پارس ناز پورتال

غیرفعال کردن هورمون های چاقی در بدن

مجموعه : رژیم و تغذیه
غیرفعال کردن هورمون های چاقی در بدن

غیرفعال کردن هورمون های چاقی در بدن 

برخی از هورمون ها در بدن هستند که عامل اصلی برای چاقی و اضافه وزن به شمار می روند و می توان آن ها را در بدن غیرفعال نمود. بیشتر افراد بر این باورند که افزایش وزن اغلب به خاطر افزایش کالری و انجام ندادن تمرینات ورزشی است. برای بیشتر افراد، مشکل افزایش وزن به خاطر کارکرد نادرست هورمون‌هایی است

 

که در بدن وجود دارد. تحقیقات نیز هنوز در این مورد ادامه دارد و مطالعات مختلف نتایج متعددی در پی داشته است. ممکن است شما در حال حاضر اطلاعاتی در مورد مشکلات هورمونی داشته باشید. برخی از مشکلات هورمونی همچون عدم تعادل انسولین یا تیروئید می‌تواند بر روی وزن اثر بگذارد. اما به خاطر داشته باشید که برخی از هورمون‌ها نیز وجود دارند که بر روی شکل و اندام شما تاثیر می‌گذارند. در این مقاله همراه ما باشید تا با هم این موارد را مرور کنیم.

 

وجود لپتین زیاد می‌تواند اشتهای شما را بیشتر کند:

تحت شرایط طبیعی این هورمون از سلول‌های چربی شما ازاد می‌شود از طریق رگ‌های خونی به مغز می‌رسد. این کار باعث ارسال سیگنال‌هایی می شود که نشان می‌دهد شما سیر شده اید. اما عملکرد لپتین با مصرف نوع خاصی از قند به نام فروکتوز دچار اختلال می‌شود. این قند در میوه‌ها و غذاهای فرآوری شده یافت می‌گردد.

 

زمانی که مقدار اندکی از فروکتوز را مصرف می‌کنید اتفاق خاصی نمی‌افتد و همه چیز خوب پیش می‌رود. اما اگر مقدار زیادی از آن را مصرف کنید( ۵ بار در روز میوه بخورید یا از غذاهای فرآوری شده ای استفاده کنید که شکر افزوده شده دارند) کبد شما نمی‌تواند با سرعت مناسب فروکتوز را پردازش کند و از آن به عنوان سوخت استفاده نماید.

 

در چنین شرایطی بدن شما این قند را به چربی تبدیل می کند و آن را به عنوان تری گلیسیرید به جریان خون می‌فرستد. این موضوع منجر به ته نشنین شدن چربی در کبد و سایر قسمت‌های بدن می‌شود. هرچقدر تعداد فروکتوزهایی که به چربی تبدیل می‌شود بیشتر باشد، سطح لپتین نیز افزایش پیدا می‌کند

 

زیرا چربی باعث تولید لپتین می‌شود. زمانی که سطح هورمون بیشتر شد، بدن شما به پیام‌های آن مقاوم می گردد. با وجود لپتین، مغز نمی‌تواند سیگنال‌های سیری را دریافت کند. در چنین شرایطی شما شروع به خوردن غذای بیشتر می‌کنید و اضافه وزن خواهید داشت.

 

کورتیزول بیش از حد به افزایش وزن منجر می‌شود:

هورمون کورتیزول که به عنوان هورمون استرس شناخته شده است می‌تواند برای خانم‌هایی که قصد کاهش وزن دارند مشکلات زیادی ایجاد کند.زمانی که سطح کورتیزول در بدن افزایش پیدا می‌کند، بدن را تشویق می‌کند قند خون را به چربی تبدیل کند و آن را به مدت طولانی ذخیره نماید. ذخیره سازی چربی به این شیوه

 

برای اجداد ما که در شرایط قحطی قرار می‌گرفتند بسیار مفید بود و می‌توانست جان آن‌ها را نجات دهد.اما این روزها چنین موضوعی نمی‌تواند مفید باشد. واضح است که کاهش استرس در زندگی به مهار این هورمون کمک خواهد کرد. اما یک مشکل دیگر نیز در این زمینه وجود دارد. نوشیدن روزانه قهوه که می تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد باعث می‌شود چربی در بدن ذخیره گردد.

 

استروژن زیاد در بدن باعث توسعه سلول‌های چربی می‌شود:

استروژن یکی از هورمون‌های مهم در بدن خانم‌هاست. با این وجود اگر سطح استروژن در بدن افزایش پیدا کند باعث چاقی در افراد می‌شود. در سطح طبیعی، استروژن با متعادل نگه داشتن تولید انسولین به داشتن اندامی خوب به شما کمک می‌کند. اما زمانی که سطح استروژن در بدن افزایش پیدا می‌کند،

 

می‌تواند به یک دستگاه افزایش وزن تبدیل شود. زمانی که غذا می‌خورید، سطح قند خون افزایش پیدا می‌کند. انسولین همانند یک بادیگارد سطح قند خون را با فرستادن گلوکز به سه مکان مختلف در بدن کاهش می‌دهد. زمانی که انسولین به خوبی کار می‌کند و در سطح نرمال خود قرار دارد، مقادیر اندکی از گلوکز را به کبد ارسال می‌کند

 

و مقادیر زیادی آن را به عنوان سوخت در اختیار عضلات بدن قرار می‌دهد. زمانی که سالم هستید و اندام خوبی دارید، پانکراس شما مقدار مناسبی از انسولین را تولید می‌کند.اما زمانی که سطح استروژن افزایش پیدا می‌کند،سلول‌هایی که انسولین تولید می‌کنند نمی‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند. در چنین شرایطی بدن شما ممکن است به انسولین مقاومت نشان دهد. در این حالت انسولین مقدار گلوکز کمتری به کبد و عضلات می‌فرستد،

 

سطح قند در جریان خون افزایش پیدا می کند و در نهایت گلوکز به عنوان چربی در بدن ذخیره می‌شود. بافت چربی می‌تواند چهار برابر حد طبیعی گسترش یابد تا خود را با ذخیره سازی گلوکز سازگار کند. خوب حالا سوال اینجاست که سطح استروژن چگونه افزایش پیدا می‌کند؟ گوشت یکی از دلایل اصلی افزایش آن است.

 

زمانی که گوشت مصرف می کنید فیبر کمتری وارد بدن می‌شود. تحقیقات انجام شده نشان داده است که گیاهخواران بیشتر از سایر افراد فیبر مصرف می‌کنندو فیبر به بدن کمک می‌کند حالت طبیعی خود را حفظ کند. استروژن اضافی از بدن دفع می‌شود. زمانی که فیبر کمتری مصرف شود سطح استروژن نیز در بدن افزایش پیدا می‌کند. گوشت همچنین شامل چربی است.

 

محاصره شدن تستوسترون می‌تواند سطح متابولیسم بدن را کندتر کند:

شما هر روز با سطح زیادی از سموم مواجه هستید. این سموم شامل افت کش‌ها، حشره کش‌ها، غذاهای اصلاح شده، هوای آلوده و حدود شش هورمون مصنوعی در گوشت است. سموم همچنین در کرم‌های صورت، داروهای تجویز شده، غذاهای فرآوری شده، رژلب، قوطی تن ماهی و سایر مواد وجود دارد. بیشتر این سموم همچون آفت کش‌ها، پلاستیک‌ها و مواد شیمیایی صنعتی زمانی که جذب بدن می‌شوند همانند استروژن رفتار می‌کنند.

 

متخصصان بر این باورند که قرار گرفتن بیش از حد بدن در برابر سموم می‌تواند دلیل خوبی برای کاهش سن بلوغ دختران و نشان دادن رفتارهای دخترانه در پسران باشد.این سموم خاص که Xeno-estrogens نامیده می‌شوند می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان سینه، تخمدان و آندومتریوز را افزایش دهند. تمامی این استروژن‌های مصنوعی بر روی تستوسترون بدن غلبه می‌کنند. همین امر باعث افزایش استروژن در بدن می‌شود.

 

همانطور که می‌دانید تستوسترون برای رشد عضلات مورد نیاز است. افزایش سطح استروژن باعث افزایش عدم حساسیت به انسولین می‌شود. همین موضوع باعث افزایش وزن در بدن می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض افت کش‌های خاصی به نام ترکیبات آلی کلر به افزایش وزن منجر می‌شود.

 

این تنها یک نوع سم است. خطر افزایش وزن و بیماری‌های ناشی از قرار گرفتن بدن در معرض سموم بیشتر از آن چیزی است که شما فکرش را می‌کنید. مطالعه انجام شده توسط CDC نشان می‌دهد که ۹۳ درصد از جمعیت جهان سطح قابل اندازه گیری از بیس فنول A(BPA) را دارند. این ماده شیمیایی در رسیدهای کاغذی فروشگاه‌ها و غذاهای کنسرو شده یافت می‌شود و می تواند عملکرد استروژن، تیروئید، آندروژن را دچار اختلال کند.

 

خوب همانطور که مشاهده کردید داشتن رژیم غذایی مناسب همیشه نمی‌تواند مشکل اضافه وزن شما را حل کند. هورمون‌ها نیز نقش بسیار مهمی در بدن دارند. به همین خاطر باید سعی کنید سطح آن‌ها را در بدن متعادل کنید و به کمک آن وزن خود را کاهش دهید.