پارس ناز پورتال

لبنیات غیراستاندارد را نباید مصرف کنید

لبنیات غیراستاندارد را نباید مصرف کنید

لبنیات غیراستاندارد را نباید مصرف کنید 

لبنیات غیر استاندارد می تواند موجب ایجاد مشکل در بدن ما گردد و ما همیشه باید لبنیات استاندارد و سالم مصرف کنیم. از مصرف دوغ های ناسالم و استریل نشده پرهیز کنید و مراقب عوارض ناشی از مصرف آن ها باشید تب مالت یکی از عارضه های پر مخاطره ناشی از این لبنیات آلوده می باشد

لبنیات غیراستاندارد را نباید مصرف کنید

درد و تورم و اسهال و تب می تواند خبر از وجود این بیماری در بدنمان بدهد سعی کنید دوغ ،ماست و شیرهای خانگی که از سالم بودن آن ها مطمئن نیستید مصرف نکنید .طی سال های اخیر به علت وارد شدن دام های آلوده به کشور مسائل و مشکلات مدیریتی واکسیناسیون صورت نمی پذیرد و همین امر باعث رشد آمار مبتلایان به تب مالت شده است.

 

باکتری بروسلوز هنوز هم در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از مهمترین بیماری های مشترک انسان و دام و از معضلات بهداشتی جوامع مطرح است و مبارزه با این بیماری، کنترل و ریشه کنی آن به علت ماندگاری نسبتاَ قابل توجه باکتری در محیط ، عدم کفایت برنامه های واکسیناسیون و حذف دامهای عامل انتشار بیماری همواره با مشکلات زیادی مواجه بوده است.

 

دامهای مبتلا به باکتری بروسلوز معمولا در اولین دوره بارداری دچار عارضه سقط جنین شده و تا مدتی با دفع ترشحات آلوده ، باعث آلودگی محیط ،مزرعه و دیگر حیوانات گله می شوند.این بیماری به علت سقط جنین در دام ، عقیمی و نازایی ، کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی دامهای مبتلا و دچار شدن انسان به بیماری تب مالت همواره از 2 بعد بهداشتی و اقتصادی حائز اهمیت است.

 

مسئولان واکسیناسیون دام ها را جدی بگیرند
حمید عمادی متخصص بیماری های عفونی گفت: تب مالت بیماری مخصوص دام است و مصرف لبنیات غیر مجاز و مشکلاتی همچون تب مالت را به وجود می آورد.این متخصص بیماری های عفونی گفت: واکسیناسیون دام ها در گذشته احتمال ابتلای انسان به تب مالت را به شدت کاهش داده بود

 

اما در سال های اخیر به علت وارد شدن دام های وارداتی مسائل و مشکلات مدیریتی واکسیناسیون صورت نمی پذیرد و همین امر باعث رشد آمار مبتلایان به تب مالت شده است.

 

وقتی در ناباروری پای نفر سومی در میان است
عمادی تصریح کرد: زنان باردار گاهی می توانند از طریق شیر دهی به فرزند خود وی را به بیماری تب مالت مبتلا کنند که البته احتمال آن بسیار ضعیف است.وی خاطر نشان کرد:التهاب و باکتری هایی که سبب تب مالت می شوند،می توانند

 

منجر به عفونت دستگاه تولید مثل در مردان و کلافی که مجرای وابران را به آن متصل می کند ،شوند. این امر سبب عفونت ،ایجاد درد و تورم شدید و در موارد نادر،ناباروری مردان می شود.

 

دوغ عامل اصلی انتقال تب مالت نیست
محمد حسین عزیزی متخصص تغذیه گفت:راه انتقال این بیماری از طریق لبنیات غیر پاستوریزه بوده و شایع ترین لبنیات هایی که منجر به بیماری عفونی تب مالت می شوند،شیر ، پنیر،خامه، دوغ و ماست است.از دوغ غیر مجاز تا ناباروری مردان/ عرضه غیر بهداشتی دوغ شتر عامل بروز تب مالت است

 

وی تصریح کرد: دوغ و ماست عامل اصلی انتقال ویروس بیماری تب مالت نیستند و محیط اسید لاکتیک آنها باعث از بین رفتن میکروب ها ی عوامل بیماری زا است اما درمواردی برای تهیه دوغ به شیر ترش شده شتر آّب اضافه می کنند که این دوغ مورد تایید مراکز بهداشتی و دانشگاه علوم پزشکی نیست که در نهایت منجر به عفونت می شود.

 

عزیزی ابراز داشت: بستنی های سنتی که از شیر غیر پاستوریزه تهیه می شوند عامل اصلی ابتلای انسان به تب مالت هستند.

 

مراقب پاستوریزه بودن لبنیات باشید
این متخصص تغذیه عوامل انتقال باکتری بروسلوز را برشمرد و بیان داشت: تب مالت بر حیوانات وحشی و اهلی چون گاو،بز،گوسفند،خوک و گراز اثر می گذارد و از سه طریق به انسان انتقال می یابد:

 

1)محصولات لبنی غیرپاستوریزه
باکتری بروسلا در شیر حیوانات آلوده می تواند از طریق شیر، بستنی، کره و پنیر غیرپاستوریزه ، گوشت خام یا نیم پز شده حیوانات آلوده به انسان انتقال یابد .

 

2)اسنتشاق
باکتری بروسلا که عامل بروز تب مالت است به راحتی در هوا پراکنده می شود و کشاورزان، کارشناس های آزمایشگاه و کارگران کشتارگاه ها با اسنتشاق آن به بیماری دچار می شوند.

 

3)تماس مستقیم
باکتری در خون یا جفت حیوانات آلوده می تواند از طریق زخم وارد جریان خون شود. از آنجایی که تماس با حیوانات چون لمس کردن، شانه کردن مو و بازی کردن با آنها سبب آلودگی نمی شود، به ندرت افراد از طریق حیوانات اهلی خود آلوده می شوند، همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند ، باید از تماس با حیوانات آلوده خودداری کنند.