پارس ناز پورتال

علت تغییر رنگ مایع منی مردها

علت تغییر رنگ مایع منی مردها

علت تغییر رنگ مایع منی مردها 

مایع منی معمولا به رنگ سفید شیری است. در برخی از مردان منی قرمز رنگ می شود که نشان از وجود خون است و مشکلات دیگر. وجود خون در مایع منی خبر از چه عارضه هایی در مردان میدهد آیا می تواند باعث نازایی آن ها شود ؟با مشاهده این عارضه به متخصص اورولوژی مراجعه کنید

 

سرطان کیسه‌های منی و سرطان پروستات مهمترین عارضه هایی هستند که پزشکان با وجود خون در ادرار به آن ها مشکوک می شوندآزمایش تجزیه و کشت ادرار، بررسی از نظر وجود بیماری سل و آزمایش از ترشحات مجرای ادرار به پزشکان در تشخیص بهتر این اختلال کمک می کند.

 

هفته گذشته گفتیم وجود خون در مایع منی در بیشتر مواقع علل خوش‌خیم دارد، با این حال سبب نگرانی‌های شدید فرد مبتلا می‌شود. همچنین درست است که وجود خون در مایع منی معمولا خوش‌خیم است، ولی باید آن را جدی گرفت چون می‌تواند نشان از وجود یک بیماری خطیر مثل سرطان پروستات و… باشد.

 

، در عین حال برخی علت‌ها را هم مورد بررسی قرار دادیم. در ادامه باید گفت علاوه بر مشکلات پروستات و عفونت‌های مجاری ادرار، بیماری‌های خود کیسه‌های منی هم سبب مایع منی خونی می‌شود که ازجمله آنها باید به کیست‌های مادرزادی کیسه‌های منی، کیست‌های اکتسابی کیسه‌های منی (که علت آن عفونت و سرطان‌های کیسه‌های منی است)

 

و بیماری آمیلوئیدوز اشاره کرد؛ ولی باید به خاطر داشت فقط ۶ درصد بیماران مبتلا به سرطان کیسه‌های منی دارای مایع منی خونی هستند.در عین حال، ضربه‌ها نیز جزو عوامل وجود خون در مایع منی به حساب می‌آیند. مثلا به‌واسطه عمل جراحی هموروئید، دستکاری مجرا و ضربه به بیضه‌ها و آلت تناسلی، ممکن است خون در مایع منی ظاهر شود. بد نیست بدانید ۲ درصد علت مایع منی خونی، ضربه‌ها هستند.

 

 به گزارش پارس ناز از طرفی بیماری‌های عمومی را در بروز این مشکل نباید نادیده گرفت. به‌عنوان مثال فشار خون، بیماری‌های کبدی، لنفوم و اختلالات انعقادی مثل هموفیلی می‌توانند همراه با مایع منی خونی باشند. یادتان باشد در بیمار مبتلا به مایع منی خونی باید اقدامات تشخیصی زیر صورت بگیرند:

 

• آزمایش تجزیه و کشت ادرار

 

• بررسی از نظر وجود بیماری سل (در یک مطالعه ۱۳ درصد بیماران به مایع منی خونی دارای بیماری سل مبتلا بودند.)

 

• آزمایش از ترشحات مجرای ادرار

 

• اگر در آزمایش ادرار خون وجود داشته باشد، بررسی‌های وسیع تر مثل سی تی اسکن لازم است.

 

• سونوگرافی از پروستات و کیسه‌های منوی از راه مقعد (در یک مطالعه ۹۲درصد بیماران مبتلا به مایع منی خونی یک یافته غیرطبیعی در پروستات داشتند)

 

• سیستوسکوپی

 

ام آر آی که تست بسیار حساسی برای بیماری‌های کیسه‌های منی است.برای تشخیص و درمان مایع منی خونی باید سه عامل سن بیمار، مدت زمانی که بیمار مایع منی خونی داشته و میزان عود آن و در نهایت وجود همزمان خون در ادرار مورد توجه قرار گیرند. در عین حال بیشتر سرطان‌های همراه با مایع منی خونی در مردان بالای ۴۰ سال دیده می‌شود.

 

اگر بیمار مدت‌های طولانی است که از مشکل مایع منی خونی رنج می‌برد، باید تحت بررسی‌های وسیع قرار گیرد.درمان‌هایی که برای رفع مشکل خون در منی انجام می‌شوند، عبارتند از:

 

• درمان عفونت ادراری با داروهای مناسب
• اگر واریس پروستات وجود داشته باشد باید آن را با برق سوزاند.
• کیست پروستات و کیسه‌های منی را می‌توان از راه پوست با سوزن تخلیه کرد.
• جراحی در صورت لزوم

 

جام جم آنلاین