پارس ناز پورتال

لج بازی و عصبانیت در کودکان و دلایل آن

لج بازی و عصبانیت در کودکان و دلایل آن

لج بازی و عصبانیت در کودکان و دلایل آن 

برخی کودکان واقعا غیر قابل تحمل می شوند چون بسیار لج باز هستند و عصبانیت در آن ها موج می زند. اما دلیل این رفتارها در کودکان در کجا ریشه دارد؟ امروزه اکثر خانواده ها با مساله لجبازی و پرخاشگری کودکان خود مواجه هستند بدون آنکه از ریشه و علل آن آگاهی داشته باشند.

 

در این رهگذر بیشتر خانواده ها نمی دانند علت لجبازی و پرخاشگری چه بوده و این معلول را علت دانسته و با تنبیه کودکان خود سعی در آرام سازی موقتی محیط خانواده دارند بدون آنکه بدانند «قدرت طلبی» ریشه و بنیاد تمامی این بداخلاقی ها است. به هر روی قدرت واژه ای است منحصر به فرد و به کودکانی اطلاق می شود

 

که دارای مشخصه های ذیل بوده و در حقیقت به کودکانی منتسب می شود که دارای زور بیشتری بوده و فزون تر از دیگران به اذیت و آزار بپردازند،

 

ویژگی های کودکان «قدرت طلب»

۱) کودکان قدرت طلب دوست دارند بحث کنند زیرا در ناامید کردن بزرگ ترها از خودشان تخصص دارند یعنی اینکه به بزرگ ترها تفهیم می کنند که روی تربیت من حساب نکنید.

 

۲- قدرت طلبان چیزهایی را دوست دارند که نماد قدرت است مثلاً دختران دوست دارند زود آرایش بزرگ ترها را به خود بگیرند و زود ازدواج کنند و پسرها نیز دوست دارند که زود رانندگی کنند یا اگر به کودکان قدرت طلب دو نوع اسباب بازی مانند خانه سازی و تانک بدهیم آن دو تانک را انتخاب می کنند و اگر تانک نداشته باشند، با خانه سازی تانک درست می کنند.

 

۳) کودکان قدرت طلب دوستان خود را از بین همسالان خود انتخاب نمی کنند بلکه از بین بچه های بزرگ تر از خود برمی گزینند.

 

۴) اذیت کردن کودک از طرف خود کودک: کودکان قدرت طلب دائماً دیگران را مانند اینکه می خواهند حق خود را از آنان بگیرند، تحریک می کنند و معتقدند این زور نیست بلکه بچه های دیگر با من لج هستند و من را اذیت می کنند.

 

۵) بچه های قدرت طلب نگاهی سرد به دیگران دارند یعنی دیگران را از روی بی محلی می نگرند یعنی اینکه «تو کسی نیستی» و بقیه را همیشه طلبکارانه نگاه می کنند.

 

۶) این کودکان در داخل منزل خود به پدر و مادر زور می گویند ولی در محل جدید آرام می گیرند و تا زمانی که امنیت را در آن محیط احساس کنند، پرخاشگری نمی کنند.

 

۷) قدرت طلبان از دو تیپ انسانی بدشان می آید؛ بچه های ضعیف و ناتوان و همچنین آدم هایی که به دیگران دائماً محبت می کنند و توجه دارند. این کودکان به محض دیدن توجه به دیگران از طرف ما عصبانی می شوند.

 

۸) کودکان قدرت طلب اجازه نمی دهند کسی به وسایل آنها دست بزند زیرا عقیده دارند دیگران دائماً می خواهند به حریم خصوصی آنان وارد شوند.

 

۹) یکی از ویژگی های آنان این است که با جنس مخالف ۱۰ سال بزرگ تر از خود معمولاً ارتباط خوب و درستی برقرار می کنند.

 

۱۰) بچه های قدرت طلب با شیطان ترین کودکان دوست می شوند و با آدم های جدی نمی توانند کنار بیایند.

 

۱۱) آنان دروغ های اغراق آمیز می گویند مثلاً مهدکودک سوخت و آتش گرفت.

 

۱۲) آنان متخصص راه انداختن دعوا بین دو نفر هستند.

 

۱۳) قدرت طلبان قابل پیش بینی نیستند زیرا معمولاً از خود یک شخصیت قدرت طلب می سازند.

 

۱۴) آنان عاشق بازی هایی هستند که دارای هیجان زیاد است مانند بازی های رایانه ای یا پلی استیشن.

 

۱۵) کودکان قدرت طلب از شکست متنفرند.

 

۱۶) این کودکان از فیلم های ترسناک خوش شان می آید و از آنها لذت می برند اما هنگام دیدن اینگونه فیلم ها می ترسند.

 

۱۷) آنان از ترساندن کودکان و دیگران لذت می برند و خود شدیداً دارای اضطراب هستند.

 

۱۸) آدم های قدرت طلب ممکن است پرخاشگر نباشند اما جنگ روانی خوبی به راه می اندازند.

 

با توجه به این موارد هر کودکی که قدرت طلبی در او ریشه دوانده باشد، حداقل باید دارای پنج یا شش خصیصه ذکر شده باشد، زیرا اگر ما هرچه سعی کنیم که این رفتارها را تغییر دهیم، کودک بیشتر به این نتیجه می رسد که از راه قدرت طلبی می تواند به همه چیز برسد. کودک قدرت طلب به یک نگرش رسیده و ما باید این نگرش را تغییر دهیم.

 

ریشه های قدرت طلبی چیست

۱) تعدادی از کودکان قدرت طلب هنگام به دنیا آمدن بدقلق هستند و ۱۰ درصد در زیر یک سالگی، ولی قدرت طلبی ارثی و ذاتی نیست.

 

۲) برنامه ریزی های طولانی مدت پدران و مادران برای کودکان قدرت طلب:این پدران و مادران هیچ گاه از کودک خود رضایت ندارند.

 

۳) دعوای پدران و مادران این کودکان بر سر مسائلی که حیاتی نیست.

 

۴) واکنش سریع پدران و مادران نسبت به رفتارهای کودکان.

 

۵) انتقال جنگ پدر با مادر به کودکان خود و دودستگی در این جنگ در خانواده یعنی مثلاً یک کودک با مادر در یک طرف و کودک دیگر با پدر در سمت دیگر جنگ قرار می گیرند و در این جنگ بچه ها تبدیل به ابزار می شوند.

 

۶) ارزشیابی پدران و مادران کودکان قدرت طلب از کودک نادرست است.

 

۷) این پدران و مادران بیش از اندازه مبادی آداب هستند.

 

۸) یکی از ویژگی هایی که پدران و مادران کودکان قدرت طلب دارند، این است که آنان کودکان خود را به رسمیت نمی شناسند و متقابلاً هر چه این کودکان بزرگ تر می شوند، پدر و مادر خود را به رسمیت نمی شناسند.

 

۹) و در نهایت اینکه این کودکان بسیار مهربانند و مهربانی آنان ۱۰ برابر کودکان عادی است.

 

چگونه با کودکان قدرت طلب برخورد کنیم

۱) به جای کار کردن روی کودک، رابطه با همسر را خوب کنیم. به محض اینکه روابط پدر و مادر خوب می شود، پرخاشگری کودکان و جنگیدن آنان کمتر می شود.

 

۲) برای بچه های قدرت طلب روش های تربیتی متعارف جوابگو نیست. هر کاری که پدران و مادران دیگر با بچه های عادی خود انجام می دهند، پدران و مادران کودکان قدرت طلب باید عکس آن را انجام دهند.

 

۳) برای این کودکان هر روشی یک بار جواب می دهد و دیگر گول نمی خورند. بنابراین از هر روشی فقط یک بار استفاده کنید.

 

۴) آنان معامله گرهای خوب و از اربابان تجارت هستند، بنابراین با آنان زیاد معامله نکنید زیرا آنان بعد از رسیدن به اهداف خود، بدتر از روز اول شده و معتقدند پاداش یعنی رشوه و باج.

 

۵) این کودکان به تنبیه جواب نمی دهند برای اینکه معتقدند تنبیه یعنی شروع مجازات یا شروع جنگ و از تنبیه به نفع خود بهره برداری می کنند مثلاً اگر عاشق رایانه باشند و به او بگوییم رایانه ات را قطع می کنم، می گوید خب قطع کن، چه کار کنم.

 

۶) آنان ایجاد جو می کنند اگر آنها را بزنیم، گریه نمی کنند، آنان می دانند کجا حمله کنند و کجا عقب نشینی.

 

۷) کودکان قدرت طلب به تهدید حساس هستند. آنان را نباید تهدید کرد و نباید جلوی کار آنان را گرفت.

 

۸) به زور نباید آنان را مجبور به کاری کرد.

 

۹) با آنان نباید امری صحبت کنیم.

 

۱۰) نباید زیاد آنان را زیر ذره بین گرفت.

 

۱۱) آنان عاشق آدم های باحال و با هیجان هستند. بنابراین به پدر و مادری نیاز دارند که توانایی لذت بردن با آنان را داشته باشند، زیرا آنان از آدم هایی که شادترند، بیشتر لذت می برند.

 

۱۲) کودکان قدرت طلب با خود قانون مشکلی ندارند، بلکه با شیوه اجرای قانون مشکل دارند.

 

۱۳) این کودکان نیاز به یک الگوی لذت برنده دارند.

 

۱۴) و در پایان اینکه کودکان قدرت طلبی که هوش بالاتر و بیشتری دارند برای پیشبرد و ادامه اهداف خود ابزارهای بیشتری پیدا می کنند.