پارس ناز پورتال

علت های عرق سرد و سرگیجه در افراد

علت های عرق سرد و سرگیجه در افراد

علت های عرق سرد و سرگیجه در افراد

 به دلایل مختلفی می تواند عرق سرد و سرگیجه ها رخ دهد که فشار خون و کمبود قند از مهم ترین علت های آن است. عرق سرد و سرگیجه که به طور منظم اتفاق افتد، می‌تواند نشانه‌ی یک بیماری جدی باشد، در حالی که حملات دوره‌ای آن می‌تواند با داروهای ساده درمان شود. این مقاله در این مورد به شما کمک خواهد کرد.

 

احتمال دارد که تا به حال دچار ضعف ناگهانی شده باشید، به گونه‌ای که احساس کرده‌اید اتاق به دور سرتان به چرخش در آمده و لازم می‌بینید که فوراً دراز کشیده و به خود استراحت دهید تا مبادا تعادل خود را از دست دهید و علائم این چنینی دیگر که همراه با رنگ پریدگی ناگهانی و سرد و مرطوب بودن پوستتان با رگه‌های عرق بر روی آن خواهد بود نشانه‌ی آن است که دچار سرگیجه همراه با عرق سرد شده‌اید.

 

علت آن ممکن است از شخصی به شخص دیگر و بسته به بنیه، شیوه‌ی زندگی، عادات غذایی، سابقه‌ی پزشکی و غیره متفاوت باشد. این مقاله تلاش کرده است فهرستی از متداول‌ترین علل چنین حملاتی و همچنین برخی اقداماتی که می‌توانید به هنگام روبرو شدن با آن انجام دهید را تهیه کند.

 

علل عرق سرد و سرگیجه  

در این بخش، برخی از دلایل ناراحتی ناشی از عرق سرد و نامتعارفی که ممکن است تجربه کنید را نشان خواهیم داد.

 

فشار خون پایین

نیرویی که از طریق آن خون به درون رگهای خونی در بدن‌مان جریان می‌یابد فشار خون نامیده می‌شود. فشار خون طبیعی به بدن جهت حفظ و بقای خود کمک می‌کند. از این رو، زمانی که فشار خون پایین می‌آید، بدن مقداری از انرژی خود را از دست می‌دهد و این می‌تواند منجر به ایجاد عرق سرد، سرگیجه و همچنین از دست دادن تعادل شود.

 

سطح پایین قند

یکی دیگر از علت‌های عرق سرد و سرگیجه سطح پایین قند خون است. هنگامی که خون به اندازه کافی مواد مغذی را به گلوکز تبدیل نکند، ما انرژی کافی نداشته و این امر منجر به ضعف و عرق سرد در ما می‌شود.

 

استرس‌های روانی

استرس و فشار بیش از حد روحی و روانی نیز مشخص شده است که دلیلی برای عرق سرد می‌باشد. استرس بیش از حد با خود عصبانیت و خستگی آورده و با عرق سرد، ضعف و سرگیجه مشخص می‌شوند.

 

کم شدن آب بدن

بدن ما به حداقل 2 لیتر آب به منظور حفظ و بقا و انجام درست فرایندهای زیستی خود نیاز دارد. افراد به طور کلی اهمیت آب کافی در بدن را کوچک می‌شمارند. آب کمتر در بدن همچنین می‌تواند دلیلی برای عرق سرد و سرگیجه‌ای باشد که با آن روبرو هستید.

 

گرمازدگی

گاهی اوقات قرار گرفتن ناگهانی یا طولانی مدت در معرض نور خورشید همچنین می‌تواند موجب ایجاد عرق سرد، سرگیجه، ضعف، تاری دید، و دیگر علائم این چنینی شود. گرمازدگی وضعیت خطرناکی است، به خصوص اگر شخص پیش از قرار گرفتن در معرض نور خورشید هیچ چیزی نخورده باشد.

 

درد غیر قابل تحمل

احتمالاً اگر به شدت مجروح و زخمی شده باشید، بی‌هوشی موقت و یا سرگیجه را تجربه کرده‌اید. هنگامی که دچار درد بسیار زیاد می‌شوید، فشار خون شما پایین آمده و احساس سرگیجه و عرق سرد در خود می‌کنید.

 

دلایل دیگر

همچنین دلایل دیگری وجود دارد، که ممکن است به این دلایل دچار عرق سرد و سرگیجه، همراه با ضعف، از دست دادن تعادل و گیجی احتمالی شوید. این دلایل در ذیل به صورت فهرست در آمده‌اند.

 

• دارو

• حمله‌ی قلبی

• عفونت ویروسی یا باکتریایی

• هورمون

• کم کاری غده‌ی تیروئید

• عادات غذایی اشتباه

• ضربه مغزی

• خونریزی داخلی

• آنافیلاکسی

• گاستریت حاد

• اضطراب

 

درمان

چنانچه دچار سرگیجه شده‌اید، اولین و مهمترین کاری که باید انجام دهید، نشستن و یا دراز کشیدن برای مدت کوتاهی است. با این کار جریان خون شما به سطوح عادی برگشته و احساس بهتری خواهید کرد.چنانچه در طول ده تا پانزده دقیقه احساس کردید بهتر شده‌اید، آنگاه می‌توانید بعضی از داروهای خانگی را که در ذیل آورده‌ایم را تهیه کنید.

 

• آب لیمو را با استفاده از یک لیمو، یک لیوان آب، کمی نمک و کمی پودر فلفل سیاه تهیه کنید.

 

• یک قاشق غذاخوری سرکه سیب همراه با کمی عسل در آن نیز کمک خواهد کرد.

 

• همیشه چند شیرینی با خود همراه داشته باشید. هنگامی که احساس سرگیجه و سردی و رطوبت در پوست کردید، تنها یکی از آنها را در دهان خود بگذارید. اگر شیرینی در دسترس نباشد، یک حبه قند را در دهان خود گذاشته و اجازه دهید آب شود.

 

• مصرف چای‌هایی مانند بابونه، نعناع، اسطوخودوس و غیره نیز به شما احساس بهتری می‌دهد.اگر عرق سرد و حملات سرگیجه فروکش نکرد، جهت مراقبت‌های فوری به پزشک مراجعه کرده و توصیه‌های او را انجام دهید. از یک رژیم مغذی پیروی کرده، به طور منظم ورزش کنید و شیوه‌ی زندگی سالمی را جهت حفظ تندرست و کمتر شدن این حملات در پیش گیرید.

 

منبع:rasekhoon.net