پارس ناز پورتال

فست فود عامل 70 درصد بیماری های غیر واگیر است

فست فود عامل 70 درصد بیماری های غیر واگیر است

فست فود عامل 70 درصد بیماری های غیر واگیر است 

از مضرات فست فود ها همیشه و همه جا نقل می شود اما این خبر واقعا ناراحت کننده است که فست فودها عامل مهم بیماری های غیرواگیر هستند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر علت ۶۰ تا ۷۰ درصد مرگ و میرهاست، گفت: فست‌فودها زمینه‌ساز بروز بیماری‌های غیرواگیر شده است.

 

دکتر حسینعلی شهریاری گفت: متاسفانه بیماری‌های غیرواگیری مانند سرطان، قلبی عروقی، دیابت و چاقی در کشور به دلیل روی آوردن مردم به سمت زندگی مدرن و ماشینی، تغذیه نامناسب و توجه به گوشت‌های فرآوری شده بی‌کیفیت مانند سوسیس و کالباس روز به روز در حال افزایش بوده به گونه‌ای که علت ۶۰ تا ۷۰ درصد مرگ ومیرها در کشور هستند.

 

وی با بیان اینکه فست فودهایی مانند سوسیس و کالباس زمینه بروز بیماری‌های غیرواگیر در کشور را افزایش داده، تصریح کرد: از آنجایی که در تهیه سوسیس و کالباس از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند بنابراین این مواد نگه دارنده خود از عوامل بروز انواع سرطان‌ها در کشور است.

 

شهریاری راهکارهای کاهش بیماری های غیرواگیر در کشور را انجام فعالیت بدنی مناسب و بهبود وضعیت تغذیه دانست و ادامه داد: فاکتورهایی مانند کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب و روی آوردن مردم به فست فودها از عوامل شیوع بیماری های غیرواگیر در کشور است.

 

بنابراین مرگ و میرهای ناشی از این بیماری ها را می توان با انجام راهکارهای موثر مانند خودمراقبتی و پیشگیری، تغییرسبک زندگی و تغذیه، ورزش و مهمتر از آن توجه به سبک زندگی ایرانی – اسلامی، کاهش داد.

 

وی در مورد هزینه های درمان سرطان در کشور، گفت: درمان این بیماری هزینه های بسیاری دارد که درصدی از آن تحت حمایت بیمه و مابقی را بیمار می پردازد

 

البته تامین منابع درمان این بیماری از توان دولت و بیمه ها خارج است زیرا درحال حاضر بیمه ها ۸ هزار میلیارد به مراکز درمانی و بیمارستان های دولتی بدهکارند بنابراین با توجه به مشکلات موجود باید به صورت جدی اصل بهداشت و پیشگیری را سرلوحه کاهش این بیماری ها قرار داد زیرا درمان این بیماری ها بسیار هزینه بر است.

 

شهریاری، حوادث ترافیکی، بیکاری و اعتیاد را از عمده مسائل اجتماعی در بروز بیماری‌های غیرواگیر برشمرد و یادآور شد: در حال حاضر ۱۷ هزار تلفات جاده‌ای داریم و صدها هزار نفر در این حوادث دچار مصدومیت می‌شوند که متاسفانه هزینه‌های زیادی را متوجه نظام سلامت می‌کند

 

در کنار این موضوع مصرف کنندگان مواد مخدر نیز بیشتر به سمت مواد مخدر صنعتی روی آورده‌اند هر چند به تازگی سرب نیز به تریاک افزوده شده و افزایش مسمویت‌ها را به دنبال داشته است.

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: از سوی دیگر عدم اشتغال و مسائل معیشتی جوانان نیز بیماری‌های روحی و روانی را در جامعه افزایش داده که این استرس‌ها بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت را درکشور به همراه داشته متاسفانه مشکلات موجود به صورت زنجیروار جامعه را دچار آسیب هایی مانند استرس و اضطراب کرده که این موضوع شیوع بیماری های غیرواگیر را به همراه دارد.