پارس ناز پورتال

فیلم های ساخته شده با موضوع امام رضا

مجموعه : اخبار سینما
فیلم های ساخته شده با موضوع امام رضا

فیلم های ساخته شده با موضوع امام رضا 

شاید در اولین نگاه فیلم روایت عشق از مهدی فخیم زاده در ذهن ما آید اما سینماگران دیگری هم با موضوع امام هشتم فیلم سازی کرده اند. رسانه ملی و سینما با به تصویر کشیدن موضوع مناسبتی درباره امام رضا (ع) ویژه برنامه‌های متنوعی را به پخش می‌رسانند. در این مطلب با نگاهی وی‍ژه، خواهیم دید که سینما و رسانه ملی نقش موثری در تولیدات این چنینی داشته اند.

 

مجموعه تلویزیونی «ولایت عشق» به کارگردانی مهدی فخیم زاده از جمله کارهای آیینی- مذهبی است که هر ساله در روز میلاد و شهادت این امام رئوف (ع)، با پخش صحنه‌هایی از این اثر به همراه موسیقی و صدای محمد اصفهانی ماندگار شده است.

 

فخیم زاده به عنوان کارگردان، بعد از سریال «امام علی (ع)» ساخته داوود میرباقری، در سال ۱۳۷۹ اولین اثر تلویزیونی را با موضوع زندگینامه امام رضا (ع) به روی آنتن شبکه یک سیما برد.«ولایت عشق» با لوکیشن و روایت‌های متعددی که داشت، مانند دیگر آثار آیینی- مذهبی در لوکیشن‌های مختلفی تصویربرداری شد

 

و جزو مجموعه های تلویزیونی پربازیگر بود. بازیگرانی که در آن سال در اوج جوانی بودند و به برکت حضرت رضا(ع) این روزها اتفاقات درخشانی را در سیما و سینما رقم می‌زنند.

فیلم های ساخته شده با موضوع امام رضا

بازیگران این مجموعه تلویزیونی عبارتند از: مریلا زارعی، رامبد جوان، اکبر زنجانپور، لادن طباطبایی، فریماه فرجامی، فرخ نعمتی، بیتا فرهی، محمد صادقی، دانیال حکیمی، عنایت بخشی، داود رشیدی، فتحعلی اویسی و … که هرکدام در جای خود سکانس‌های ماندگاری را ثبت کردند.

 

«هر شب تنهایی» خط سیر عاشقانه‌ای را به کارگردانی رسول صدرعاملی دارد. عطیه نویسنده و مجری یک برنامه خانوادگی رادیوست. او هر روز به سؤالات شنوندگان این برنامه پاسخ می‌دهد و به آنها توصیه می‌کند با همسرشان چگونه رفتار کنند، تا زندگی زناشویی بهتری داشته باشند. عطیه به شهر مقدس مشهد آمده است، اما او درگیر مناسبات خود و همسرش است و مشکلی دارد که حل نشدنی است و…

فیلم های ساخته شده با موضوع امام رضا

لوکیشن اصلی این فیلم سینمایی مشهد مقدس و صحن آستان قدس رضوی است که لیلا حاتمی و حامد بهداد به عنوان یک زوج فرهنگی در مقابل یکدیگر بازی می کنند.این فیلم سینمایی را کامبوزیا پرتوی به نگارش درآورده است و تهیه کنندگی آن را سید کمال طباطبایی بر عهده داشت.

 

اما کار در سینما و ساخت آثار سینمایی با مضمون امام رضا(ع) به اینجا ختم نمی‌شود و اگر نگاهی به کارنامه حرفه‌ای مرحوم خسرو شکیبایی داشته باشیم، می‌توانیم به فیلم سینمایی «شب» و بازی مرحوم خسرو شکیبایی،‌ عزت الله انتظامی و امین حیایی اشاره کنیم.

 

فیلم سینمایی «شب» نیز، مانند فیلم سینمایی «هرشب تنهایی» اثری از رسول صدرعاملی است که نگارش آن را کامبوزیا پرتوی برعهده داشت و داستان گروهبانی را برای تحویل دادن مجرمی سابقه دار به زندان بیان می کرد.

فیلم های ساخته شده با موضوع امام رضا

در ادامه داستان می بینیم که گروهبان برای تحویل دادن مجرمی سابقه دار به زندان یکی از شهرستانها، مجبور می شود که به همراه مجرم و دستبند، شبی را در مشهد بگذراند و با اتفاقات مختلفی روبرو شود.«شب» از جمله آثار سینمایی رسول صدرعاملی است که توانست در بیست و ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر عنوان بهترین بازیگر مرد را نصیب امین حیایی کند.

 

همچنین این فیلم سینمایی جایزه بهترین فیلم را در جشنواره مذهب ایتالیا کسب کرده است.«در انتظار معجزه» فیلمی به کارگردانی رسول صدرعاملی ساختهٔ سال ۱۳۸۸ است. فیلم درباره امیر و مهرانه زن و شوهری است که چشم دیدن یکدیگر را ندارند. ازدواج سه سال پیش آنها اشتباه بوده و زندگی جهنمی آنها امانشان را بریده اما ناگزیرند یک شبانه روز یکدیگر را تحمل کنند.

فیلم های ساخته شده با موضوع امام رضا

«بیا از گذشته حرف بزنیم» درباره سه زن سالمند است که به قصد زیارت و سیاحت عازم مشهد می شوند که در آنجا اتفاقاتی برای آنها رخ می‌دهد. ثریا قاسمی، پوراندخت مهیمن، مرحوم مهین‌ شهابی، بازیگران و سعید نعمت‌اله کارگردان این فیلم بودند.

فیلم های ساخته شده با موضوع امام رضا

مستندهایی در خصوص امام رضا (ع) ساخته شده است اما «رضای رضوان» به کارگردانی مجید مجیدی یکی از مستندهای مطرحی که درباره حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) است.«زائر غریب» نام یک مجموعه تلویزیونی ایرانی به کارگردانی «اکبر صادقی» است که در سال ۱۳۷۴ تولید و از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است.

 

راننده اتوبوسی به نام «فیصل» که خود از عاشقان امام هشتم شیعیان است؛ سال‌هاست که زائران مشتاق و تهیدست مرز ایران و پاکستان را به صورت کاروان، به مشهد و زیارت امام رضا (ع) می‌برد. از طرفی برادر فیصل، مردی فرصت‌طلب و سودجو است که با سوءاستفاده از اعتمادِ نیروهای انتظامی به «فیصل» در پاسگاه‌های بین راهی، محموله قاچاقی را در اتوبوس او جاسازی می‌کند.

 

در انتها، مأموران از نقشه شوم او آگاه می‌شوند و او را به دام می‌اندازند.بازیگران این فیلم عبارتند از: گرشا رئوفی، حسین ملا قاسمی، نعمت الله گرجی، مرتضی احمدی، فرخ لقا هوشمند، مهری مهرنیا، مهری ودادیان، سروش خلیلی، داوود اسدی، روح الله مفیدی، سید حسن رضایی، صابر هنرمند، مهرناز فاطمی، صفر کشکولی، رحیم نائمی، اکبر وارث، محمد ابراهیم مهدی زاده و…

 

«روز هشتم» به کارگردانی مهدی کرم‌پور با بازی مرحوم انوشیروان ارجمند، علیرضا خمسه، امیر حسین مدرس، فرزاد حسنی و مرحوم عسل بدیعی پخش شد. در این اثر، برای سه شخصیت فیلم مسائل و مشکلاتی به وجود می‌آید که در سایه توسل به امام رضا (ع) و توجه حضرتش رفع می‌شود.

 

داستان فیلم «زیارت» صادق میرکرمیار با مردی آغاز می‌شود که برای رسیدن به طلب خود و پیدا کردن فرد بدهکار عازم مشهد می‌شود. او در این سفر زائران دیگری را می‌بیند که هر کدام به امید کرامتی از امام رضا (ع) عازم زیارت هستند. اردلان شجاع کاوه، حسن جوهرچی، ستاره اسکندری، کاوه سماک‌باشی و فریده سپاه منصور بازیگران این فیلم بودند.

 

«آوای نقاره‌ها» به کارگردانی جواد مزدآبادی قصه چهار نفر را روایت می‌کند که در پایان در حرم امام رضا (ع) گره کارشان گشوده می‌شود. شهرام عبدلی، جلال طباطبایی، سیامک اشعریون، آهو خردمند، حسن اسدی و … از بازیگران این فیلم تلویزیونی بودند.