پارس ناز پورتال

فواید گیاه دارویی بومادران برای سلامتی

فواید گیاه دارویی بومادران برای سلامتی

فواید گیاه دارویی بومادران برای سلامتی 

گیاه دارویی بومادران برای سلامتی بن بسیار مفید است. جوشانده این گیاه آرام بخش فوق العاده ای است که همیشه از آن تعریف شده است. بومادران ، گیاهی بسیار نزدیک به بابونه و گل داوودی ، سالهای بسیاری به وسیله اجداد ما در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گرفت . به صورت باستانی ،

 

از بومادران برای کاهش التهاب ( خصوصا در مجاری گوارشی ) ، بهبود زخم های کوچک روی پوست و از بین بردن اضطراب و بی خوابی استفاده می کردند .احتمالا تا به حال نشنیده اید ، اما در قرن هفدهم این گیاه طرفداران بسیاری داشت . مردم برگ های آن را مثل اسفناج آماده می کردند و می خوردند . اما امروزه بومادران تنها گاهی در آشپزی و به عنوان گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد .

 

آیا ترخون دوست دارید ؟ بومادران طعمی شبیه به ترخون دارد و می توانید در دستورات آشپزی به جای ترخون از بومادران استفاده کنید . با طعی شیرین اما تلخ ؛ این گیاه هر غذایی را جالب تر می کند و در چنین شرایطی از فواید آن نیز بهره می برید . حال بهتر است به خواص این گیاه بپردازیم :

 

متوقف کردن خونریزی و بهبود زخم های روی پوست

استفاده از بومادران برای بهبود طبیعی زخم ها چندین قرن قدمت دارد . علاوه بر این بومادران خواص ضد عفونی کننده دارد که از عفونت زخم پیشگیری می نماید . به همین دلیل هم بسیاری از پمادهای ترمیم کننده ،حاوی بومادران ، به عنوان ماده ی اصلی سازنده ی خود هستند .

 

در یک تحقیق ثابت شد حتی این گیاه می تواند در بهبود زخم های ناشی از مواد آتشزا و سوختگی با اسید موثر باشد . البته امروزه ما قادر به ایجاد بهبودی حتی در برخی از زخم های عمیق هستیم ، اما تعجبی ندارد که در گذشته از بومادران با نام گیاه قوای نظامی یاد می شد و از آن برای بهبود زخم های پس از جنگ استفاده می کردند .

 

کمک به درمان آمنوره

عجیب است که گذشتگان از بومادران برای تشویق بدن به خونریزی و شروع دوران قاعدگی ، در برخی از بیماری ها ، استفاده می کردند. یکی از این بیماری ها نیز آمنوره نام دارد که در آن عدم وجود قاعدگی منظم ، به صورتی غیر عادی ، دیده می شود . بومادران و لئونوس از گیاهان تحریک کننده ی قاعدگی بشمار می روند .

 

به همین دلیل هم بومادران می تواند به وجود قاعدگی منظم کمک کند . البته متاسفانه این مورد مصرف بومادران ، هنوز به وسیله تحقیقات مراکز درمانی ثابت نشده ، اما در گذشته استفاده های فراوانی به این منظور داشته است .

 

آرامبخشی ملایم برای از بین بردن اضطراب

در سال ۲۰۱۲ گزارشی در رابطه با تاثیر بومادران بر کاهش اضطراب در مجله ای منتشر شد . محققان عصاره ی بومادران را روی مدل های حیوانی آزمایش کرده و دریافتند ، چه با استفاده ی کوتاه مدت و چه بلند مدت ، بومادران خواص ضد اضطراب بسیار موثری دارد .

 

در این تحقیقات مشخص شد ویژگی آرامبخشی بومادران شبیه به دیازپام ، یعنی یکی از رایج ترین داروهای ضد اضطراب ، است .در این تحقیقات همچنین مشخص شد حتی بعد از استفاده ی کوتاه مدت از بومادران ، اثرات کمی از آن باقی خواهد ماند .

 

کاهش التهاب

گیاه درمانی سنتی چینی ، اروپایی و هندی از بومادران برای کاهش التهاب در بیماری های گوناگونی ، خصوصا التهاب روده و دستگاه تولید مثل در زنان ، استفاده می کرده اند . عصاره ی این گیاه خاصیت ضد التهاب دارد .محققان معتقدند توانایی کاهش التهاب در بومادران از فلاونوئیدها و سزکوییترپن لاکتون در آن سرچشمه می گیرد

 

. گیاه بودران نه تنها به کاهش التهاب کمک می کند ، بلکه به عنوان ماده ای قابض عمل می نماید . به همین دلیل هم از بومادران در محصولات موضعی برای کاهش التهاب سطحی و از بین بردن اگزما استفاده می کنند .

 

مفید برای دستگاه گوارش

فعالیت ضد انقباض و تشنج بومادران در بدن ، آن را به گیاهی مناسب برای از بین بردن بیماری های گوارشی مثل اسهال ، نفخ شکم و گرفتگی ماهیچه های معده و روده تبدیل کرده است . تحقیقات نشان می دهند بومادران قادر به کاهش اسپاسم مایچه ای می باشد و وقتی مورد استفاده ی خوراکی قرار می گیرد ، فعالیت های مفید گیاه به دلیل شکستگی فلاونوئید صورت می پذیرد .

 

کاهش فشار خون و آسم

در یکی از تحقیقات منتشر شده روی فعالیت های ضد فشار خون بالا در بومادران مشخص شد این گیاه فشار خون را کاهش می دهد ، رگ ها و عروق را آرام می کند و به تنفس بهتر کمک می نماید . همین تحقیقات هم دلیل علمی استفاده از این گیاه در داروهای ضد فشار خون و اختلالات مجاری تنفسی مثل آسم می باشند .