پارس ناز پورتال

لمس کردن دهانه رحم به منظور جلوگیری از بارداری

لمس کردن دهانه رحم به منظور جلوگیری از بارداری

لمس کردن دهانه رحم به منظور جلوگیری از بارداری 

شما میتوانید با لمس کردن دهانه رحم برای جلوگیری از بارداری های ناخواسته اقدام کنید و این اقدام هیچ عوارضی هم ندارد.

 

 برای تخمین زمان تخمک‌گذاری و استفاده از روش جلوگیری دوره‌ای، لمس دهانه رحم یکی از راه‌های پیشنهادی است که البته هنوز مطالعاتی کافی در خصوص اینکه چند درصد خانم‌ها می توانند این روش را فرا گرفته و بکار برند، انجام نشده و تاثیرگذاری این روش در پیشگیری از حاملگی نیز هنوز روشن نیست.

 

روش لمس دهانه رحم: از روش‌های جالب و موثر جلوگیری دوره اي از نزديکي در واقع لمس دهانه رحم به واسطه خود زن است.

 

به این ترتیب که با لمس دهانه رحم، زن می‌تواند زمان تخمک‌گذاری خود را تخمین زده و بر اساس آن اقدام به جلوگیری دوره‌ای نماید.

 

چگونگی انجام لمس دهانه رحم:

1) زن باید ایستاده باشد.

2) پای خود را روی یک صندلی قرار دهد.

3) وارد کردن انگشت میانی دست راست در داخل مهبل مکانیسم اثر: به دلیل این که در مراحل اوليه دوره قاعدگي، دهانه رحم در پايين مهبل است، به راحتی می‌توان آن را لمس کرد (قوام دهانه رحم سفت بوده و سوراخ دهانه رحم نیز بسته است).

 

با نزدیک شدن به زمان تخمک گذاري، دهانه رحم از حالت سفتی خارج شده و سوراخ دهانه رحم به تدریج باز می‌شود. در این شرایط خانم قادر است آن را به صورت يک فرورفتگي که در بالاي مهبل قرار دارد، لمس کند. بعد از تخمک گذاري، قوام دهانه رحم مانند قبل سفت، سوراخ آن بسته و در قسمت پایین قرار می‌گیرد.

 

اثربخشی: با توجه به این که روش لمس دهانه رحم تقریباً بدون هرگونه عارضه جانبی است، می‌توان سالهای متمادی از آن استفاده کرد. ولی به دلیل این که اغلب براساس تخمين زمان تخمک‌گذاري انجام می‌گردد، روش مطمئنی تلقی نشده و در آن حدود 20 درصد احتمال بارداری وجود دارد.