پارس ناز پورتال

لوبیا سبز و خواص مفید آن را بشناسیم

لوبیا سبز و خواص مفید آن را بشناسیم

لوبیا سبز و خواص مفید آن را بشناسیم 

لوبیا سبز در سبد خوراکی خانوار ایرانی جایگاه خوبی دارد و از نظر سلامتی به بدن کمک های بسیاری می کند,برای سرطان ها و سیستم ایمنی بدن مفید است. لوبیا سبز گیاهی از خانواده باقلائیان است و بسیار کم کالری و فاقد چربی های اشباع شده می باشد. لوبیا سبز برای بدن فواید بسیاری دارد:

 

1- لوبیا سبز و خواص قلبی-عروقی
لوبیا سبز به دلیل اینکه سرشار از فلاوونوئید است می تواند از خطر حمله قلبی بکاهد. این ماده آنتی اکسیدان، خواص ضدالتهابی دارد.

 

در واقع لوبیا سبز جلوی بسته شدن خون در رگ ها را می گیرد و از حملات قلبی، بیماری های قلبی-عروقی و سکته مغزی پیشگیری می کند.

 

2- لوبیا سبز و سرطان روده بزرگ
تحقیقات نشان داده است که مصرف لوبیا سبز از تولید پولیپ های سرطانی که در نهایت تولید سرطان روده بزرگ می کند، می کاهد.درضمن این گیاه مفید می تواند جلوی ورم غده ای سرطانی و سرطان روده بزرگ را بگیرد. از آنجایی که لوبیا سبز سرشار از فیبر است تاثیر بسیار مثبتی روی دستگاه هاضمه دارد.

 

انواع خاصی از فیبرها می توانند فرآیند هضم را ساده کرده و حرکات دودی شکل روده را بهبود بخشند و از فشار روی مجرای روده ای بکاهند.

لوبیا سبز و خواص مفید آن را بشناسیم

3- لوبیا سبز و دیابت
لوبیا سبز در کنترل و تنظیم علایم دیابت در بسیاری از بیماران موثر است. لوبیا سبز، گیاهی است که به طور طبیعی می تواند سطح قند خون بدن را ثابت نگهدارد.

 

4- لوبیا سبز و سیستم ایمنی بدن
لوبیا سبز حاوی انواع متفاوتی از آنتی اکسیدان است که سیستم ایمنی بدن را بالا می برند. در واقع آنتی اکسیدان ها با از بین بردن رادیکال های آزاد بیماری زا، مصونیت بدن را افزایش می دهد.لوبیا سبز حاوی مقادیر زیادی فلاوونوئید و کاروتنوئید آنتی اکسیدان است. این مواد مغذی در پیشگیری از سکته مغزی و همچنین سلامت کلی بدن موثرند.

 

5- لوبیا سبز و سلامت چشم
کاروتنوئید موجود در لوبیا سبز جلوی زوال و فساد ماکولا که منجر به اختلال در دید و بینایی می شود را می گیرد. لوتین و زآگزانتین موجود در لوبیا سبز از چشم ها محافظت می کنند و جلوی اختلال در دید را می گیرند.

 

6- لوبیا سبز و سلامت استخوان
به علت وجود مواد مغذی همچون کلسیم در لوبیا سبز، بدن در برابر تحلیل استخوانی مقاوم باقی مانده و از پوکی استخوان پیشگیری می شود. لوبیا سبز حاوی ویتامین های K ،A و سیلیکون است.کمبود این مواد مغذی فرد را به سمت پوکی استخوان هدایت می کند و مصرف لوبیا سبز جلوی این مشکلات را می گیرد.

 

ویتامین های فوق موجب استحکام استخوان ها شده و ماده معدنی سیلیکون، موجب تولید استخوان در بدن می شود.

 

7- لوبیا سبز و مشکلات روده ای
لوبیا سبز حاوی فیبر فراوان است و رژیم غذایی سرشار از فیبر، موجب بهبود در دستگاه هاضمه شده و فرد به مشکلاتی چون یبوست، بواسیر، زخم معده و بازگشت اسید به معده نمی شود.مصرف فقط 110 گرم از لوبیا سبز می تواند 15 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه تان را تامین کند.

 

مضرات لوبیا سبز
لوبیا سبز یکی از مواد غذایی است که عوامل خطرناک بسیار کمی دارد اما مصرف بیش از حد آن فرد را به مشکلاتی مبتلا می کند. از آنجایی که این گیاه حاوی اگزالات است، مصرف زیاد آن فرد را به بیماری های کلیوی و کیسه صفرا مبتلا می کند.

 

بسیار نفاخ است. دارای ماده ای به نام PHA است که می تواند منجر به خونریزی معده شود که البته پختن لوبیا، این ماده را از بین می برد.