پارس ناز پورتال

فواید خربزه تلخ برای مقابله با سرطان و دیابت

فواید خربزه تلخ برای مقابله با سرطان و دیابت

فواید خربزه تلخ برای مقابله با سرطان و دیابت 

خربزه تلخ برای درمان دیابت و سرطان بسیار تاثیر گذار است و می تواند بعنوان یک انسولین گیاهی عمل کند. این خربزه به عنوان چای هم استفاده می شود. چای خربزه تلخ در آفریقا، آسیب و آمریکای لاتین شهرت زیادی دارد چون ثابت شده است که مصرف آن می‌تواند به کاهش میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت تأثیر دارد. اثر این ماده غذایی به گونه ای است که آن را «انسولین گیاهی» نامیده اند.

 

خربزه تلخ
خربزه تلخ نوعی کدوی مناطق حاره ای است که اغلب به صورت چای مصرف می شود. خواص فوق العاده این ماده غذایی به پیشگیری و مقابله با انواع مشکلات مربوط به سلامتی مؤثر عمل می کند. چای خربزه تلخ در آفریقا، آسیب و آمریکای لاتین شهرت زیادی دارد چون ثابت شده است که مصرف آن می‌تواند به کاهش میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

 

اثر این ماده غذایی به گونه ای است که آن را «انسولین گیاهی» نامیده اند. البته با وجود تمام فواید خربزه تلخ برای پیشگیری از عدم تعادل قند خون نباید فراموش کرد که مصرف زیاد آن باعث بروز عوارض جانبی نیز می شود به همین دلیل این نوع خربزه باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

 

چرا چای خربزه تلخ برای مقابله با دیابت مفید است؟
مصرف چای خربزه تلخ برای درمان و یا پیشگیری از اختلالات مربوط به قند خون مانند دیابت مؤثر است. میزان بالای آنتی اکسیدان های موجود در خربزه تلخ باعث کاهش میزان قند خون می شود و این مسئله برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک کننده و دلگرم کننده است. محققان به این نتیجه رسیده اند که خربزه تلخ به بهبود مشکلات متابولیکی کمک می کند چون می تواند به سوخت و ساز گلوکز کمک کند.

فواید خربزه تلخ برای مقابله با سرطان و دیابتمصرف چای خربزه تلخ برای درمان و یا پیشگیری از اختلالات مربوط به قند خون مانند دیابت مؤثر است

 

چرا چای خربزه تلخ به مقابله با سرطان کمک می کند؟
بعد از مطالعات زیاد در خصوص تأثیر چای خربزه سیاه روی سرطان مشخص شده است که این گیاه حاوی خواصی است که مانع از رشد سلول‌های سرطانی بخصوص سرطان سینه می شود.نتایج پژوهشی که در مجله Cancer Research به چاپ رسیده است نشان می دهد که عصاره خربزه تلخ به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد می تواند

 

روند رشد سلول‌های سرطان زا را مسدود کند. آنتی اکسیدان ها از سلول‌های بدن مراقبت کرده و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش می دهند. بهتر است بدانید که این رادیکال های آزاد به واسطه آلودگی هوا، تغذیه نامناسب، سموم محیطی و مصرف سیگار و غیره وارد بدن شده و به سلول ها آسیب وارد می کنند.

 

نتایج پژوهش دیگری که دانشگاه کلرادو انجام شده است نشان می دهد که دوز خاصی از خربزه تلخ در موش هایی که از سرطان رنج می بردند مؤثر عمل کرده و بدون ایجاد عوارض جانبی باعث کاهش 64 درصدی تومورهای پانکراس شده است. در نهایت اینکه میزان بالای آنتی اکسیدان های موجود در خربزه تلخ باعث افزایش فعالیت دستگاه ایمنی بدن شده و در واقع بدن را تقویت می کند.

 

عوارض جانبی ناشی از مصرف چای خربزه تلخ

چای خربزه تلخ برای خانم‌های باردار مورد منع مصرف دارد. چون برخی از ترکیبات آن می تواند باعث سقط جنین شود. همچنین مصرف چای خربزه تلخ به مدت طولانی باعث افزایش خطر التهاب کبد می شود. گرچه این چای به بافت های کبدی آسیب نمی رساند اما مصرف زیاد و طولانی مدت آن باعث افزایش تولید آنزیم های کبدی شده و باعث ایجاد مشکلات سلامتی مانند تصلب شرایین و سختی رگ‌های خونی می شود.

 

از دیگر عوارض جانبی این ماده غذایی می تواند به بروز حالت تهوع، استفراغ، اسهال و زخم معده می شود. این چای همچنین برای کودکان سمی است و باید با نظارت یک متخصص مصرف شود.یادتان باشد که مصرف بی رویه و غیرمنطقی خربزه تلخ باعث ضربان قلب نامنظم، سردرد، کاهش باروری و حساسیت عضلانی می شود. 

فواید خربزه تلخ برای مقابله با سرطان و دیابت

چای خربزه تلخ برای خانم‌های باردار منع مصرف دارد و باعث سقط جنین می شود

 

روش تهیه چای خربزه تلخ
برای تهیه چای خربزه تلخ لازم است که یک لیتر آب بجوشانید و یک تا دو قاشق پودر خربزه تلخ به آن اضافه کنید. اجازه دهید به مدت 6 تا 10 دقیقه استراحت کند و سپس مصرف کنید. یک انتخاب دیگر برای مصرف این ماده غذایی مصرف آن به صورت قرص است. در هر صورت لازم است که با یک متخصص طب سنتی یا عطار مشورت کنید.

 

خواص دیگر خربزه تلخ
خربزه تلخ یک منبع خوب آنتی اکسیدان ها مانند آلفا-کاروتن، بتا-کاروتن، لوتئین و زآگزانتین است. این ماده غذایی همچنین حاوی میزان قابل توجهی ویتامین A است که با دیگر آنتی اکسیدان های موجود در آن از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و مانع از پیری زودهنگام یا دیگر بیماری ها می شود.

 

مصرف متعادل خربزه تلخ باعث بهبود سلامت دستگاه گوارش می شود. چون باعث تحریک هضم غذا شده و حرکت مواد غذایی به سمت روده ها را سرعت می دهد. به همین دلیل خربزه تلخ برای رفع مشکلاتی مانند یبوست و سوءهاضمه مؤثر است. در کشور هند، خربزه تلخ شهرت زیادی در مقابله با عفونت ها، مشکلات پوستی و حتی تبخال دارد.

 

 منبع:tebyan.net