پارس ناز پورتال

فواید و ضررهای آویشن را بشناسیم

فواید و ضررهای آویشن را بشناسیم

فواید و ضررهای آویشن را بشناسیم 

آویشن یکی از گیاهان شناخته شده برای حمایت از سیستم ایمنی بدن، سیستم تنفسی و هم چنین سیستم گوارشی و عصبی اسـت.روغن اصلی آویشن شامل 20 تا 54 درصد تیمول اسـت. تیمول خاصیت ضد میکروبی قوی دارد. دانشمندان در دانشگاه مانیتوبای کانادا در مجله بین المللی مواد غذایی میکوبیولوژی نوشتند کـه تیمول مقاومت بـه داروهای معمول مانند پنی سیلین را کاهش می‌دهد.

 

در این جا 6 خاصیت سلامتی مصرف آویشن و 6 مورد احتیاطی در مصرف آن بیشتر معرفی شده اسـت:

 

نبرد با گلودرد: روغن آویشن همانگونه کـه گفته شد، خواص ضد میکروبی قوی دارد و یک سلاح جدی علیه گلودرد محسوب می‌شود. حتی مطالعاتنشان داده اند کـه یک اثر خوب در برابر مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد میکند. زمان بعدی کـه شـما دچار گلودرد شدید، میتوانید این گیاه رابه رژیم غذایی خود اضافه کرده و حتی از فواید چای آویشن بهره ببرید.

 

کاهش فشار خون و کلسترول: مصرف آویشن منجر بـه تولید فعالیت هاي ضد فشار خون میشود و یک انتخاب عالی گیاهی برای هر شخصی اسـت کـه از علائم فشار خون بالا رنج میبرد.علاوه بر این، عصاره آویشن در کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید و ال دی ال بسیار موثر اسـت ضمن این‌کـه منجر بـه افزایش اچ دی ال یا کلسترول خوب نیز میشود.

 

پیشگیری از مسمومیت غذایی: اسانس هاي موجود در آویشن قادر بـه پاک‌سازی کاهو از شیگلا میشود؛ یک ارگانیسم عفونی کـه منجر بـه اسهال می‌گردد و خسارات عمده اي رابه روده وارد می‌کند. شـما با اضافه کردن آویشن بـه وعده هاي غذایی خود می‌توانید خطر ابتلا بـه بیماری هاي منتقله از راه غذا را کاهش دهید.

 

افزایش خلق و خوی: کارواکرول موجود در آویشن باعث تقویت خلق و خوی می وشد و تحقیقات نشان می‌دهد کـه مصرف منظم آویشن سطح دوپامین و سروتونین را در قشر جلوی مغز و هیپوکامپ افزایش می‌دهد. دوپامین و سروتونین دو انتقال دهنده عصبی کلیدی برای افزایش خلق و خوی هستند.

 

مبارزه با سرطان: یکیدیگر از خواص آویشن، مبارزه با تومورها و سرطان ها اسـت. کارواکرول این گیاه باعث مهار تکثیر و مهاجرت سلول هاي سرطانی در روده بزرگ میشود. تحقیقات نشان داده اسـت کـه کارواکرول پتانسیل درمانی هم برای سرطان روده بزرگ دارد. علاوه بر این، آویشن وحشی ممکن اسـت یک کاندید امیدوار کننده در توسعه دارودرمانی جدید برای درمان سرطان سینه باشد.

 

درمان برونشیت: آویشن برای قرن ها در درمان سرفه و برونشیت استفاده شده اسـت. روغن آویشن کـه از برگ‌هاي آن گرفته می ‌شود اغلب بـه‌ عنوان داروی طبیعی برای سرفه کاربرد دارد. دریک مطالعه مشخص شد ترکیب آویشن با برگ ‌هاي گیاه «پاپیتال» بـه تسکین سرفه و دیگر علائم برونشیت کمک می ‌کند.

 

جالب اسـت بدانید کـه یک اونس آویشن تازه یعنی چیزی حدود 28 گرم، حاوی مواد مغذی زیر اسـت:

6.8 گرم کربوهیدرات

1.6 گرم پروتئین

0.5 گرم چربی

3.9 گرم فیبر

44.8 گرم ویتامین ث

1330 واحد ویتامین آ

4.9 میلی گرم آهن

0.5 میلی گرم منگنز

113 میلی گرم کلسیم

44.8 میلی گرم منیزیوم

0.1 میلی گرم ریبوفلاوین

0.2 میلی گرم مس

0.1 میلی گرم ویتامین ب 6

171 میلی گرم پتاسیم

 

موارد منع مصرف و احتیاط

تیمول موجود در اسانس آویشن می ‌تواند سبب سرگیجه، سردرد، تهوع، استفراغ و ضعف عضلانی و هم چنین ممکن اسـت سبب کاهش فعالیت قلب، دستگاه تنفسی و دمای بدن شود.

 

مصرف آویشن بـه افراد مبتلا بـه اختلالات غده تیروئید توصیه نمی ‌شود.

 

در بعضی منابع اشاره شده اسـت کـه مصرف زیاد آویشن یا عصاره آن در دوران بارداری می‌تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. بنابر این توصیه شده اسـت کـه زنان باردار بهتر اسـت از مصرف این گیاه خودداری کنند.

 

در مورد مصرف آویشن در دوران شیردهی، تحقیقات کافی انجام نشده اسـت اما توصیه شده اسـت کـه دراین دوران هم بیش از حد متداول خوراکی، از این گیاه استفاده نشود.

 

بر اساس تحقیقات، معلوم شده کـه آویشن میتواند روند انعقاد خون رابا تاخیر مواجه کند. بنابر این کسانی کـه قرار اسـت تحت عمل جراحی قرار بگیرند، از دوهفته قبل از عمل جراحی، نباید آویشن استفاده کنند.

 

هم چنین بعضی افراد ممکن اسـت بـه آویشن و فرآورده هاي آن حساسیت داشته باشند، دراین صورت نباید از این گیاه بـه صورت خوراکی یا موضعی «مثل روغنهای پوستی و …» استفاده کنند.