پارس ناز پورتال

فرزند خود را در دوست یابی کمک کنید

فرزند خود را در دوست یابی کمک کنید

فرزند خود را در دوست یابی کمک کنید 

وقتی فرزند کوچک شما قصد دارد تا با کسی دوست شود شما می توانید به وی کمک کنید تا روحیه دوست یابی در او تقویت شود. کودکان تا زمانی که به درک صحیحی از محیط زندگی و افراد دور و بر خود برسند، برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و اجتماعی شدن، به کمک و راهنمایی بزرگترهای خود، به ویژه، والدین شان، نیاز دارند.

 

آنها را تنها نگذارید و در دوست یابی کمک شان کنید و با هدایت صحیح تان، آنها را برای داشتن یک زندگی اجتماعی مناسب آماده سازید.

 

کودک پیش دبستانی

شناسایی دوستان بالقوه

از کودک تان در مورد اینکه در مدرسه با چه کسی بیشترین وقت خود را  می گذراند، پرس و جو کنید.البته بهتر است، این سوال را خیلی مستقیم نپرسید، بلکه از لابه لای حرف هایش، وقتی در مورد مدرسه اش صحبت می کند، به پاسخ برسید.بدین ترتیب متوجه می شوید که با دوستان خود چه ارتباطی دارد.

 

نوع برخورد

زمانی که او را به مدرسه برده و برمی گردانید، به رفتار او و تعامل با دوستانش دقت کنید.اگر متوجه شدید که با کسی از همکلاسی هایش، ارتباط صمیمی تری دارد، به او بگویید، اگر دوست داشته باشد، می تواند او را به خانه دعوت کند.

 

نوع دوستی

کودکان پیش دبستانی در مورد دوستی، اطلاعات زیادی ندارند، اما می توانید به او کمک کنید تا انواع دوستی ها را بشناسد.به او بگویید که دوستان در مدرسه و بیرون از مدرسه، ممکن است با هم تفاوت هایی داشته باشند.با برخی از دوستان ممکن است بتوان خیلی دوست و صمیمی شد، اما با برخی دیگر فقط در حد انجام دادن کارهای مدرسه کنار هم باشند.

 

از او بخواهید تصمیم بگیرد که با کدام یک از این دوستان می خواهد صمیمی شود و به او بگویید می توانید برنامه بازی در خانه ترتیب دهید و او دوستش را دعوت کند.

 

ویژگی های یک دوست خوب

برخی از کودکان نمی دانند، چه دوستی برای خود انتخاب کنند. با او در مورد یک دوست خوب صحبت کنید.ابتدا از او بپرسید که نظرش در مورد یک دوست خوب کیست و به او کمک کنید تا به ویژگی هایی مانند مهربانی، راستگویی، درستکاری و وفاداری فکرکند.او باید از همان کودکی بیاموزد که بهترین فرد را برای دوستی انتخاب کند.

فرزند خود را در دوست یابی کمک کنید

4- برخی از کودکان نمی دانند که چه دوستی برای خود انتخاب کنند

با او در مورد یک دوست خوب صحبت کنید و ابتدا از او بپرسید که به نظرت چه کسی برای دوستی خوب است و به او کمک کنید تا به ویژگی هایی مثل مهربانی فکر کند. و همیشه بهترین فرد را برای دوستی انتخاب نماید.همچنین خیلی زود به مفاهیم با ارزش انسانی را بیاموزید تا بتواند در انتخاب دوست خود بهترین عمل را داشته باشد.

 

5- مهارت های بازی در کنار دوستانش را به او بیاموزید

بیشتر مواقع کودکان در روابط شان با دوستان شان ناشیانه عمل می کنند.اما اگر به او مهارت چگونه صحبت کردن و بازی کردن با دوستان شان را بیاموزید و یاد بگیرد که با آنها مهربان رفتار کنند، دوستان زیادی خواهند داشت.کودکان پیش دبستانی نمی توانند ایماء و اشاره های اجتماعی را بخوانند. بنابراین سعی کنید با روش های مفرح، این مهارت ها را با او تمرین کنید.

 

6- برنامه های بازی با دوستانش ترتیب دهید

هرازگاهی برنامه هایی ترتیب دهید تا او بتواند دوستانش را به خانه دعوت کند و با هم بازی کنند و اوقات خوشی را بگذرانند.بدین ترتیب شما نیز فرصت خوبی پیدا می کنید تا به او یاد بدهید چگونه با دوستان خود ارتباط خوب و صمیمانه ای برقرار کند.

 

در تمام لحظه ای که کودک تان و دوستانش کنار هم هستند، مراقب باشید و ببینید چه صحبت هایی بین شان رد و بدل می شود و هر زمان که نسبت به هم رفتار تندی نشان دادند، دخالت کنید.به گزارش پارس نازاما مطمئن باشید، کودک تان به مرور می آموزد چگونه از پس درگیری های جزئی خود با دوستانش برآید.کودکان بزرگتر هم به راهنمایی های شما نیاز دارند. در ادامه دوست یابی کودکان ابتدایی و نوجوانان بررسی شده است.

 

کودک در مقطع ابتدایی

تعاملات اجتماعی

کودکان ابتدایی معمولا اجتماعی تر از کودکان پیش دبستانی هستند. زیرا آنها یک مقطع را گذرانده و تا حدی با دوست یابی آشنا شده اند.اما شاید هنوز هم برای شروع دوستی با کسی، راهنمایی هایی لازم داشته باشند. بنابراین به او بگویید که مثلا چگونه می تواند سر صحبت با کسی را باز کند.

 

در اینگونه مواقع، برنامه های تلویزیونی ابزارهای خوبی هستند. مثلا وقتی کنار هم مشغول تماشای تلویزیون هستید، سوال هایی از او بپرسید مثلا اگر به جای شخصیت داستان بود درقبال رفتار دوستش باید چه واکنشی نشان می داد؟بدین وسیله او تعاملات اجتماعی را بهتر درک می کند.

فرزند خود را در دوست یابی کمک کنید

او تنها نیست

اگر کودک تان در دوست یابی بسیار ضعیف بود، به او یادآور شوید که این مشکل تنها خاص او نیست و خیلی از کودکان دیگر هم هستند که مشکل او را دارند.به او بگویید که دوست یابی برای خیلی از مردم سخت است اما با کمک شما و تمرین کردن، سرانجام می تواند به این مشکل غلبه کند.

 

ادامه دوستی

به او یاد بدهید که دوستی خود را چگونه حفظ کند و باید ارزش دوستی های خود را بداند و  بی دلیل دوستان خود را از دست ندهد.از طرفی هم به او متذکر شوید که دوستی ها دایمی نیستند و ممکن است در مقطعی از زمان به دلایل خاصی، مانند دور شدن از هم، تمام شوند.به گزارش پارس نازهمچنین او باید بداند که ممکن است برخی مواقع مجبور شود از بعضی از دوستی ها دست بکشد.

 

مثلا وقتی دوستی از حد و حدودها پا فراتر می گذارد و یا کلک می زند و قلدری می کند.او باید به محض مشاهده چنین رفتارهایی از آن به اصطلاح دوست، دوری کند.

 

کودک در دوران نوجوانی

گفتگو با کودک

وقتی کودکان به سن نوجوانی می رسند، دیگر آن افکار کودکانه شان را دور ریخته و به دنبال دوست های جدید هستند.اما ممکن است نتوانند دوست مناسبی پیدا کنند و گاهی هم از آنجایی که به دنبال هیجان هستند، به سراغ کسانی بروند که این نیازشان را برطرف کند و با انتخاب نادرست خود، دچار گرفتاری هایی شوند.

 

شما، به عنوان والدین، باید چشم و گوش تان کاملا باز باشد و با او در مورد دوستان و احساساتش صحبت کنید.وقتی فرزندتان بتواند با شما راحت صحبت کند، درک او در انتخاب نوع دوست، بالا رفته و محتاطانه عمل خواهد کرد. 

 

یادآوری رفتارهای صدمه رسان

گاهی اوقات نوجوان تان بدون اینکه متوجه باشد، رفتاری از خود بروز می دهد که موجب رنجش دوستانش می شود و به مرور تنها می شود.با او در این مورد صحبت کنید و اشتباهاتش را به او متذکر شوید.به او بگویید قبل از انجام هر کاری و صحبت در مورد موضوعی خاص، آن را خوب بسنجد و ببیند

 

که اگر جای دوستش بود، چه واکنشی نشان می داد.بدین ترتیب او می آموزد به دیگران صدمه نزده و دوستی هایش را نابود نکند.

 

اهمیت دوستی

با نوجوان خود در مورد اهمیت انتخاب دوست و اینکه چرا انسان ها باید همیشه دوستانی کنار خود داشته باشند، صحبت کنید.او وقتی به اهمیت این موضوع پی ببرد، در انتخاب دوست دقت کرده و دوست های خوب خودرا بی دلیل از دست نمی دهد.