پارس ناز پورتال

عمل وازکتومی و عوارض آن روی بدن مردان

عمل وازکتومی و عوارض آن روی بدن مردان

عمل وازکتومی و عوارض آن روی بدن مردان 

انجام عمل وازکتومی در مردان به دلیل جلوگیری از بارداری زنان است و طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده است که این عمل برای مردان عوارض دارد. 

 

عوارض وازکتومی

همانطور که قبلا اشاره کردیم وازکتومی محبوب ترین روش برای پیشگیری از بارداری دائمی در مردان است.در این مقاله مروری کوتاه بر عوارض جانبی وازکتومی خواهیم داشت.

 

همانطور که در مقالات قبلی به آن اشاره کردیم عوارض جانبی این عمل بسیار نادر است.اما این عوارض ممکن است در برخی از موارد بوجود بیاید. عوارض کوتاه مدت وازکتومی درد و التهاب در ناحیه مورد نظر،کبودی در کیسه بیضه ، خونریزی در داخل کیسه بیضه (هماتوم) و وجود خون در مایع منی است.

 

احساس ناراحتی در ناحیه مورد نظر یکی از رایج ترین عوارض بشمار می آید اما بخاطر داشته باشید که تمام این عوارض حداکثر تا یک هفته فروکش می کند.

 

ـ محل جراحی ممکن است عفونت کند و قرمز و ملتهب شود همچنین ممکن است فرد تب و درد شدید را احساس کند. این عفونت می تواند به اپیدیدیم گسترش یابد. در برخی از افراد آبسه نیز مشاهده شده است که بسیار نادر می باشد.بعلاوه با شروع رشد دوباره موها در محل مورد نظر فرد امکان دارد احساس خارش کند که با رویش مو مشکل حل می شود.

 

ـ یکی دیگر از عوارض جانبی وازکتومی گرانولوم اسپرم نام دارد.به اینصورت که اسپرم از قسمت بریده شده مجرای دفران خارج می شود و در بافت های مجاور جمع می شود که این امر سبب شکل گیری توده ای دردناک در بیضه خواهد شد.

 

امکان مشاهده آن پس از چند هفته یا چند ماه از انجام وازکتومی است.در اغلب موارد می توان آن را با داروهای التهابی درمان کرد اما اگر سایز آن بزرگ باشد نیاز به جراحی خواهد داشت.

 

ـ برخی از افراد اختلال در نعوظ و کاهش میل جنسی را بعد از وازکتومی تجربه خواهند کرد.گاهی اوقات ممکن است آقایان دچار ناتوانی جنسی شوند و یا مقاربت همراه با درد و یا انزال زودرس را تجربه کنند. اما مطالعات نشان می دهند که چنین عوارض جانبی صرفا توسط عمل جراحی وازکتومی ایجاد نخواهند شد بلکه بصورت طبیعی نیز امکان ابتلای فرد به آن وجود دارد.

 

ـ عوارض جانبی بلند مدت آن عبارتند از اینکه امکان دارد سیستم ایمنی بدن نسبت به اسپرم خود واکنش نشان دهد و در نتیجه بدن آنتی بادی در بیضه تولید می کند که در برابر اسپرم عمل کند. این واکنش می تواند منجر به بروز مشکلات دیگر همانند آترواسکلروز و سرطان شود.

 

برخی از افراد ممکن است احساس سنگینی یا پری در بیضه کنند که اگر این حالت ادامه داشته باشد حتما باید به پزشک معالج خود مراجعه کنند.

 

حتی اگر شریک جنسی شما این امر را درک کند می توان آن را بعنوان عارضه در نظر گرفت که سریعا باید نسبت به درمان آن اقدام کرد.وازکتومی عملی پیچیده و خطرناک است اما در عین حال عوارض جانبی آن بطور نادر بروز پیدا می کنند و همچنین روش موثری در پیشگیری از بارداری می باشد.