پارس ناز پورتال

علامت های اولیه زایمان را بشناسید

علامت های اولیه زایمان را بشناسید

علامت های اولیه زایمان را بشناسید 

زایمان برای خانم های باردار در ماه آخر علامت های خاصی دارد که اگر آن ها را بشناسیم بهتر است تا زودتر همسرمان را نزد پزشک ببریم. با آغاز ماه پایانی بارداری احتمال بروز نشانه‌های زایمان وجود دارد با شناخت علایم زایمانی می‌توان با کمال آرامش به سوی این اتفاق بزرگ زندگی گام بر داشت.

 

فرآیند زایمان دوره کوتاه و شیرین از زندگی است که فقط زنان آن را تجربه می کنند. زایمان نشانه‌های بسیاری دارد که همیشه همه‌ی موارد برای یک فرد اتفاق نمی‌افتد و هر کس با یک یا چند نشانه محدود متوجه آغاز فرآیند زایمان خود خواهد شد. اینکه در چه زمانی و با چه دلیلی بارداری به اتمام می‌رسد

 

و شرایط برای خروج جنین مهیا می‌شود، مشخص نیست. آن‌چه واضح است، تکامل جنین و آمادگی حضور او در محیط خارج رحم دلیل اصلی این اتفاق است. زنان می‌توانند با آمادگی لازم در هنگام زایمان علی رغم لذت بردن از زایمان، خاطره‌ی خوشی در ذهن خود بسازند. مادران عزیزی که روش طبیعی را برای زایمان خود انتخاب کردند باید منتظر ظاهر شدن هر یک از علایم زیر در انتهای بارداری خود باشند.

 

پارگی خود به خودی کیسه‌ی آب
یکی از نشانه‌های شروع زایمان پاره یا سوراخ شدن کیسه‌ی آب دور جنین است که در این صورت به طور ناگهانی احساس خیسی می‌کنید و یا متوجه خروج مایع بی‌رنگ و شفافی از واژن خود می‌شوید که در کنترل خروج مایع نقشی نخواهید داشت. اگر میزان خروج مایع زیاد نیست و یا شک به سوراخ شدن کیسه‌ی آب خود دارید

 

برای اطمینان از نشت مایع می‌توانید از یک پد استفاده کنید. گاهی پارگی کیسه‌ی آب ممکن است با بی‌اختیاری ادرار که در ماه آخر بارداری شایع است اشتباه گرفته شود. مایع آمنیوتیک (مایع کیسه‌ی آب) معمولاٌ بدون بو است ولی برخی مادران بوی آن را به بوی مایع منی تشبیه می‌کنند. ممکن است مایع با ته‌رنگ صورتی،

 

سبز یا قهوه‌ای دیده شود که در این صورت باید به سرعت خود را به بیمارستان برسانید تا این موضوع توسط ماما یا متخصص بررسی شود. معمولاٌ پارگی کیسه‌ی آب در نیمه‌ی شب اتفاق می‌افتد.

 

انقباضات رحم
انقباضات براکستون هیکس نامنظم و معمولا بدون درد هستند که با سفت کردن عضلات رحم به آماده سازی آن برای زایمان کمک می کنند.این انقباضات در صورت دردناک بودن به صورت ضعیف در زیر شکم احساس می شوند که با پیاده روی یا یک مسکن معمولی تسکین می یابند، از اواسط بارداری آغاز می شوند

 

و در اواخر بارداری شدت می گیرند. از این انقباضات با نام درد کاذب یاد می شود زیرا تغییر در دهانه رحم و آغاز زایمان را ایجاد نمی کنند. از طرفی انقباضات منظم دیگری در رحم رخ می دهد که شاخص خوبی برای تشخیص زایمان است در واقع برجسته ترین نشانه زایمان موج های انقباضی قوی است

 

که به آماده سازی رحم فرد برای خروج جنین کمک می‌کند. معمولا انقباضات با یک درد خفیف در زیر شکم و پاها یا یک کمردرد ساده در فواصل بیست الی سی دقیقه شروع می شود که با گذشت زمان فواصل آن ها به هم نزدیکتر و شدت آن بیش تر می شود. با فعالیت نه تنها بهبود نمی یابد بلکه شدیدتر می شود.

 

از یک مرحله‌ای به بعد زایمان وارد روند سریع‌تری خواهد شد و شدت و مدت انقباضات یشتر می‌شود به صورتی که وقتی فواصل آن به هر پنج دقیقه یک بار به مدت یک دقیقه میرسد نشانه خوبی از پیشرفت سیر زایمان است.

 

درد زایمان
درد زایمان درد بیماری نیست بلکه درد توأم با خوشحالی است که نتیجه تحمل آن در آغوش کشیدن فرزندی است که نه ماه تمام برای دیدن صورت زیبایش انتظار کشیده‌اید. تصور هر کس از درد با دیگری متفاوت گاهی فرد تحمل کوچک‌ترین میزان درد را ندارد در حالی‌که فردی دیگر ممکن است در هنگام احساس شدیدترین

 

دردها خمی بر ابرو نیاورد. از سوی دیگر داشتن یا نداشتن تحمل درد به روح لطیف فرد برمی‌گردد، اعتماد به نفس بالا، توکل بر خدا و روحیه‌ی بالا تحمل درد را برای فرد آسان می‌کند. با این حال دانشمندان معتقدند شدت درد را میزان ترس و دلهره‌ی فرد تعیین می‌کند، با آگاهی از بدن خود و زایمان می‌توان

 

بر این ترس و در نتیجه درد غلبه کرد. دردهای زایمانی ویژگی بارزی دارند که آن‌ها را به طرز عجیبی قابل تحمل می‌کند، دردهای شکم لگن و کمر به صورت رفت و برگشت به فرد فرصت استراحت می‌دهند.

 

ترشحات خونی
ممکن است در لباس زیر خود ترشحات آبکی یا ژله‌ای و چسب‌ناک به رنگ صورتی، قهوه‌ای یا حتی کمی خون مشاهده کنید که به آن «نمایش خونی زایمان» گفته می‌شود. در طول بارداری یک ماده‌ی مخاطی (موکوس پلاگ) دهانه‌ی رحم را می‌پوشاند تا مانع عفونت رحم شود. در هنگام زایمان به دلیل نرم شدن

 

دهانه‌ی رحم این ماده مخاطی از آن جدا شده و به این صورت مشاهده می‌شود. در صورت داشتن ترشحات خونی زیاد باید سریع خود را برای بررسی بیشتر به بیمارستان و ماما یا متخصص خود برسانید.

 

باز شدن دهانه‌ی رحم
رحمی که نه ماه جنین را درون خود نگهداری کرده و از آسیب عوامل محیطی در امان داشته حالا باید با موجودی که با آن اخت گرفته خداحافظی کند، این پایان خوش با باز شدن دهانه رحم برای خروج جنین از شکم مادر اتفاق می‌افتد. رحم آخرین وظیفه‌ی خود را که هدایت جنین به مسیر خروجی است

 

را با نرم و نازک شدن در ناحیه‌ی دهانه‌ی خود که تمام این نه ماه سخت و بسته بود، به انتها می‌رساند. برای ایجاد امکان خروج سر جنین که بزرگ‌ترین عضو بدن جنین است نیاز است تا این دهانه ده سانتی متر باز شود. باز شدن آن کمی زمان‌بر است. ماما یا متخصص شما می تواند با هر بار معاینه داخلی شما میزان پیشرفت آن را تخمین بزند.

 

احساس شلی
ممکن است در اواخر بارداری حس کرده باشید که چه قدر بدنتان منعطف و نرم شده است.در طول بارداری، با ترشح هورمونی به نام ریلاکسین رباط‌ها شل و نرم می شوند تا به مفاصل لگن اجازه باز شدن بیش تر برای عبور مسافر کوچک شما را بدهند.

 

حرکت نزولی جنین
با حرکت رو به پایین جنین و جای گرفتن آن در لگن احساس می‌کنید که راحت‌تر می‌توانید نفس بکشید زیرا فشار از روی دیافراگم (پرده‌ی عضلانی که قفسه‌ی سینه را از محتویات شکم جدا می‌کند و در تنفس نقش مهمی دارد) برداشته می‌شود. هرچند ممکن است در این حالت فشار بر روی مثانه‌ی شما بیشتر شود و دچار تکرر ادرار شوید.

 

اگر جنین شما به مرور پایین نیامده است، دلیلی بر شروع نشدن زایمان نیست. در برخی مادران این حالت در مراحل آخر زایمان با کمک انقباضات قوی اتفاق می‌افتد.

 

اسهال و استفراغ در زایمان
برخی مادران در آغاز پروسه‌ی ‌زایمان دچار استفراغ یا اسهال می‌شوند که نشانه‌ی خوبی است، فقط باید با هیدراته کردن (دریافت کافی مایعات توسط مادر) بدن خود مواظب کم‌آبی بدن‌تان باشید. با خالی شدن معده و روده راه برای عبور جنین آسان‌تر می‌شود.

 

احساس لرز در زایمان
حتی وقتی که شما سردتان نیست ممکن است احساس لرز ناگهانی کنید. شما با انجام کارهای آرامش‌بخش مثل تنفس عمیق، دوش آب گرم یا ماساژ می‌توانید بر لرز خود غلبه کنید.

 

انفجار انرژی در زایمان
در چند روز پایانی بارداری برخی مادران احساس انرژی مضاعفی می‌کنند تا حدی که فراموش می‌کنند باردار هستند و شروع به تمیزکاری و سامان‌دهی خانه خود می‌کنند. باید بدانید این انرژی برای کمک به طی کردن مراحل زایمان در بدن شما به وجود آمده است، پس بیهوده تمام آن را صرف کارِ خانه نکنید و آن را برای روز زایمان خود ذخیره کنید.

 

مامانم