پارس ناز پورتال

قرص های ضدبارداری آری یا نه

قرص های ضدبارداری آری یا نه

قرص های ضدبارداری آری یا نه 

اکنون برای جلوگیری از بارداری مصرف قرص ها بدلیل آسان بودن استفاده,اولویت اول را دارد.اما آیا از مضرات مصرف این قرص ها درصورت مصرف مداوم مطلع هستید؟ 

 

قرص‌هاي ضد بارداری یا «Ocp» برای پیشگیری از باروری خانم‌ها ساخته شده و سیکل هورمونی را متوقف میکند از سال هاي قبل تا بـه امروز سعی شده میزان روز دارو کمتر شود تا دارو موثرتر عمل کند و هم چنین عوارض کمتری نیز بر جای بگذارد با این وجود هر خانمی نسبت بـه این قرصها مانند هر دارو دیگر واکنشی متفاوت خواهد داشت

 

و بهمین دلیل بروز برخی عوارض غیرقابل اجتناب اسـت چرا کـه اغلب خانم‌ها از مصرف این قرص هاي ضد بارداری شکایت دارند و آنرا دلیلی برای بروز مشکلاتشان مثل مشکل عصبی و گوارشی و . . . میدانند.

 

از دیروز تا امروز قرص‌هاي ضد بارداری

دکتر چیت‌ساز، داروساز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره بـه مشخصات کلی قرص هاي ضد بارداری میگوید، قرص‌هاي جلوگیري از بارداری نخستین بار توسط کارخانه‌اي در کشور آلمان درسال 1965 میلادی ساخته شدند

 

این قرصها اصولا از دو هورمون زنانگی بنام استروژن و پروژسترون تشکیل شده کـه استروژن آن‌ها تقریباً 80 درصد قر‌ص‌ها از نوع اتینل استرادیول اسـت و پروژسترونشان میتواند متفاوت باشدمثلا از نوع لوونوژرسترول .

 

وی افزود: از آنجایی کـه بخش اتینیل استرادیول طبق معمول در همه ی قرص ها ثابت اسـت قرصها بر حسب این کـه حاوی چـه مقدار از این ماده باشند بـه قرص هایي با دوز بالا یا پایین تقسیم بندی می شوند این قسمت ایتروژنی قرص هاي ضد بارداری بسیار عارضه زا هستند و می توانند عوارضی گذرا و یا حتی دائم را ایجاد کنند.

 

یک قرص و یک عملکرد با بازاری از برندها
انواع مختلفی از ترکیبات برای تولید قرص‌هاي جلوگیري در بازار ایران بـه‌صورت تجاری رایج تولید میشوند کـه تمامی این ترکیباتت با تغییر در انواع مختلف استروژن و پروژسترون و دوز آن‌ها ساخته می شوند.

 

دکتر نوش‌آفرین ستاری متخصص زنان در خصوص انواعع مختلف قرص‌هاي پیشگیری از بارداری عنوان کرد: قرص‌هاي رایجی کـه در ایران وجود دارند بنام‌هاي اچ‌دی، ال‌دی، دی‌ئی، قرص‌شیر دهی،‌یاسمین، یاز و مارلون و… هستند کـه پایه همه ی ‌آن‌ها همان هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون اسـت ودر غالب نام‌هاي تجاری مختلف وارد بازار شده اند .

 

وی گفت: نوع استروژن و نوع پروژسترون این قرصها می تواند از لحاظ فارماکولوژیکی دوز دارو فرق کند کـه درنهایت عملکرد همه ی ‌آن‌ها مشابه اسـت و با توجه بـه میزان هورمون‌هایشان بنام‌هاي تجاری مختلف وجود دارند.

 

قرص هاي ضد بارداری چگونه مانع حاملگی می شوند؟
دکتر ستاری متخصص زنان بیان کرد: هورمونهای بازرسی کننده تخمک‌گذاری «LH,FSH»توسط غده هیپوفیز ترشح میشوند.

 

قرص‌هاي ضد بارداری با بالا بردن سطح هورمونهای زنانه باعث می شوند بدن تشخیص دهد چون بـه اندازه کافی هورمون زنانه وجوددارد نیازی بـه ترشح دو هورمون اصلی LH,FSH نیست بنابر این سطح آن‌ها بسیار کاهش مییابد و تخمک‌گذاری متوقف می شود.

 

وی افزود: در واقع مکانیسم اثر بیشتر قرص‌هاي ضد بارداری همین توقف تخمک‌گذاری اسـت، اما بخش پروژسترونی نیز باعث کاهش ضخامت لایه داخلی رحم« اندومتر» میشود کـه این حالت باعث میشود اگرهم تخمک گذاری انجام شد جنین بـه اسانی داخل رحم ننشیند و دفع شود.

 

قرص‌هاي هورمونی فوایدی هم دارند؟
این متخصص زنان با اشاره بـه مزایای این قرص ها بیان کرد: تصور اشتباهی در میان خانم ها وجوددارد کـه قرص هاي پیشگیري باعث نازایی میشوند در صورتی کـه چنین نیست و با قطع مصرف‌ آن‌ها امکان حاملگی وجوددارد هم چنین از دیگر مزایای آن‌ها می توان کاهش خطر عفونت و التهاب لگن،

 

کاهش دردها و مشکلات ناشی از تغییرات هورمونی، از بین رفتن فشارها و تحریکات عصبی، درمان و تشکیل مجدد برخی کیست‌هاي تخمدان، کاهش درد ناشی از بیماری‌هاي اندومتریوز، کاهش بروز پوکی استخوان بعد از یائسگی، از بین رفتن آکنه‌هاي پوستی و کاهش خطر بروز بارداری خارج رحمی را برای خانم‌هاي سالم نام برد.

 

عوارض شدید قرص‌هاي پیشگیری و افزایش نگرانی‌ها
بلافاصله پس از شیوع مصرف این قرصها نگرانی در مورد عوارض این قرص‌هاي ضدبارداری بالا گرفته و با این حال مطالعات نشان داده کـه تعداد زیادی از عوارض این داروها وابسته بـه دوز بوده و با کاهش دوز میزان عارضه شاید کمتر شود.

 

دکتر نوش‌آفرین ستاری میگوید: این قرصها حتما باید زیرنظر دکتر مصرف شوند چرا کـه درصورت ضروری بودن استفاده ازآن‌ها دکتر مرتباً ماموگرافی و سونوگرافی انجام میدهد و تست دهانه رحم برمی‌دارد تا عوارض ناشی ازآن‌ها را بتواند پیشگیری کند، اما مصرف طولانی مدت و خودسرانه آن گونه داروها عوارض شدیدی را میتواند بـه همراه داشته باشد.

 

وی، با اشاره بـه عوارض شدید قرص‌هاي جلوگیري عنوان کرد: از جمله عوارض این قرصها در حین مصرف می توان لکه‌بینی هم زمان با مصرف مرتب قرص، تهوع، استفراغ، تورم و دردناکی پستان‌ها، نفخ، تغییر در تمایلات جنسی، تغییرات خلقی، خشکی چشم بخصوص در افرادی کـه از لنز برای عیوب انکساری استفاده میکنند، کمبود ویتامین‌هاي B6 و B12، سردردهای میگرنی و … را نام برد.

 

بزرگ ترین نگرانی در مورد اثرات سرطان‌زایی در مورد سرطان سینه وجوددارد و وزارت بهداشت در باره خطر افزایش سرطان‌سینه در مصرف کنندگان هشدار داده اسـت.

 

این متخصص زنان بیان کرد: در مطالعات اخیر نشان داده شده کـه ریسک افزایش سرطان سینه در مصرف قرص‌هاي ضدبارداری در زنان جوان و میانسال می باشد کـه 10 سال پس از قطع قرصها این ریسک با فراد عادی برابر میشود با این حال درصورت بروز سرطان سینه دریک زن کـه هیچگاه این قرصها را مصرف نکرده

سرطان بیشتر محدود بـه سینه بوده و احتمال انتشار کمتر و درمان آسان‌تر خواهد بود، هم چنین مصرف این نوع قرصها باعث افزیش دو برابر ریسک سرطان‌گران رحم می شوند.

 

ممنوعیت‌هاي مصرف قرص‌هاي ضدبارداری
دکتر و مامای هر فرد در هنگام انتخاب روش پیش گیری از بارداری سؤالاتی را در زمینه عادات، وضعیت سلامت، سابقه دکتری خود و خانواده می‌پرسد تا مطمئن شود روشی کـه برای هر فرد انتخاب می کند مناسب و بدون خطر اسـت.

 

دکتر ستاری، دراین خصوص اظهار کرد: مصرف قرص‌هاي پیشگیري از بارداری برای افرادی کـه سیگاری هستند یا دیابت، فشار خون، ترمبوز و آمبولی ریوی، هپاتیت فعال و بیماری‌هاي کبدی، خون‌ریزی‌هاي نامشخص رحمی، بیماری‌هاي کیسه صفرا و … دارند

و بدنشان مستعد برخی سرطان‌هاي حساس اسـت، ممنوع میباشد، زیرا مصرف این قرصها بیماری آن‌ها را تشدید میکند و وضعیت نامطلوبی را برایشان رقم میزند.

 

وی افزود: بهترین جای گزین این قرصها دستگاه آی یوری اسـت کـه هورمون زیادی رابه بدن اضافه نمی کنند، بستن لوله‌ها بدلیل ایجاد ناباروری دائم چـه برای خانم‌ها و چـه آقایان زیاد توصیه نمیشود.

 

خون خودتان را غلیظ نکنید!
این متخصص زنان در خصوص بالا رفتن فشارخون با مصرف قرص‌هاي ضدبارداری گفت: استفاده از قرص‌هاي هورمونی باعث افزایش فشارخون و غلیظ شدن آن می شود

 

کـه این افزایش فشارخون در افراد با سنین بالاتر بیشتر اسـت لذا تجویز قرصها از 35 سالگی بـه بالا با احتیاط باید صورت گیرد و حتما تحت نظر دکتر معالج باشد ازدیاد فشارخون بدون علامت بوده ولی احتمال دارد در ادامه مصرف با علائمی چون سردرد، خستگی، عصبانیت، طپش قلب و خون ریزی از بینی نمایان شود.

 

وی عنوان کرد: غلیظ شدن خون با مصرف قرص‌هاي پیش گیری، لخته شدن خون در رگ‌هاي پا و قلب و مغز را منجر میشود کـه باعث بروز سکته‌هاي مغزی و گاهی قلبی میگردد.

 

هم چنین دکتر سزاوار متخصص قلب دراین باره می گوید: یکی از خطرات مصرف قرص‌هاي ضدبارداری افزایش لخته‌پذیری خون اسـت کـه میتواند لخته شدن در ورید‌هاي تحتانی، آمبولی، پرفشاری خون و سکته‌هاي قلبی را ایجاد کند و افرادی کـه در عین حال سیگار هم می کشند دو برابر سایر افراد در دسترس ابتلا بـه مشکلات قلبی عروقی قراردارند.

 

مصرف هم زمان داروها با قرص‌هاي ضدبارداری خوب یا بد؟
دکتر چیت‌ساز، داروساز با اشاره بـه تداخل برخی داروها با قرص‌هاي ضدبارداری تصریح کرد: بعضی از داروهای گیاهی و شیمیایی می توانند اثربخشی قرص‌هاي ضدبارداری را کاهش دهند

 

و برعکس بـه عنوان مثال مصرف هم زمان آنتی‌بیوتیک‌ها یا داروهای ضدافسردگی با قرص‌هاي جلوگیري اثر قرص‌هاي ضدبارداری را کاهش میدهد و اثر داروهای ضد فشارخون و آنتی دیاباتیک در مصرف تؤامان با قرص‌هاي ضدبارداری کمتر میشود، بنابر این در رابطه با تداخل قرصها باید با دکتر مشورت نمود.

 

هورمون اضافی در بدن‌تان نگه ندارید
بنابر این استفاده از این قرصها بـه مدت طولانی و بدون توقف اصلاً توصیه نمی شود همانگونه کـه ذکر شد این قرصها حاوی هورمون اتینیل استرادیول هستند ودر واقع گروه اتینیلی کـه بـه این استردیول اضافه شده باعث میشود هورمون بـه مدت طولانی در بدن باقی بماند

 

یعنی اگر قرص امروز قطع شود چند ماه طول می کشد تا کل دارو ازبدن خارج شود بنابر این باید تحت نظر و اجازه دکتر بـه مصرف قرص‌هاي ضدبارداری بپردازند ودر صورت دیدن علائمی از قبیل درد شدید قفسه سینه، درد شدید شکمی، تنگی نفس، تورم و درد در سابق یا ران پا، اختلالات بینایی، وجود توده در پستان و قرمزی یا برقان پوست فوراً موضوع رابه دکتر خود گزارش دهید.