پارس ناز پورتال

علت احتمالی افزایش وزن که کمتر به آن توجه می کنیم

مجموعه : رژیم و تغذیه
علت احتمالی افزایش وزن که کمتر به آن توجه می کنیم

علت احتمالی افزایش وزن که کمتر به آن توجه می کنیم

 

به گزارش سایت تفریحی پارس ناز به نقل از سیمرغ اگر کالری دریافتی‌تان را افزایش دهید یا تمرینات ورزشی‌تان را کم کنید، هیچ جای تعجب نیست که دچار اضافه وزن شوید. اما اگر رژیم غذایی و فعالیت‌ های ورزشی‌ تان مانند گذشته است و اضافه وزن پیدا کرده‌اید، مشکل جای دیگری است. چون برخی موارد خاص موجب افزایش وزن می شود که شاید کمتر به آن توجه می شود درحالیکه شناخت آنها نتایج بهتری را در جهت کاهش وزن بدنبال خواهد داشت.

 

1. بی‌خوابی

اگر دچار بی‌خوابی‌های شبانه شده‌اید یا مجبور هستید تا دیر وقت بیدار بمانید، اولا ممکن است بیشتر به خوردن میان‌وعده‌ها تمایل پیدا کنید، دوم اینکه بی‌خوابی باعث تغییرات هورمونی و درنتیجه افزایش گرسنگی و اشتهای شما می‌شود، بنابراین ممکن است حتی پس از صرف غذا، هنوز هم احساس سیری نکنید.

 

2. استرس

هورمون کورتیزول،که نوعی هورمون استرس است، در شرایط استرس ترشح شده و باعث افزایش اشتها می‌شود. درنتیجه زمانی که دچار استرس می‌شوید، تمایل بدن نسبت به غذاهای پرکالری نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

3. مصرف داروهای ضدافسردگی

یکی از اثرات جانبی برخی از داروها، مانند قرص‌های ضدافسردگی، اضافه وزن و چاقی است. اگر فکر می‌کنید مصرف این داروها باعث چاقی شما شده است، از پزشکتان بخواهید تا در روش درمانی‌تان تغییر ایجاد کند، اما به هیچ وجه خودسرانه داروها را قطع یا کم نکنید.

 

در برخی افراد، مصرف هر دارویی که منجر به بهبود شرایط بیماری می‌شود، بهبود اشتها و اضافه وزن را در او به دنبال دارد. داروهای ضدالتهابی استروئیدی مثل پردنیزون نیز با احتباس مایعات و افزایش اشتها منجر به اضافه وزن می شوند. داروهای روان درمانی و داروهای مورد استفاده در درمان تشنج، میگرن، فشار خون بالا، دیابت و قرص‌های ضدبارداری نیز در این امر دخیل هستند.

 

4. کم کاری تیرویید

اگر غده تیرویید شما به اندازه کافی هورمون تولید نکند، احساس خستگی و ضعف و سرما کرده، سوخت و ساز بدنتان کاهش یافته و در نتیجه دچار اضافه وزن می‌شوید.

 

5. یائسگی

اکثر زنان، در دوران یائسگی دچار اضافه وزن می‌شوند. علاوه بر نقش هورمون‌ها، کاهش سوخت و ساز بدن بر اثر افزایش سن نیز از دلایل اصلی چاقی در دوران یائسگی می باشد.

 

6. سندرم کوشینگ

افزایش وزن یکی از علایم شایع این سندرم است. این سندرم در اثر ترشح زیاد هورمون استرس به نام کورتیزول ایجاد می شود. همچنین در اثر مصرف استروئیدها برای درمان آسم، آرتریت (التهاب مفاصل) یا
لوپوس، در پرکاری غدد آدرنال و در اثر تومور نیز ممکن است این سندرم بوجود آید. در این سندرم اضافه وزن بیشتر در نواحی صورت، گردن و کمر مشاهده می شود.

 

7. سندروم تخمدان پلی‌کیستیک

این سندرم یک مشکل هورمونی شایع در میان زنان در سنین باوری می باشد. این مشکل، باعث تغییرات هورمونی، به هم خوردن سیکل قاعدگی، پرمویی و آکنه در بدن شده و همچنین آنها را نسبت به انسولین مقاوم می‌کند، که همین امر باعث اضافه وزن می‌گردد. در چنین شرایطی، معمولا چربی دور شکمی افزایش پیدا می‌کند که ریسک بیماری های قلبی را در این افراد بیشتر می کند.

 

8. ترک سیگار

ترک سیگار، یک تصمیم درست و کاملا عاقلانه است. اما بدون اینکه متوجه شوید، همراه با ترک سیگار، دچار اضافه وزن نیز می‌شوید. معمولا مقدار این اضافه وزن کمتر از ۵ کیلوگرم می باشد.

 

منبع: سیمرغ