم جایی در سطح متوسط قرار میگیرد.

 

از یک سو لپ‎تاپ هـای گیمینگ مثل Razor Blade در بازار وجود دارد کـه تقریباً نصف فانتوم پروی 1.8 کیلوگرمی وزن دارد و بسیار قابل حمل تر بـه حساب می آید. محصولاتی مثل Alienware 13 و Gigabyte P34W هم ابعاد کوچک تری دارند.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

اما از طرف دیگر هم اخیراً محصولی مثل ROG G752VS-XB78K توسط ایسوس مجهز بـه کارت گرافیک سری پاسکال بـه بازار عرضه شده و از نظر ابعاد و وزن در رده پایینتری از «فانتوم پرو» قرار میگیرد.

 

اما بـه طور کلی می توان گفت لپ‎تاپ جدید گیمینگ ام اس آی از نظر قابل حمل بودن کمابیش با نوت بوک هـای منیزیمی سری Latitude ساخت Dell یکسان هستند، البته باید توجه داشته باشید کـه «فانتوم پرو» از قدرت پردازش بالاتری برخوردار است.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

همانگونه کـه پیشتر هم اشاره کردیم، درگاه هـای دستگاه با نسل قبل یکسان هستند. در نمای چپ علاوه بر درگاه شارژ، یک ethernet، یک USB 3.0 یک کارت خوان و جک هـای 3.5 میلی متری هدفون و میکروفون بـه چشم می خورند.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

در نمای راست هم یک USB نوع A دیگر وجود دارد کـه تعداد این درگاه پر استفاده را بـه 2 عدد رسانده است. در کنار آن یک USB نوع C هم بـه چشم میخورد و خبر خوش این کـه این درگاه از فناوری تاندربولت 3 هم پشتیبانی میکند.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

خبر خوش از این جهت کـه سازنده در نسل جدید درگاه HDMI را بـه نسل 2.0 بروزرسانی نکرده و نسخه 1.4 را مورد استفاده قرار داده است، در نتیجه اگر بخواهید تصویر 4K را با نرخ 60 هرتز انتقال دهید بـه تاندربولت 3 محدود هستید.

 

البته یک درگاه mini-DisplayPort 1.2 هم در پشت بدنه و در میان سوراخ هـای مربوط بـه انتقال هوا بـه چشم میخورد کـه آن هم از قابلیت انتقال تصویر 4K با نرخ 60 هرتز بهره می برد، در نتیجه امکان اتصال دو نمایشگر با این رزولوشن «جمعاً 3 نمایشگر خارجی» فراهم خواهد بود.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

در مجموع باید بگوییم «فانتوم پرو» محصولی قابل حمل بـه حساب می آید کـه از طراحی ساده برخوردار است تا در چشم کاربران بیشتری زیبا باشد. میزان استحکام بدنه هم قابل قبول بـه نظر میرسد و عمده ترین نقطه ضعف در این بخش وجود تنها 2 درگاه USB نوع A بـه حساب می آید.

 

نمایشگر

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

 بـه گزارش پارس ناز GS43VR یا همان «فانتوم پرو» هم مثل نسل پیشین خود کـه GS40 Phantom نام داشت، بـه نمایشگر 14 اینچی ساخت LG Philips با رزولوشن Full HD و تراکم 157 پیکسل در هر اینچ مجهز است.

 

البته سازنده با وجود عدم تغییر اعداد و ارقام بهبودهایی در کیفیت صفحه نمایش ایجاد کرده است، از جمله افزایش دقت نمایش رنگ هـای استاندارد sRGB. البته میزان پشتیبانی از این استاندارد هنوز هم 88 درصد است، اما نحوه نمایش رنگها «خصوصاً بازه ی سفید تا خاکستری» و گامای صفحه نمایش بهبود یافته است.

 

بر همین اساس باید بگوییم هرچند صفحه نمایش «فانتوم پرو» بر خلاف رقبای بزرگتر از تمام یا 95 درصد بازه sRGB پشتیبانی نمیکند، اما آن میزانی کـه نمایش میدهد با کیفیت مطلوب و بهتر از قبل انجام میگیرد.البته نمایشگر دستگاه در تمام بخش ها دچار بهبود نبوده و برای مثال حداکثر میزان روشنایی در نسل جدید بـه 288 نیت کاهش یافته است، هرچند این رقم هنوز هم قابل قبول بـه حساب می آید.

 

سازنده علاوه بر این امکان تغییر نحوه ی نمایش رنگها با استفاده از نرم افزار True Color را برای «فانتوم پرو» در نظر گرفته است. این نرم افزار از حالت هـای پیش فرض مختلفی برای بازی، پخش فیلم، انجام امور روزانه، طراحی و کاهش نور آبی برخوردار است کـه انتخاب بین انها، بـه سادگی با یک کلیک، یا ترکیب دکمه هـای فانکشن و A انجام میگیرد.

 

صفحه نمایش لپ تاپ جدید ام اس آی ضمناً از فناوری G-Sync پشتیبانی نمیکند، اما لازم است بدانید این قابلیت بـه هیچ وجه بین محصولات کوچکتر از 15.6 اینچ مرسوم بـه حساب نمی آید.در مجموع باید بگوییم هرچند دقت نمایشگر «فانتوم پرو» برای انجام کارهای گرافیکی حرفه ای کافی بـه نظر نمی رسد، اما گیمیرها از این نظر مشکل خاصی را احساس نخواهند کرد.

 

کیبورد

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

کیبورد دستگاه توسط SteelSeries ساخته شده و با نسل قبل بدون تغییر است. هرچند کناره هـای این کیبورد بـه سادگی با کمی فشار بـه داخل فرو میرود، اما فاصله ی کلیدها از یکدیگر، ارتفاع انها و بازخورد لمسی صفحه کلید مناسب است.

 

البته باید توجه داشته باشید کـه اگر برای بازی کردن بـه کیبوردهای مکانیکی کامپیوترهای دسکتاپ عادت داشته باشید در ابتدا مدتی زمان میبرد تا بـه بازخورد لمسی دستگاه عادت کنید، اما تجربه تایپ و بازی کردن با کیبورد این لپ‎تاپ در مجموع کاملاً قابل قبول ارزیابی میشود.

 

بخشی از تجربه تایپ مناسب دستگاه بـه این موضوع باز می‌گردد کـه سازنده با وجود اندازه ی نه چندان بزرگ، کلیدهای کیبورد را کوچک نکرده و شاهد استفاده از دکمه هـای شیفت، فاصله، اینتر و موارد دیگر در اندازه مناسب و راحت هستیم.

 

البته باید توجه داشته باشید کـه با توجه بـه ابعاد جمع و جور دستگاه، اندازه ی بزرگ کلید ها با حذف بخش Numpad و دکمه هـای ماکرو ممکن شده است.البته بـه لطف نرم افزار Dragon Center سازنده، میتوانید ترکیب مورد نظر خود از دکمه ها را برای دستگاه بـه عنوان ماکرو تعیین نمایید.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

شرکت تایوانی ضمناً بـه تغییر چینش کلیدهای کیبورد تمایل دارد و «فانتوم پرو» هم غیر از این نیست. البته این شرکت معمولاًً دکمه ویندوز را بـه سمت راست اسپیس منتقل می کرد تا جلوی دست نباشد و اجرای بازی ها بـه دلیل برخورد اتفاقی دست کاربر با دکمه ی ویندوز متوقف نشود.

 

اما این بار دکمه ویندوز در جای همیشگی خود قرار دارد و سمت راست کیبورد یک دکمه بک اسلش بـه چشم میخورد کـه مشخص نیست بـه چـه دلیلی بـه این قسمت منتقل شده است.در نهایت لازم است اشاره کنیم کـه بر خلاف مدل هـای بزرگتر یا بالاتر سری GS و GT، دیواره هـای کلیدهای کیبورد شفاف نیست و در نتیجه backlit دکمه ها نور کمتری دارد.

 

این نور ضمناً تک رنگ و قرمز است، در نتیجه نمی توانید مثل مدل هـای بزرگتر یا رده بالاتر آن را بر اساس سلیقه خود از بین 3 گزینه ی موجود انتخاب نموده و تغییر دهید.

 

ترک پد

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

بر خلاف کیبورد، ترک پد «فانتوم پرو» تجربه کاربری چندان مناسبی ندارد. کلیک کردن روی سطح این ترک پد چندان راحت انجام نمیشود و دقت تشخیص حرکات کاربر هم کافی بـه نظر نمی رسد.

 

این ترک پد ضمناً کاملاً لمسی طراحی شده و فاقد کلیدهای فیزیکی برای کلیک کردن است، اما باید توجه داشته باشید کـه این موضوع با توجه بـه ابعاد کوچک دستگاه تصمیم درستی بـه حساب می آید و فضای بیشتری برای حرکت انگشت روی ترک پد فراهم می آورد.

 

اما با توجه بـه عملکرد نه چندان لذت بخش ترک پد، خرید یک ماوس انتخاب منطقی تری بـه نظر می رسد، هرچند در صورت اتصال ماوس هم تنها یک درگاه USB نوع A خالی در اختیار خواهید داشت.

 

سخت افزار

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

همانگونه کـه پیش تر هم گفتیم، بروزرسانی معماری کارت گرافیک لپ‎تاپ جدید از مکسول بـه پاسکال، عمده ترین تغییر لپ‎تاپ جدید ام اس آی بـه حساب می آید و همین موضوع، «فانتوم پرو» را بـه یکی از اولین محصولات مجهز بـه کارت گرافیک سری پاسکال در بازار تبدیل کرده است.

 

اما همین تفاوت آنقدر قابل توجه هست کـه عرضه نسل جدید را برای سازنده منطقی ساخته است. تا پیش از این، بـه دلیل محدودیت فضا و عدم توانایی خنک سازی، کارت گرافیک هـای دارای پسوند m فاصله قابل توجهی با نسخه دسکتاپ خود داشتند و برای مثال مدل GTX 970m از نظر عملکرد در سطح نسخه دسکتاپ از مدل 750 بود.

 

اما حالا فناوری هـای خنک کننده و تولید چیپ آنقدری پیشرفت داشته کـه حتی یک لپ‎تاپ 14 اینچی مثل «فانتوم پرو» هم میتواند بـه کارت گرافیک GTX 1060 مجهز باشد، آن هم در حالی‌کـه سازنده در سری پاسکال پسوند m را از محصولاتش حذف کرده و دیگر تفاوت معناداری بین کارت گرافیک هـای موبایل با دسکتاپ وجود ندارد.

 

البته در هر حال باید توجه داشت کـه با توجه بـه تفاوت ابعاد یک کامپیوتر دسکتاپ با لپ تاپ 14 اینچی، سازنده لازم است کنترل بیشتری روی کارت گرافیک دستگاه داشته باشد و بر همین اساس سرعت کارت گرافیک 1060 در «فانتوم پرو» 100 مگاهرتز پایین تر از کامپیوترهای دسکتاپ تنظیم شده است.

 

این کارت گرافیک ضمناً تنها انتخاب موجود برای خرید لپ‎تاپ جدید بـه حساب می آید، چرا کـه مدل 1070 بیش از حد برای چنین محصولی بزرگ و پر مصرف بـه نظر میرسد.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

حذف پسوند m از نام کارت گرافیک هـای انویدیا ضمناً سردرگمی هنگام انتخاب این محصولات را نیز کاهش میدهد. تا پیش از این برای مثال مدل GTX 970 از واقعیت مجازی پشتیبانی میکرد اما GTX 970m این طور نبود.

 

حالا هر 2 دو نسخه موبایل و دسکتاپ مدل هـای 1060، 1070 و 1080 از واقعیت مجازی پشتیبانی می کنند و این موضوع «فانتوم پرو» را هم شامل میشود، در نتیجه میتوانید عینک هـای واقعیت مجازی مثل HTC Vive و Oculus Rift را بـه دستگاه متصل و استفاده کنید.

 

در مورد پردازنده دستگاه هم لازم است اشاره کنیم کـه مدل i7-6700HQ از اینتل در نظر گرفته شده کـه بین بسیاری از لپ‎تاپ هـای گیمینگ مرسوم است. این با 4 هسته و 8 رشته 2.6 گیگاهرتز قدرت دارد کـه این میزان بـه لطف فناوری توربو بوست تا 3.5 گیگاهرتز قابل افزایش است.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

این پردازنده ضمناً مبتنی بر فناوری 14 نانومتری ساخته شده، بـه کش L3 شش مگابایتی مجهز است، توان طراحی گرمایی برابر با 45 وات دارد و از واحد پردازش گرافیکی HD 530 بهره میبرد کـه هرچند برای بازی کردن کاربردی نخواهد داشت، اما بـه لطف فناوری Optimus امکان کاهش مصرف انرژی در مواقع غیر ضروری را فراهم می آورد.

 

«فانتوم پرو» همچنین بـه فناوری ارتباطی Killer DoubleShot Pro مجهز است کـه از یک درگاه gigabit LAN و وای-فای دوبانده سری ac تشکیل شده و بـه شکل نرم افزاری ارتباط کاربر را برای کاهش پینگ و جیتر مدیریت می کند.در پایان بد نیست اشاره کنیم کـه این محصول بـه شکل پیش فرض با نسخه اصلی از ویندوز 10 عرضه میشود.

 

بنچمارک و بازی ها

هرچند بر اساس بنچمارک ها می توان گفت قدرت i7-6700HQ از سری اسکای لیک با Core i7-5700HQ از سری برادول برابر است، اما بنچمارک CineBench نشان میدهد این پردازنده در «فانتوم پرو» «احتمالاً بـه دلیل عدم توانایی اعمال توربو بوست تا 3.5 گیگاهرتز» عملکردی حدود 30 درصد پایین تر از نسخه دسکتاپ همین پردازنده ارائه میکند.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

بنچمارک PcMark8 اما نشان میدهد «فانتوم پرو» از نظر توان پردازش تقریباً با دیگر رقبای 14 اینچی از جمله Gigabyte P34W v5 و Razer Blade 14 برابر است. البته باید توجه داشته باشید کـه عده ای از این مدل ها از محصول ام اس آی قدیمی تر هستند.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

و اما در مورد پردازش گرافیکی، باید بگوییم بر اساس بنچمارک 3DMark کارت گرافیک GTX 1060 از نظر قدرت جایی بین نسخه نوت بوکی از GTX 980 و GTX 980M قرار میگیرد و نزدیک بـه 2 برابر از دومی قویتر است.

 

ضمناً بر اساس همین بنچمارک میتوان گفت «فانتوم پرو» در مقایسه با نسل پیش از خود کـه بـه کارت گرافیک GTX 970M مجهز بود، بین 40 تا 50 درصد عملکرد مناسب تری ارائه می کند، رقمی کـه در مقایسه با مدل مجهز بـه 960M تا سه برابر خواهد بود.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

اما برای بررسی عملکرد کارت گرافیک در دنیای واقعی، اجرای بازی هـای مختلفی را روی «فانتوم پرو» امتحان کردیم. بـه طور خلاصه، لپ‎تاپ جدید ام اس آی بـه لطف کارت گرافیک سری پاسکال تقریباً همه ی ی عناوین مورد آزمایش را با روی تنظیمات Ultra، با رزولوشن 1080 و نرخ بالاتر از 60 فریم در هر ثانیه بـه اجرا درآورد.

 

این در حالی است کـه توان پردازش نسل قبلی همین لپ‎تاپ با کارت گرافیک GTX 960M یا GTX 970M برای اجرای بازی ها روی تنظیماتی بین Medium تا Ultra و نرخ 30 فریم در هر ثانیه روی رزولوشن Full HD کفاف می داد.در ادامه می توانید نتیجه بررسی عناوین مختلف انجام گرفته روی «فانتوم پرو» را مشاهده نمایید.

 

Batman: Arkham Knight روی حالت Ultra با 57 فریم در هر ثانیه
Metro: Last Light روی حالت Ultra با 58 فریم در هر ثانیه
Metal Gear Solid V روی حالت Ultra با 61 فریم در هر ثانیه
Doom روی حالت Ultra با 79 فریم در هر ثانیه
BioShock Infinite روی حالت Ultra با 103 فریم در هر ثانیه
Rise of the Tomb Raider روی حالت Ultra با 65 فریم در هر ثانیه

 

Dragon Center

سری جدید لپ‎تاپ هـای ام اس آی بـه نسخه ی تازه از نرم افزار Dragon Center مجهز هستند کـه بر اساس قابلیت هـای محصولات جدید، تغییراتی داشته است.این نرم افزار از پنجره هـای مختلفی تشکیل شده کـه در ادامه بـه توضیح انها خواهیم پرداخت.

 

App Portal

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

این صفحه در حقیقت مثل یک میان بر برای دسترسی بـه اپلیکیشن هـای کاربردی دستگاه مورد استفاده قرار میگیرد. سازنده بـه شکل پیشفرض میان بر هـای مختلفی را در این بخش تعبیه کرده کـه با انتخاب هر یک، نرم افزار مربوط بـه تنظیم رنگ نمایشگر، تنظیمات کیبورد SteelSeries، نرم افزار Nahimic 2 برای تنظیمات صدا،

 

XSpilit Gamecaster برای استریم کردن گیم پلی، تنظیمات کارت گرافیک و در نهایت Killer Network Manager برای تنظیمات شبکه باز خواهد شد.علاوه بر این در صورت تمایل میتوانید هر نرم افزار دیگری کـه برای بازی کردن امکان دارد بـه انها نیاز داشته باشید را بـه شکل دستی بـه این قسمت اضافه نمایید.

 

System Monitor

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

در این پنجره میتوانید جزئیات مختلف سیستم را بـه راحتی تحت نظر داشته باشید، از جمله میزان اشغال بودن حافظه داخلی، پردازنده، پردازشگر گرافیکی، حافظه رم، سرعت تبادل اطلاعات روی شبکه LAN یا وای-فای و موارد دیگر.توضیح این کـه پنجره بعدی برای نظارت رنگ چراغ هـای دستگاه در نظر گرفته شده کـه در این مدل پشتیبانی نمیشود، در نتیجه از توضیح آن صرف نظر میکنیم.

 

System Tuner

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

این بخش عمده ترین تغییرات را داشته و یکی از مهمترین پنل هـای نرم افزار ام اس آی بـه حساب می آید. در ادامه بـه معرفی امکانات این بخش خواهیم پرداخت.

 

اولین ستون بـه انتخاب پروفایل هـای کیبورد اختصاص دارد. برای مثال میتوانید بر اساس هر بازی تنظیمات مختلفی را برای کیبورد تعیین کرده و بـه سادگی با مراجعه بـه این بخش، پروفایل مورد نیاز را فعال نمایید. سازنده ضمناً در این مدل دکمه ویندوز را بـه سمت راست کیبورد منتقل نکرده،

 

در نتیجه با یک کلیک در پایین این ستون میتوانید دکمه ویندوز را بـه کلی غیر فعال کنید تا در صورت برخورد اتفاقی دست شما، اجرای بازی متوقف نگردد.در دومین ستون تنها یک دکمه موسوم بـه VR Ready وجود دارد کـه بـه طور اختصاصی برای استفاده از واقعیت مجازی در نظر گرفته شده است.

 

اگر این دکمه را فعال کنید، دستگاه بـه طور خودکار متصل شدن هدست هـای واقعیت مجازی را تشخیص داده و برخی عملکردهای غیر ضروری را متوقف میکند تا حداکثر توان پردازشی دستگاه برای ابزارهای واقعیت مجازی در نظر گرفته شود.

 

در ستون سوم دو دکمه وجود دارد کـه با فعال کردن هریک از انها فناوری X Boost وارد عمل میشود و بـه گفته ی سازنده، سرعت انتقال اطلاعات را روی USB تا 130 و روی حافظه داخلی تا 110 درصد افزایش میدهد.ستون بعدی بـه System Tuner اختصاص دارد کـه با استافده از آن میتوانید

 

حالت مصرف انرژی دستگاه را انتخاب کنید. این قابلیت تا حد زیادی نسبت بـه قبل تغییر کرده کـه در بخش مربوط بـه باتری جزئیات آن را تشریح خواهیم کرد.در ستون بعدی میتوانید سرعت حرکت فن هـای دستگاه را تنظیم نمایید. برای انجام این کار هم می توانید حالت هـای از پیش تعیین شده مثل حالت خودکار،

 

Basic و Cooler Boost را انتخاب کنید و هم میتوانید با استفاده از گزینه Advanced، نحوه عملکرد فن ها را با جزئیات کامل بر اساس نیاز خود تنظیم نمایید.آخرین ستون هم بـه انتخاب پروفایل رنگ نمایشگر اختصاص دارد کـه با استفاده از آن میتوانید حالت هـای متنوعی از جمله بازی کردن، کاهش نور آبی، استاندارد sRGB، طراحی، اداره و پخش فیلم را فعال نمایید.

 

Mobile Center

این بخش هم در حال حاضر در ایران فعال نیست، بر همین اساس از توضیح جزئیات آن صرف نظر میکنیم.

 

Tool & Help

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

در نهایت این بخش برای مشاهده دستورالعمل استفاده از دستگاه، ساخت دیسک ریکاوری، کالیبره کردن باتری و مراجعه بـه امور مشتریان سازنده اختصاص داده شده است.

 

کیفیت اسپیکر

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

«فانتوم پرو» بـه دو اسپیکر در جلوی بدنه با توان 2 وات مجهز است کـه نسبت بـه نسل قبل بهبودی نداشته اند کیفیت چشمگیری ندارند. سازنده بـه دلیل ابعاد کوچک این محصول 14 اینچی و قیمت نسبتاً اقتصادی دستگاه، محدودیت زیادی در زمینه کیفیت پخش اسپیکر داشته است.

 

این موضوع بیشتر از هرچیز خود را در فرکانس هـای بیس نشان میدهد و میتوان گفت عملکرد دستگاه در این بخش برای لذت بردن از موسیقی و صدای زمینه هنگام بازی کردن، بـه اندازه ی کافی مناسب نیست.بر همین اساس توصیه میکنیم در صورت خرید این مدل، برای رسیدن بـه بهترین عملکرد تهیه یک هدفون گیمینگ، یا اسپیکرهای خارجی با کیفیت تری را هم مدنظر داشته باشید.

 

خصوصاً با توجه بـه این کـه «فانتوم پرو» هم مثل محصولات بزرگتر سری G بـه مبدل دیجیتال بـه آنالوگ ساخت Sabre مجهز است تا امکان استفاده از هدفون یا اسپیکرهای حرفه ای و پخش صدای Hi-Res موسوم بـه رزولوشن بالا امکانپذیر باشد.

 

در اینجا لازم است اشاره کنیم کـه تهیه یک آمپلی فایر هدفون جداگانه برای اضافه کردن این قابلیت بـه دستگاه صدها دلار هزینه در پی خواهد داشت و شرکت تایوانی در حالی امکان پخش صدای رزولوشن بالا را برای «فانتوم پرو» فراهم آورده کـه این قابلیت بین لپ‎تاپ هـای مجهز بـه نمایشگر کوچک مرسوم نیست.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

لپ‎تاپ جدید ام اس آی ضمناً بـه نسخه دوم از نرم افزار ناهیمیک مجهز است کـه با استفاده از آن می توانید تاحدی کیفیت پخش را بـه شکل دستی بهبود دهید، جلوه ای فراگیر تر بـه پخش صدا بدهید و کیفیت ضبط میکروفون را بـه شکل محسوسی افزایش دهید.

 

عملکرد حافظه

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

سازنده امکان اتصال حافظه هـای مبتنی بر درگاه M.2 و هارد دیسک هـای 2.5 اینچی SATA III را برای لپ‎تاپ خود در نظر گرفته کـه هرچند از امکان RAID برخوردار نیستند، اما در عوض درگاه M.2 از SSD هـای NVMe پشتیبانی میکند تا دستیابی بـه بالاترین سرعت ممکن باشد.

 

بر همین اساس مدلی کـه برای بررسی در اختیار ما قرار گرفت، بـه شکل پیش فرض بـه دو حافظه داخلی مجهز بود، یک HDD یک ترابایتی بـه نام HGST Travelstar 7K1000 با سرعت 7200 دور در دقیقه و یک حافظه 128 گیگابایتی NVMe ساخت سامسونگ.

 

البته باید توجه داشته باشید کـه درگاه M.2 فقط حافظه هـای نوع NVMe پشتیبانی میکند و حافظه هـای SSD مبتنی بر AHCI M.2 با «فانتوم پرو» قابل استفاده نخواهند بود.برای بررسی بیشتر، عملکرد هر دو حافظه داخلی دستگاه را با بنچمارک هـای مختلف سنجش کردیم و حافظه HDD سرعت 90 مگابایت برای خواندن و 130 مگابایت را برای نوشتن اطلاعات ثبت کرد.

 

هرچند این میزان از هارد دیسک هایی کـه 5200 دور در دقیقه سرعت دارند بالاتر است، اما در مقایسه با مدل هـای 7200 دور در دقیقه، جایی در سطح متوسط قرار میگیرد.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

اما آن چـه در این بخش نقطه قوت لپ‎تاپ جدید ام اس آی بـه حساب می آید، سرعت حافظه داخلی مبتنی بر NVMe است کـه بر اساس بنچمارکهای ما قادر است اطلاعات را با سرعت 1800 مگابایت بخواند.

 

هرچند سرعت نوشتن اطلاعات بـه شکل عجیبی روی 53 مگابایت محدود است و بـه نظر می رسد حافظه SSD در مدلی کـه در اختیار ما قرار دارد بـه ایراد سخت افزاری دچار باشد. جالب این کـه با یک جستجوی اینترنتی مشاهده می کنید کاربران زیادی هنگام استفاده از حافظه nvme mzv128 سامسونگ با مشکل مشابهی مواجه بوده اند.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

البته باید توجه داشته باشید کـه این سرعت بسیار بالا بیشتر از هرچیز هنگام اجرای ویندوز و نرم افزارهای نصب شده روی همان درایو کاربرد دارد، چرا کـه عملاً فضای 128 گیگابایتی برای نصب بازی ها چندان کافی نیست و عموماً برای این منظور هارد دیسک 1 ترابایتی را مورد استفاده قرار خواهید داد.

 

عمر باتری

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

عملکرد «فانتوم پرو» از نظر عمر باتری با نسل قبل از خود و حتی دیگر لپ‎تاپ هـای 14 اینچی موجود در بازار تفاوت چشمگیری ندارد، بر همین اساس بـه طور متوسط، با هر شارژ میتوانید روی حدود 4.5 ساعت استفاده ترکیبی از این محصول حساب باز کنید.

 

البته باید توجه داشته باشید این میزان بـه طور کاملاً نسبی است و هرچه بیشتر از قابلیت هـای پر مصرف استفاده کنید بـه شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت، چرا کـه عموماً لپ‎تاپ هـای قدرتمند گیمینگ از نظر عمر باتری در رده بالایی قرار نمی‌گیرند، اما با این وجود «فانتوم پرو» در این بخش از عمده رقبای خود از جمله Razor Blade 14 و Gigabyte P34W v5 عملکرد مناسب تری دارد.

 

علاوه بر این همانگونه کـه پیشتر هم گفتیم، سازنده امکان کاهش توان پردازش و مصرف انرژی دستگاه را نیز در نرم افزار Dragon Center در نظر گرفته است. در نسخه جدید این نرم افزار حالت مصرف انرژی از Green بـه Eco Mode تغییر نام داشته است.

 

عملکرد این حالت نیز تغییر کرده و حالا بهینه تر از قبل عمل می کند. کاربر ضمناً میتواند با استفاده از حالت User، تعادل میان مصرف انرژی و توان پردازش دستگاه را بر اساس نیاز خود تنظیم نماید.حالت هـای Sport و Comfort هم مثل گذشته قابل انتخاب هستند کـه اولی برای دستیابی بـه بالاترین توان پردازشی کاربرد دارد و با استفاده از دومی میتوانید حالتی بینابین ایجاد نمایید.

 

امکان تغییر حالت مصرف انرژی ضمناً بـه سادگی و با ترکیب کلید هـای فانکشن و F1 هم امکانپذیر خواهد بود. در پایان لازم است اشاره کنیم کـه شارژ کامل باتری «فانتوم پرو» بین 2.5 تا 3 ساعت زمان احتیاج خواهد داشت.

 

میزان صدای فن

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

سیستم خنک کننده لپ‎تاپ جدید با نسل پیشین یکسان است. این سیستم از 5 لوله حرارتی بهره میبرد کـه برای خنک کردن پردازنده، کارت گرافیک و ماژول هـای VRAM کاربرد دارند.علاوه بر این دو فن 45 میلی متری هم هوا را از سوراخ هـای زیر بدنه بـه داخل کشیده و از کناره هـای بدنه خارج میکنند.

 

البته سوراخ هـای سمت راست بدنه بـه کارت گرافیک دستگاه اختصاص دارند کـه در این محل تعبیه شده است؛ چرا کـه این قطعه نسبت بـه پردازنده ی دستگاه توان طراحی گرمایی بالاتری دارد.این دو فن بـه شکل مستقل از یکدیگر عمل می کنند و مثل بسیاری از دیگر مدل هـای جدید سازنده، امکان نظارت عملکرد هر یک از انها با استفاده از نرم افزار Dragon Center در نظر گرفته شده است.

 

البته لازم است بدانید فن مربوط بـه پردازنده تقریباً بـه شکل دائم فعال است و صدای چندانی هم ندارد. اما هنگام استفاده از توان پردازش گرافیکی، فن مربوط بـه کارت گرافیک نیز وارد عمل میشود و هرچند صدای آنچنان بلندی ندارد، اما نوع فرکانس صدا بـه شکلی است کـه در محیط هـای بسته مثل کلاس یا اداره میتواند بـه شکل ممتد برای دیگران آزار دهنده باشد.

 

البته باید توجه داشته باشید کـه چنین مشکلی بین محصولاتی با ابعاد بسیار کوچک کمابیش مشاهده میشود، اما با افزایش فشار بـه کارت گرافیک میزان بلندی صدای فن در «فانتوم پرو» تا نزدیک 50 دسیبل افزایش خواهد یافت.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

این میزان از بلندی صدا علاوه بر آزار دهنده بودن حتی میتواند در انجام بازی هایی مثل متال گیر سالید «کـه مخفی کاری و تحت نظر گرفتن صداهای محیطی بازی در انها اهمیت دارد» اختلال ایجاد نماید.بر همین اساس بار دیگر توصیه میکنیم در صورتی کـه بـه ایجاد چنین بازی هایی تمایل دارید، خرید یک هدفون گیمینگ مناسب را هم در کنار «فانتوم پرو» مدنظر داشته باشید.

 

میزان حرارت

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

هنگامی کـه «فانتوم پرو» در حالت آماده بـه کار قرار داشته باشد، سطح بدنه خنک است و زیر فشار نه چندان بالا، میزان گرمای بخش هـای نزدیک بـه حافظه داخلی، حافظه رم و پردازنده تا حدود 40 درجه افزایش خواهد یافت.اما با توجه بـه فشردگی فضای داخلی بدنه، در صورت افزایش میزان فعالیت، دمای بخش هایی از سطح بدنه از جمله بالای کیبورد و زیر دستگاه، تا حدود 60 درجه افزایش خواهد یافت.

 

اما با این وجود میتوان در مجموع با توجه بـه ابعاد بدنه، عملکرد «فانتوم پرو» را در این بخش قابل قبول بـه حساب آورد.

 

قابلیت تعمیر و ارتقا

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

هرچند پنل پایین بدنه در «فانتوم پرو» بـه سادگی پس از باز کردن یک پیچ فیلیپس جدا میشود، اما متاسفانه انجام این کار گارانتی دستگاه را باطل خواهد کرد.

 

اما اگر برای گارانتی دستگاه اهمیتی قائل نباشید، بـه سادگی میتوانید حافظه داخلی یا رم دستگاه را بروزرسانی نمایید. همانگونه کـه انتظار میرود پردازنده و کارت گرافیک بـه مادربورد متصل هستند اما با کمی تلاش، میتوانید ماژول WLAN از نوع M.2 را از زیر لوله هـای حرارتی کارت گرافیک خارج و تعویض نمایید.

 

جمع بندی

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

ام اس آی یکی از مهمترین تولید کنندگان محصولات گیمینگ بـه حساب می آید و تلاش زیادی هم برای حفظ این جایگاه داشته است. شرکت تایوانی حالا بـه لطف پیشرفت هـای انجام گرفته در فناوری تولید کارت هـای گرافیک، این بار با شعار «شکستن کلیشه ی بالاتر بودن قدرت کامپیوترهای دسکتاپ» بـه میدان آمده است.

 

اما از بین لپ‎تاپ هـای جدید و متنوعی کـه ام اس آی با تمرکز بر این شعار بـه بازار عرضه کرده، مدل GS43VR GRE موسوم بـه فانتوم پرو، قابل حمل ترین انها بـه حساب می آید.

 

البته ابعاد این محصول 14 اینچی برای مجهز بودن بـه کارت گرافیک GTX 1070 یا بالاتر کافی نیست، اما با این حال سازنده مدل GTX 1060 از سری پاسکال را برایش در نظر گرفته کـه می توان قدرت آن را برای اجرای بازی هـای روز با رزولوشن 1080 و نرخ 60 فریم در ثانیه کافی بـه حساب آورد.

 

در حقیقت میتوان گفت «فانتوم پرو» بـه طور خلاصه، همان نسل پیش از خود است کـه حدود 50 درصد عملکرد مناسب تری در زمینه پردازش گرافیکی ارائه میکند.هرچند نسل پیشین تلاش میکرد تعادلی میان اندازه و قدرت پردازش بـه وجود آورد، اما بـه لطف پیشرفت هـای انجام گرفته در نسل جدید، این لپ‎تاپ 14 اینچی دیگر از نظر قدرت پردازش هم محدودیت چندانی ندارد.

 

«فانتوم پرو» همچنین با توجه بـه تعلق بـه سری گیمینگ از قابلیت هـای اختصاصی در این زمینه برخوردار است، از جمله پشتیبانی قابل قبول از هدست هـای واقعیت مجازی، آن هم با وجود قیمت 1500 دلاری این لپ‎تاپ جمع و جور.

لپتاپ جدید MSI مخصوص بازی و گیم

البته بدون شک «فانتوم پرو» هم کاملاً بدون نقطه ضعف نیست. برای مثال توجه داشته باشید کـه این مدل بـه کارت گرافیک 1060 محدود است و اگر نیاز بـه بالاترین توان پردازش گرافیکی بازار داشته باشید، لپ‎تاپ 14 اینچی ام اس آی قادر نیست آن را برای شما فراهم نماید.

 

استحکام بدنه هم بـه دلیل باریک بودن ضخامت آلومینیوم مورد استفاده آنقدری بـه نظر نمیرسد کـه از یک محصول مجهز بـه بدنه ی فلزی توقع داشته باشید.اما عمده ترین ایراد دستگاه را میتوان صدای فن هـای خنک کننده بـه حساب آورد کـه با توجه بـه فشردگی فضای داخل بدنه فعالیت زیادی دارند و صدای آنها چندان دلنواز بـه گوش نمیرسد.

 

دمای فعالیت لپ‎تاپ جدید ام اس آی هم زیر فشار بـه بالاتر از 70 درجه افزایش می یابد و درگاه هـای ارتباطی چندان پر تعداد نیستند، اما این مشکلات کمابیش در تمام محصولات هم اندازه بـه چشم میخورد.

 

در مجموع باید بگوییم «فانتوم پرو» یک لپ‎تاپ 1500 دلاری است کـه با وزن 1.8 کیلوگرم و اندازه 14 اینچی بـه اندازه کافی برای امور روزمره قابل حمل بـه حساب می آید، اما در عین حال یکی از اولین محصولات مجهز بـه کارت گرافیک سری پاسکال است و بر همین اساس میتواند بازی هـای فعلی را با رزولوشن Full HD و تعداد فریم قابل قبول بـه اجرا درآورد.

 

نکات مثبت

وزن و ابعاد با توجه بـه قدرت پردازش
سرعت حافظه داخلی مبتنی بر NVMe
تجربه تایپ کیبورد با توجه بـه اندازه
کیفیت نمایشگر
درگاه تاندربولت 3
امکان اجرای بازی ها روی حالت Ultra با کیفیت 1080p60

 

نکات منفی

صدای فن
کیفیت پخش صدا خصوصا در بخش فرکانس هـای بیس
وجود تنها 2 درگاه USB نوع A
عدم امکان تغییر رنگ چراغ کلید ها
عدم امکان انتخاب رزولوشن بالاتر از Full HD
میزان مقاومت بدنه در برابر فرو رفتن

 

دیجیاتو