پارس ناز پورتال

فردوسی پور مجری توانا و مترجم محبوب

فردوسی پور مجری توانا و مترجم محبوب

فردوسی پور مجری توانا و مترجم محبوب 

عادل فردوسی پور قطعا بهترین مجری ایران است که توانسته سال های سال بهترین برنامه زنده ایران را روی آنتن ببرد. اما این تنها شغل او نیست بلکه عادل مترجم خوبی نیز هست. او با توانمندی و روحیه ی جسورانه اش، افراد زیادی را به دیدن فوتبال و نگرش های انتقادی در این باره جذب کرد.

 

این مجریِ با سابقه چندسالی است به انتشار ترجمه ی کتاب نیز دست زده است و نام و عنوان محبوبش برای فوتبال دوستان تیراژ کتاب ها را به رقمی چشمگیر رسانده است.

فردوسی پور مجری توانا و مترجم محبوب

فردوسی پور پیش از ورود به صدا و سیما عرصه ی فعالیتش را در حوزه ی روزنامه نگاری و کار رسانه‌ای خود را در سال ۱۳۷۲ با نوشتن در روزنامه ی ابرار ورزشی آغاز کرد. وی در آن زمان، دانشجوی سال سوم کارشناسی رشته ی مهندسی صنایع در دانشگاه صنتعتی شریف بود.

 

او پس از قبولی در آزمون گزارشگری صدا و سیما، کمی از روزنامه‌نگاری فاصله گرفت و با جدیت به حرفه ی کارشناسی و مجری گری حوزه ی مورد علاقه اش پرداخت.او در سال ۱۳۸۸ قراردادی را برای ترجمه ی کتاب «فوتبال در برابر دشمن»، که درونمایه‌ای فوتبالی-سیاسی دارد،

 

با نشر چشمه امضا کرد و البته با حواشی های زیادی توسط نویسنده ی این کتاب سایمون کوپر همراه شد. این نویسنده ی مطرح فاینانشیال تایمز ادعا کرده چاپ این کتاب یک سرقت ادبی بوده و حتی طی مکاتباتی از طرف فردوسی پور و رییس نشر چشمه حسن کیاییان پولی در این مورد به او پرداخته نشده

 

و این نوعی نقض قانون کپی رایت تلقی می شود. کتاب دوم فردوسی‌پور، کتاب «جامع فوتبال» نام دارد که دانشنامه‌ای ۴۰۰صفحه‌ای و تمام‌رنگی درمورد فوتبال است. این کتاب ترجمه ی کتاب The Football Book است که برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ در انگلستان منتشر شد. کتاب جامع فوتبال در اردیبهشت ۱۳۹۱ و در بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد.

 

ناشر این کتاب نشر بهشت است. و اما ترجمه ی سوم او کتابی است به نام «هنر شفاف اندیشیدن» اثر «رولف دوبلی». این کتاب بر خلاف دو کتاب گذشته در زمینه ی فوتبال نیست بلکه موضوع آن روشهای مدیریت است. این کتاب در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۴ تهران توسط انتشارات نشر چشمه عرضه شد که با استقبال بسیار خوبی مواجه گردید.

 

عادل فردوسی پور سال ۱۳۵۳ در شهرآرا تهران زاده شد. وی اصالتاً اهل شهر رفسنجان در استان کرمان است. عادل دوران دبستان را در مدرسه ی ذوقی گذراند و با وجود علاقه ی فراوان به فوتبال دیپلمش را از دبیرستان البرز با معدل ممتاز گرفت. او سرانجام در رشته ی مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد

 

و تحصیلاتش را در همین رشته و دانشگاه تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه داد. عنوان جالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد او «پیش‌بینی نتایج مسابقات فوتبال با استفاده از تحلیل‌های رگرسیونی» بود. فردوسی پور در حال حاضر دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه تهران بوده و استاد درس زبان تخصصیِ رشته ی صنایع در دانشگاه صنعتی شریف نیز است.

 

این مجری خلاق به امورات فرهنگی دیگری دست زده و در سال ۱۳۸۴ با گروه اجرایی نمایش «فنز» به نویسندگی و کارگردانی محمد رحمانیان همکاری داشته است. او در این نمایش صداپیشه یک گزارشگر فوتبال بود. فردوسی‌پور تعدادی از سری بازی‌های فوتبال تکاملی حرفه‌ای

 

و فیفا را با همکاری بخش خصوصی به زبان فارسی گزارش کرده و در سال ۱۳۹۴-۹۵ به عنوان بهترین گزارشگر ورزشی – لیگ برتر فوتبال ایران شناخته شده است.

فردوسی پور مجری توانا و مترجم محبوب

فردوسی پور مجری توانا و مترجم محبوب