پارس ناز پورتال

لباس اروکرومیکس و نشانگر آلودگی هوا

لباس اروکرومیکس و نشانگر آلودگی هوا

لباس اروکرومیکس و نشانگر آلودگی هوا 

لباس جدید اروکرومیکس نسبت به آلودگی هوا واکنش های جالبی از خود نشان می دهد با این لباس های هوشمند همراه باشید. اینکه در تمام نقاط کره ی زمینی آلودگی هوا به معضلی بزرگ تبدیل شده است چیزی نیست که بتوان از آن چشم پوشید.

 

محققان به دنبال این هستند تا متوجه شوند که کدام نقاط شهری آلودگی بیشتری دارند و بتوانند زندگی بهینه تری را برای مردم رقم بزنند. محققان به این نتیجه رسیدند که هیچ چیز مثل لباس ها به طور وسیع در معرض دود ها و هوای آلوده نیست

 

بنابراین تصمیم برآن گرفتند که سنسورهای خود را در لباس ها بکار گیرند تا بتوانند از آلودگی های هوا مطلع شوند. این لباس های هوشمند به گونه ای طراحی شده اند که هر جا که آلودگی یافت شود تغییر رنگ و طرح می دهند. در واقع این تغییرات طرح و رنگ متناسب با میزان آلایندگی و نوع آلایندگی برنامه ریزی شده است.

لباس اروکرومیکس و نشانگر آلودگی هوا مطمئنا نباید به فکر این بود که این لباس ها را ارزان قیمت دریافت کرد اما هزینه ی بالای آن نشان از ارزشمندی آن دارد. اروکرومیکس (Aerochromics) نامی است که برای این لباس ها انتخاب شده که نیکلاس بنتل آن را ساخته است.

 

این لباس ها در سه کلاس مختلف طراحی شده اند که برخی تنها در مقابل کربن مونوکسید تغییر رنگ می دهند، برخی در مقابل مواد رادیو اکتیو و برخی هم نسبت به آلاینده هایی مثل گرد و غبار و مواردی از این دست حساسیت دارند.

 

 الیاف این لباس ها حین اصابت به مواد آلاینده با برخی مواد آلی مثل نمک شیمیایی ترکیب می شوند و عکس العمل مورد نظر را نمایش می دهند. اصل عملکرد به این صورت است که هر جا آلاینده ها زیاد باشند لباس به رنگ مشکی در می آید و هر جا که آلودگی از بین برود لباس به رنگ سفید خود تبدیل می شود.

 

سنسورها جلوی لباس قرار دارند و عمل دستور ترکیبات شیمایی را ارائه می کنند. سازنده این لباس می گوید که قصد دارد قیمت ها را پایین بیاورد اما باید ابتدا به بررسی میزان تقاضا بپردازد تا بتواند با توجه به حجم تقاضا در مورد میزان قیمت لباس های هوشمندش برنامه ریزی کند.