پارس ناز پورتال

عدم کاهش وزن با وجود تلاش های زیاد

مجموعه : رژیم و تغذیه
عدم کاهش وزن با وجود تلاش های زیاد

عدم کاهش وزن با وجود تلاش های زیاد 

رژیم های غذایی می گیرید،ورزش می کنید،غذا کمتر می خورید،اما هیچکدام از این ها در کاهش وزن شما تاثیری ندارد. خیلی ها می گویند کاهش وزن غیر ممکن و کمی دلسرد کننده است. بیشتر مردم با کم کردن کالری می توانند وزنشان را کاهش دهند اما اکثریت آن ها دوباره به همان وزن سابق باز می گردند. دلیلش این است:

 

بدنمان با گرسنه شدن و ترغیب به سمت کالری ها مدام با ما در حال جنگ است.اغلب ما به عادت ها و پرخوری های گذشته باز می گردیمفهرست ملی کنترل وزن اطلاعاتی از کسانی که سال ها وزن کم کرده اند جمع آوری کرده است. می دانیم که بیشتر آن ها به وزن اولیه بازگشتند و می خواهند بدانند

 

که چه کسی و چگونه می تواند آن را حفظ کند. افرادی که در این تحقیق مورد آزمایش قرار گرفته اند توانسته اند به خوبی و با موفقیت این کار را انجام دهند.

 

مشخصات آنها:

این افراد جوان نیستند. میانگین سن آن ها در میان زنان ۴۵ سال و وزن آن ها ۶۵ گیلوگرم است. و میانگین سن مردان این گروه ۴۹ سال و وزن ۸۶ کیلوگرم است.افراد این فهرست، میانگین ۶۶ کیلو وزن کم کرده اند و به مدت ۵ سال و نیم در همان وزن باقی مانده اند.کاهش وزن این فهرست از ۳۰ کیلو تا ۱۳۰ کیلوگرم است.

 

کاهش وزن در این افراد متفاوت است. برخی به سرعت وزن کم کرده اند ولی برای برخی زمان زیادی وقت برده است.مدت زمان ثابت ماندن وزن در این افراد از ۱ سال تا ۶۶ سال می باشد.اما بیشتر مردم ۶۵ درصد از وزنشان دوباره باز می گردد.کسانی که با موفقیت توانسته اند وزنشان را ثابت نگه دارند سخت تلاش کرده اند:

 

۹۴ در صد این افراد فعالیت های فیزیکی خود را بیشتر کرده اند و بیشتر کارهایی انجام داده اند که نیاز به راه رفتن داشته باشد.

 

۷۸ درصد این افراد هر روز صبحانه می خورند.

۷۵ درصد آن ها هفته ای یکبار خودشان را وزن می کنند.

۶۲ درصد آن ها در هفته کمتر از ۱۰ ساعت تلویزیون تماشا می کنند.

۹۰ درصد آن ها حدالق در روز ۱ ساعت ورزش می کنند.

 

آن ها کار عجیبی انجام نمی دهند فقط غذاهای نرمال می خورند. حتی دسر هم در برنامه غذایی خود دارند ولی مراقب غذاهایی که می خورند هستند. خیلی ها مثل خودم مدام غذاهایشان را مدیریت می کنند. این را به عنوان فردی می گویم که همیشه میان وعده ها و تمامی وعده های روزانه را در تمام ۳۶۵ روز سال ثبت می کنم

 

وقتی ۵۰ سالم بود برای اولین بار به کمپین کاهش وزن رفتم. این خود یک امتیاز بود چون تا این سن هیچ بالا و پایینی در وزن من ایجاد نشده بود و رابطه سالمی با غذاها و بدن خود داشتم. در این سن شروع به کاهش وزن کردم چون دوست داشتم ظاهر بهتری داشته باشم. اما هدفم بیشتر سلامتی بود زیرا با این هدف کار آسان تر می شود.

 

شروع کردم به تحقیق در روش هایی که به دیگران کمک کرده است. همچنین تحقیقات زیادی درباره غذاها و مقدار کالری آن ها انجام دادم که در این کار به من کمک زیادی کردند. پس از مدت کوتاهی اطلاعات زیادی درباره غذاها به دست آوردم و تبدیل به بانک اطلاعاتی غذاها شدم. فهمیدم چند تا از غذاهای سالمی که در برنامه خودم داشتم کالری بالایی دارند و باید مصرف آن ها را کم کنم.

 

در کل هیچ غذایی را از برنامه خودم حذف نکردم فقط مقدار آن ها را کم کردم. سعی کردم بیشتر به حرف شکمم گوش دهم تا به حرف دهانم. درسته کلوچه خوشمزه است اما یکی هم به اندازه سه تا طعم خوب خودش را دارد. در تنیجه کمتر دچار نفخ معده می شدم.

 

چرا دوباره وزنمان بر می گردد؟

فهرست ملی کنترل وزن دریافته است که علت برگشتن وزن برگشتن عادت های غذایی قدیمی است. این افراد کم کم شروع می کنند به خوردن غذای بیشتر و ورزش کمتر. رفته رفته آن وزن ها که با زحمت کم کرده اند به بدن باز می گردند. ساده است چون بدن ما دوست دارد که به همان وزن قبلی برگردد چون فکر می کند گرسنه است.

 

به نظر من دلیل دیگری هم دارد. خیلی از کسانی که با جدیت وزن کم می کنند هدفشان “رسیدن به وزن ایده آل” است. و وقتی به هدف خود می رسند گمان می کنند برنده شده اند. اما هدف کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده آل نیست بلکه هدف باقی ماندن در وزن ایده آل است.

 

اگر فکر کنید که با رسیدن به وزن ایده آل کارتان تمام شده است دیگر خیالتان راحت می شود. اما اگر بدانید که هدف باقی ماندن در وزن ایده آل است پله های بیشتری را بالا می روید تا به پیروزی های بیشتری برسید.