پارس ناز پورتال

قاعدگی در دختران نوجوان و نکات مهم

مجموعه : بهداشت زنان
قاعدگی در دختران نوجوان و نکات مهم

قاعدگی در دختران نوجوان و نکات مهم 

وقتی دختران نوجوان اولین پریود و قاعدگی خود را می گذرانند برای آن ها دوران سختی خواهد بود با توجه بـه این کـه بلوغ جسمی در دختران شرایظ سخت تری نسبت بـه پسران دارد. از جمله نگرانی‌هـای دختران نوجوان و والدین انها آغاز دوران بلوغ و بـه ویژه سیکل قاعدگی است. آگاهی از آغاز زمان بلوغ و تغییرات هورمونی این دوران میتواند بسیار مفید باشد.

 

نوجوانی برهه‌ای گیج کننده در زندگی است و هنگامی کـه تغییرات بدنی بلوغ بـه آن اضافه می‌شود، میتواند تنش زاتر هم بشود.بلوغ زمانی است کـه تغییرات هورمونی، کودک را بـه بزرگسال تبدیل می‌کند.یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها برای دختران و والدین انها زمان آغاز بلوغ است.زمان آغاز بلوغ بسیار متغییر است و میتواند در هر زمانی بین 8 تا 13 سالگی رخ دهد.

قاعدگی در دختران نوجوان و نکات مهم

اگر فردی در پایان این طیف سنی است، این مساله میتواند برایش تنش زا باشد. معمولاً 2 تا 3 سال پس از آغاز تغییرات پستانی، چرخه‌هـای قاعدگی شروع میشود.در چند ماه پیش از اولین قاعدگی، ممکن است دختر نوجوان افزایش ترشح مایعی شفاف از واژن را ببیند کـه ناشی از تغییرات هورمونی رخ داده در بدن اوست.در مدت زمان کوتاهی، دختر نوجوان اولین خونریزی قاعدگی را تجربه میکند.

 

چه چیز در حال رخ دادن است؟ بسیاری از دختران واقعا نمیدانند کـه قاعدگی چیست؟تقریبا ماهی یک بار، یک تخمک از یکی از دو تخمدان رها و وارد لوله‌هـای فالوپ میشود کـه میتواند با اسپرم یک مرد بارور شود.اگر تخمک بارور شود، بارورشده را حفظ و تغذیه کند. اگر لقاح رخ ندهد، این پوشش می‌ریزد تا چرخه تخمک‌گذاری بعدی آغاز شود.

 

بدن این لایه ریخته را از طریق «واژن» بیرون می‌ریزد. این فرآیند همان چیزی است کـه تحت عنوان «خونریزی قاعدگی» از آن یاد میشود.