پارس ناز پورتال

فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدس

مجموعه : اخبار سینما
فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدس

فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدس

فیلم های عاشقانه ای که ساخته شدند اما حال و هوای جبهه و جنگ داشتند و این دو تم در یک فیلم باعث جذابیت هرچه بیشتر این فیلم ها شده است. کنار هم قرار دادن این 10 فیلم به دو دلیل است. همه آنها جزو سینمای دفاع مقدس تعریف شده اند؛ ولو این که قصه شان در جنگ نگذرد و امروزی باشد. دوم این که به طور مستقیم یا غیرمستقیم در آنها عشق وجود دارد.

 

حالا خواه این عشق میان دو جوان باشد یا میان زن و شوهر … شکی نیست که تنها نمونه متعالی عاشقانه جنگی «شیدا»است و فیلمی که به طور سرراست در آن شاهد عشق یک دختر و پسر باشیم سراغ نداریم. دیگران چطور به این مفهوم پرداخته اند؛ سوژه این گزارش است.

 

آژانس شیشه ای / 76

عاشق: حاج کاظم/ پرویز پرستویی

معشوق: فاطمه/ نسرین نکیسا

فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدسنقش عشق در درام: ابراهیم حاتمی کیا «آژانس شیشه ای» را برای ادای دین به مظلومیت بازمانده های هشت سال دفاع مقدس ساخت. محور اصلی داستان کنایه های تندی است که به جامعه و اصحاب قدرت می زند اما به گزارش پارس نازهمین آدم عاصی، وقتی خلوتی در گوشه آژانس گیر می آورد همسرش را صدا می زند و با کلماتی احساسی او را مخاطب حال و روزش قرار می دهد: «فاطمه، فاطمه…»

 

جایگاه فیلم: «آژانس شیشه ای» در جشنواره فجر خوش درخشید و تقریبا همه جوایز اصلی را به دست آورد. در نظرسنجی منتقدان صدر جدول است.

 

شیدا / 77

عاشق: فرهاد/ پارسا پیروزفر

معشوق: شیدا/ لیلا حاتمی
فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدسنقش عشق در درام: فیلم «شیدا» جزو معدود فیلم هایی است که عشق در خاکریز شکل می گیرد. رضا مقصودی فیلمنامه نویس و کمال تبریزی کارگردان، بعد از تجربه موفق «لیلی با من است» بار دیگر خط شکنی کردند و سراغ یک فیلم جنگی – عشقی رفتند. فرهاد بینایی اش را از دست داده و در بیمارستان صحرایی عاشق پرستارش شیدا می شود و …

 

جایگاه فیلم: «شیدا» در جشنواره هفدهم فجر قدر ندید اما بعد از نزدیک به دو دهه، پیش مردم به عنوان یکی از آثار ممتاز سینمای دفاع مقدس محبوبیت دارد.

 

هیوا / 77

عاشق: حمید/ عبدالرضا زهره کرمانی

معشوق: هیوا / گلچهره سجادیه
فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدسنقش عشق در درام: داستان از زمانی جدی می شود که هیوا برای یافتن همسر مفقودش به مناطق جنگی می رود و در آنجا خاطرات 15 سال پیش با همسر زنده می شود. ملاقلی پور برای نشان دادن عشق بازی آنها از تمهید نامه نگاری استفاده می کند و این کلمات سحرآمیز به همراه تصاویری که از حمید و هیوا می بینیم بیانگر عمق عشق آنهاست.

 

جایگاه فیلم: «هیوا» در جشنواره تحسین شد و سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به دست آورد.

 

متولد ماه مهر / 78
عاشق: دانیال/ محمدرضا فروتن

معشوق: مهتاب/ میترا حجار
فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدسنقش عشق در درام: «متولد ماه مهر» داستانی اجتماعی دارد و در پایان به جنگ تنه می زند. احمدرضا درویش داستان دانیال و مهتاب را محور قرار داد که عشق شان به دلیل مخالفت پدر دختر ناکام می ماند. فیلم به زبانی استعاری می خواهد بگوید جوان های امروز در مسیر جوان های هشت سال دفاع مقدس هستند.

 

جایگاه فیلم: میترا حجار برای این فیلم تندیس و سیمرغ گرفت.

 

نغمه / 80
عاشق: محمود/ حسین یاری

معشوق: نغمه / حمیرا ریاضی

فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدسنقش عشق در درام: ابوالقاسم طالبی هم مثل خیلی از فیلمسازان تصمیم گرفت ادای دینی داشته باشد به بازماندگان جنگ. او داستان محمود که جانباز شیمیایی و مبتلا به سرطان است را محور قرار داد. به گزارش پارس ناز محمود عاشق زنش است اما چون می داند زیاد زنده نخواهد ماند، تصمیم گرفته از او جدا شود. در فیلم اما متوجه می شویم که محمود و نغمه عاشقانه همدیگر را دوست داشته اند.

 

جایگاه فیلم: پیگیران سینما و منتقدان روی خوشی به «نغمه» نشان نداده اند و کلا جزو آثار متوسط سینمای ما رده بندی می شود.

 

دیوانه ای از قفس پرید / 81

عاشق: روزبه/ پرویز پرستویی

معشوق: یلدا / نیکی کریمی
فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدسنقش عشق در درام: احمدرضا معتمدی برای داستانش عشق را بهانه ای قرار می دهد برای پایان فیلم؛ جایی که یلدا به درون خبیث اطرافیان پی برده و به همسرش بار دیگر و این دفعه از ته دل عشق می ورزد. غیر از این، عشق جایی در فیلم ندارد و برعکس هوس پررنگ تر است.

 

جایگاه فیلم: «دیوانه ای از قفس پرید» در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بهترین فیلم را به دست آورد اما مورد توجه منتقدان و سخت پسندان و پیگیران سینما قرار نگرفت. عمده مشکل فیلم به شعاری بودن آن و روایت معلقش بر می گردد.

 

مزرعه پدری / 82

عاشق: محمود / مهدی احمدی

معشوق: آتنه فقیه نصیری
فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدسنقش عشق در درام: زنده یاد رسول ملاقلی پور این بار محمود شوکتیان را محور قرار داد که برای جلسه نقد و بررسی کتابش به اهواز دعوت شده تا درباره ادبیات جنگ سخنرانی کند. در طول حضور در اهواز و دزفول رویای همسر و فرزندانش که در بمباران شهید شده اند، محمود را رها نمی کند و ما مدام شاهد عشق بازی این زوج با یکدیگر و فرزندان شان هستیم.

 

جایگاه فیلم: «مزرعه پدری» در چند رشته نامزد دریافت سیمرغ شد اما جایزه ای به دست نیاورد. اکران سوت و کوری هم داشت.

 

فرزند خاک / 86

عاشق: مینا/ شبنم مقدمی

معشوق: همسر گمنام مینا
فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدسنقش عشق در درام: محمدعلی باشه آهنگر معشوق را به شکل فیزیکی حذف می کند اما او عامل اصلی پیش برنده درام است. در این فیلم یک زن نقش عاشق را بازی می کند ولی رفتار و گفتار عاشقانه ای را شاهد نیستیم بلکه داستان از مرحله بی قراری و سپس جستجو شروع می شود. مینا پس از سال ها چشم انتظاری دنبال همسرش راه می افتد.

 

جایگاه فیلم: مهتاب نصیرپور و محمدرضا گوهری در جشنواره فجر و جشن خانه سینما سیمرغ و تندیس گرفتند و فیلم خیلی زود محبوب منتقدان و مخاطبان شد.

 

بیداری رویاها / 88

عاشق: داوود/ امین حیایی

معشوق: رخشانه/ هنگامه قاضیانی
فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدسنقش عشق در درام: عشق در فیلم به معنای متعارف جایی ندارد. محمد علی باشه آهنگر تصمیم داشت تابوشکنی کند؛ مثل کاری که احمد دهقان در رمان «من قاتل پسرتان» هستم کرد. داستان «بیداری رویاها» در زمان حال می گذرد؛ زمانی که رخشانه از شهادت همسرش ایوب مطمئن شده و به ازدواج برادر او یعنی داوود درآمده. حالا پس از سال ها خبر آمده که ایوب زنده است.

 

جایگاه فیلم: «بیداری رویاها» برخلاف فیلم قبلی آهنگر یعنی «فرزند خاک» توفیقی میان داوران جشنواره و منتقدان به دست نیاورد.

 

روزهای زندگی / 90

عاشق: امیرعلی / حمید فرخ نژاد

معشوق: لیلا/ هنگامه قاضیانی
فیلم های عاشقانه با حال و هوای جنگ دفاع مقدسنقش عشق در درام: داستان «روزهای زندگی» پرویز شیخ طادی در سال 1367 می گذرد. یعنی زمانی که لیلا و امیرعلی، زن و شوهری که زندگی خود را وقف بیمارستان صحرایی در جبهه جنوب کرده اند، فیلم بیش از آن که روایتگر عشق و دلدادگی در دل جنگ باشد، موید سختی هایی است که پزشکان و پرستاران تحمل کرده اند.

 

جایگاه فیلم: فیلم با حاشیه فراوان به جشنواره فجر رسید؛ تعطیلی پروژه و قهر فرخ نژاد به کیفیت فیلم ضربه زد اما در نهایت به مذاق داوران خوش آمد و جوایز اصلی را گرفت.