پارس ناز پورتال

درباره عبور از پل صراط در قرآن

مجموعه : مذهبی
درباره عبور از پل صراط در قرآن

درباره عبور از پل صراط در قرآن 

عبور از پل صراط جایی که دوزخیان به پایین سقوط خواهند کرد و افراد رستگار به آسانی از آن عبور خواهند کرد تا وارد بهشت برین شوند. 

 

چکیده:
اگر چه لفظ «پل صراط» در قرآن نیامده اما در برخی روایات، به این لفظ تصریح شده است؛ مثلاً، امام صادق (ع) در تفسیر کلمه ی مرصاد، در آیه ۱۴ سوره ی فجر، آن را پلی دانسته اند که از جهنم می گذرد.جهت روشن شدن موضوع، مطالبی در باره ی کلمه ی صراط بیان می کنیم. صراط به معنای راه است و منظور از کلمه ی صراط مستقیم که در برخی آیات قرآن آمده ،

 

راه راست و طریق هدایت در همین دنیاست که اگر کسی در این مسیر باشد، در آخرت نیز بر آن خواهد بود و اگر کسی از این مسیر منحرف گردد و پایش بلغزد، در آنجا هم سقوط خواهد کرد.

 

پاسخ تفصیلی:
در ابتدا باید بدانیم که منظور از پل «صراط» چیست؟ آیا واقعاً چیزی است که انسان از روی آن رد میشود یا چیز دیگری است؟ابتدا چند واژه مربوط به همدیگر – که این مفهوم جزء آنها میباشد – را با توجه به دیدگاه قرآنکریم و تفسیر روایات شریف ترسیم نموده و سپس به پاسخ پرسش خواهیم پرداخت:

 

۱- «سبیل» دو قسم است: یکی: سبیل مؤمنین(۱) یا سبیل الله(۲) و دیگری: غیر سبیل المؤمنین(۳).

 

۲- «صراط» نیز دو قسم است: صراط مستقیم(۴) و صراط جحیم(۵).

 

«سبیل» و «صراط» از لحاظ لغوی هردو به معنای راهاند که واژه «طریق» نیز در این معنا شریک است.(۶)در اصطلاح قرآنی هر سه واژه به کار برده شدهاند که از مجموع آیات درمییابیم که واژه «طریق» عمومیترین آنهاست و بهمعنای مطلق راه است(۷) . واژه «سبیل» مقداری محدودتر از آن است

 

و بهمعنای راهی است که امکان سرپیچی در آن وجود دارد و راه برگشت در آن قابل تصوّر باشد که این راه میتواند راه مستقیم – به سوی جاده منتهی به رضوانالهی – باشد و میتواند چنین نباشد : وَمَن یَتَبَدَّلِ الْکُفْرَ بِالإِیمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِیلِ (و هر کس کفر را با ایمان عوض کند مسلما از راه درست گمراه شده است) (۸).

 

امّا واژه «صراط» – در اصطلاح قرآن – محدودتر از «سبیل» است و بهمعنای راهی است که امکان سرپیچی در آن نیست و راه برگشتی در آن نیز قابل تصوّر نباشد(۹). به همین علّت، «سبیل» – چون به معنای راه فرعی است میتواند متعدّد باشد – در قرآن با صیغه جمع آمده(۱۰) و «صراط» – چون به معنای راه اصلی است نمیتواند متعدّد باشد – در قرآن، یک بار هم با صیغه جمع نیامده است.(۱۱)

 

به هر حال هم راه فرعی (سبیل) و هم راه اصلی (صراط) یا به رضوان الهی(۱۲) منتهی میشود یا نمیشود که از دیدگاه قرآن در حالتاوّل راه خدا(۱۳) و راه انبیا، صالحان، صدیقین و شهدا(۱۴) و راه مؤمنان، یعنی: راه ایمنی ، هدایت(۱۵) و خلاصه راه «سویّ»(۱۶) و «مستقیم»(۱۷) است و در حالتدوّم راه طاغوت(۱۸) و راه گمراهان و کسانی که مورد غضب الهی واقع شده اند(۱۹)

 

(یعنی: راه کسانی که با تمرّد از جادّه حق سرپیچی کردهاند و کسانی که از روی جهل و تقصیر گمراه گشتهاند)(۲۰) و راه مجرمان و مفسدان و نادانان(۲۱)و خلاصه راه «جهنّم»(۲۲) است.طبق آیات قرآن و روایات معصومین هادیان به صراط مستقیم پیامبر و امامان معصوم ـ علیهم السلام ـ می باشند

 

لذا در این باره قرآن از زبان پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و اله و سلم ـ می فرماید: وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِکُمْ عَن سَبِیلِهِ (و (بدانید) این است راه راست من پس از آن پیروی کنید و از راهها(ی دیگر) که شما را از راه وی پراکنده میسازد پیروی مکنید)(۲۳) و در مقابل، امامان کفر کسانی هستند

 

که دیگران را به ضلالت می کشانند: أَئِمَّهَ الْکُفْر (پیشوایان کفر)(۲۴)، أَئِمَّهً یَدْعُونَ إِلَی النَّارِ (پیشوایانی که به سوی آتش میخوانند)(۲۵) پس در دنیا هر کسی از هر امامی پیروی کرده است در قیامت نیز همراه او خواهد بود واز صراطی که آن امام دعوت بهپیمودن آن کرده است

 

عبور خواهد کرد: خداوند در این باره می فرماید: ((یادکن) روزی را که هر گروهی را با پیشوایشان فرا میخوانیم پس هر کس کارنامهاش را به دست راستش دهند آنان کارنامه خود را میخوانند و به قدر نخک هسته خرمایی به آنها ستم نمیشود و هر که در این (دنیا) کور(دل) باشد در آخرت (هم) کور(دل) و گمراهتر خواهد بود).(۲۶)

 

پس از بیان مقدمه باید گفت:
«صراط» از امور مسلّم اعتقادات اسلامی است (ضروریات دین) که در بودن آن هیچگونه اختلافی در میان نیست و آیات و روایات صحیح بسیاری در این باره وجود دارد.(۲۷)

 

جایگاه بحث از این مفهوم – در مجموعه علمکلام (اصول اعتقادی) – مربوط به مباحث معاد است. در آنجا گفته میشود: پس از طی مراحلی حکم قاطع الهی در باره هر انسانی صادر میگردد که در این مرحله، همه اهلمحشر از پلی که از آن به «صراط» تعبیر شده است عبور داده میشوند که بهشتیان از این پل، به سلامت، میگذرند و دوزخیان در گذرکردن از آن ناکام مانده، به درون دوزخ سقوط میکنند(۲۸).

 

در بیان چیستی این «صراط» در روایات اهلبیت (ع) آمده است: صراط، راه معرفت خداوند است و دو صراط وجود دارد: صراطی در دنیا و صراطی در آخرت. اما صراط دنیا امامی است که اطاعتش واجب است، هرکس او را در دنیا بشناسد و از هدایت او پیروی کند، از صراطی که پل دوزخ است، در آخرت، عبور کند و هر کس او را در دنیا نشناسد، قدم او بر صراطآخرت میلغزد و در آتش دوزخ میغلطد.(۲۹)

 

بنابر این در دنیا باید از صراط گذشت تا در آخرت بتوان از آن گذر کرد.یعنی انسان همواره روی پل صراط در حال گذر است و لحظه به لحظه در مرصاد و کمین گاه حق تعالی قرار دارد و عقاید و اخلاق و اعمال او در دیدگاه خدا و رسول (ص) است.(۳۰)

 

انسان در دنیا بر هر طریقی که گذران عمر کرده است و در هر مکتب و مسلکی که طی مسیر کرده است همان را در قیامت به صورت پلی مجسم می بیند و باید از آن گذر کند اگر از راه حق و حقیقت پیروی کرده است و به تمام وظائف خود عمل کرده است گذشتن او از پل صراط به راحتی است و در نهایت به بهشت وارد خواهد شد

 

و اگر پیروی از ائمه کفرو طاغیان زمان خود کرده است سرانجام از این پل مجسم در روز قیامت به جهنم سقوط خواهد کرد.(۳۱)نکته ی قابل توجه این است که پل صراط، یکی از مواقف روز قیامت است و در روایات، از آن با تعابیر مختلفی هم چون پل ، صراط، پل صراط، پل جهنم و … یاد شده است.

 

ولی منظور همه ی این روایات، این موقف است که به جهت آشنایی بیشتر اذهان ساده ی مردم، از آن به پل تعبیر شده است، نه اینکه مثل پل های این دنیا دارای پایه هایی باشد و راه گذشتن مردم و حیوانات و وسائل نقلیه باشد. مراد از پل و صراط در قرآن مجید و روایات، یعنی راه، مسیر، روش،

 

مکتب و به عبارت دیگر، مردم باید بدانند که آن مکتب و طریقی که آنان را به سعادت حقیقی و ابدی می رساند، یک مکتب و راه و روش، با خصوصیات و ویژگی های خاص یعنی دین پروردگار متعال (اسلام حقیقی) می باشد و تنها، قدم گذاشتن در این راه است که موجب نجات و رستگاری است. و از طرف دیگر، غفلت از معرفت واقعی به ویژگی ها و ظرایف و دقایق این راه، موجب انحراف از آن و افتادن در مسیر گمراهی است.

 

بنا بر این تفسیر، پل صراط، که در روایات برنده تر از «شمشیر» و باریک تر از «مو» توصیف شده است ، راه بسیار دقیق و حساب شده ای است که خداوند در همین دنیا، نقطه شروع و ابتدای آن را قرار داده است و ادامه ی این راه به جهان آخرت متصل می شود. بنابراین، کسانی که می خواهند از صراط و پل آن به راحتی عبور کنند باید از هم اکنون و در همین دنیا مواظب باشند که در این مسیر بوده و از این مسیر خارج نشوند.

 

و به تعبیر دقیق تر، پل صراط در قیامت، بروز و ظهور همان پل صراط در دنیاست که از آن به امام و … تعبیر شده
حتما بخوانید ذکر واقعی خدا

____________________________
پی نوشت ها:
۱٫ نساء: ۱۱۵٫
۲٫ بقره: ۱۵۴، ۱۹۰، ۱۹۵، ۲۱۷ و … (بسیار بهکار برده شده است).
۳٫ نساء: ۱۱۵٫
۴٫ حمد: ۶، بقره: ۱۴۲، ۲۱۳، آلعمران: ۵۱، ۱۰۱، مائده: ۱۶ و غیره.
۵٫ صافات: ۲۳٫

 

۶٫ در یکی از معتبرترین منابع لغوی فرق بین لغات آمده است: «طریق» (جاده و) راه است که میتواند هموار و ناهموار باشد، لکن «صراط» طریق و راه هموار است. اما «سبیل» میتواند «طریق» (بهمعنای جادّه) باشد و نباشد، و غالباً در مفاهیم مثبت بهکار برده میشود. ر.ک: ابوهلالعسکری، الفروقاللغویه، ۳۱۳٫

 

۷٫ مانند: فَاضْرِبْ لَهُمْ طَرِیقًا فِی الْبَحْرِ (بندگانم را شبانه ببر و راهی خشک در دریا برای آنان باز کن) طه: ۷۷٫

 

۸٫ بقره: ۱۰۸٫
۹٫ درسهای تفسیری آیت الله محسن اراکی.

 

۱۰٫ (سُبُلَ السَّلاَمِ) مائده: ۱۶، (وَلاَ تَتَّبِعُواْ السُّبُلَ) انعام: ۱۵۳، (وَقَدْ هَدَانَا سُبُلَنَا) ابراهیم: ۱۲، (لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا) عنکبوت: ۶۹ و غیره.

 

۱۱٫ ر.ک: ، شبستری، سید مرتضی، تفسیرسورهحمد، تهران، بنیاد قرآن، ۱۳۶۱، ص ۵۶٫
۱۲٫ (یَهْدِی بِهِ اللّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَهُ سُبُلَ السَّلاَمِ) مائده: ۱۶٫

 

۱۳٫ (سَبِیلِ الله) بقره: ۱۵۴، ۱۹۰، و … بسیار بهکار برده شده است، (سَبِیلِ رَبِّک) نحل: ۱۲۵، (صِرَاطُ رَبِّکَ مُسْتَقِیمًا) انعام: ۱۲۶، (صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ) ابراهیم:۱، (إِنَّ رَبِّی عَلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ) هود: ۵۶ و غیره.

 

۱۴٫ حمد: ۷ و نساء: ۶۹٫

 

۱۵٫ (سَبِیلِ الْمُؤْمِنِین) نساء: ۱۱۵ و (سُبُلَ السَّلاَمِ) مائده: ۱۶ و (سَبِیلَ الرُّشْدِ) اعراف: ۱۴۶، (سَبِیلَ الرَّشَادِ) غافر: ۲۹، ۳۸، (اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ) حمد: ۶، وغیره.

 

۱۶٫ (سَوَاء السَّبِیل) بقره: ۱۰۸، مائده: ۱۲، ۶۰، ۷۷، قصص: ۲۲ و ممتحنه: ۱، (سَوَاء الصِّرَاطِ) ص: ۲۲، (صِرَاطًا سَوِیًّا) مریم: ۴۳، (الصِّرَاطِ السَّوِیِّ) طه: ۱۳۵، (یَمْشِی سَوِیًّا عَلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ) ملک: ۲۲ بهکار رفته است.

 

۱۷٫ حمد: ۶، بقره: ۱۴۲، ۲۱۳، آلعمران: ۵۱، ۱۰۱، مائده: ۱۶ و غیره.
۱۸٫ (سَبِیلِ الطَّاغُوتِ) نساء: ۷۶٫

 

۱۹٫ حمد: ۷٫ و همینطور: (سَبِیلَ الْغَی) اعراف: ۱۴۶، (ضَلَّ سَوَاء السَّبِیلِ) بقره: ۱۰۸، مائده: ۱۲، و غیره.
۲۰٫ ر.ک: حکیم، محمّدباقر، تفسیر سوره حمد، مجمع جهانی اهل بیت، چاپ دوم، ص ۲۲۷٫

 

۲۱٫ (سَبِیلُ الْمُجْرِمِینَ) انعام: ۵۵ و (سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ) اعراف: ۱۴۲ و (سَبِیلَ الَّذِینَ لاَ یَعْلَمُونَ) یونس: ۸۹٫

 

۲۲٫ (فَاهْدُوهُمْ إِلَی صِرَاطِ الْجَحِیمِ) صافات: ۲۲٫
۲۳٫ انعام: ۱۵۳٫
۲۴٫ توبه: ۱۲٫
۲۵٫ قصص: ۴۱٫
۲۶٫ اسراء: ۷۱-۷۲٫
۲۷٫ ر.ک: شبّر، الحقالیقین، تهران، مرکز انتشارات الاعلمی، بی تا، ج ۲ ،ص ۱۴۰٫

 

۲۸٫ قرآن کریم در ترسیم این صحنهها میفرماید: وَإِن مِّنکُمْ إِلا وَارِدُهَا کَانَ عَلَی رَبِّکَ حَتْمًا مَّقْضِیًّا * ثُمَّ نُنَجِّی الَّذِینَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیًّا (و هیچ کس از شما نیست مگر (اینکه) در آن وارد میگردد این (امر) همواره بر پروردگارت حکمی قطعی است آنگاه کسانی را که پرهیزگار بودهاند میرهانیم

 

و ستمگران را به زانو درافتاده در (دوزخ) رها میکنیم).مریم: ۷۱-۷۲٫ ر.ک: آموزشکلاماسلامی (سعیدیمهر)، قم، انتشارات طه، ۱۳۸۱، ج۲،ص ۳۰۵٫

 

۲۹٫ (هو الطریق إلی معرفه الله عزوجل، وهما صراطان: صراط فی الدنیا وصراط فی الآخره، وأما الصراط الذی فی الدنیا فهو الإمام المفترض الطاعه، من عرفه فی الدنیا واقتدی بهداه مر علی الصراط الذی هو جسر جهنم فی الآخره ومن لم یعرفه فی الدنیا زلّت قدمه عن الصراط فی الاخره، فتردی فی نار جهنم) ر.ک: صدوق، معانی الأخبار، نجف، منشورات مکتبه المفید، ۱۹۷۱ م، ص۲۸٫

 

۳۰٫ جوادی آملی، عبدالله، معاد در قرآن، ج۵، ص ۲۱۵٫
۳۱٫ ر.ک: سبحانی، جعفر، الهیات، ج۴، ص ۲۶۹٫