پارس ناز پورتال

ظرف غذای کودک و نکات مهم

ظرف غذای کودک و نکات مهم

ظرف غذای کودک و نکات مهم 

ظرف غذای کودک را وقتی انتخاب می کنید باید به نکات متعددی توجه کنید مانند جنس ظرف که خیلی مهم است. BPA، نوعی ماده شیمیایی است كه نزدیك به 40 سال است برای سخت‌تر كردن پلاستیك مورد استفاده قرار گیرد.این ماده شیمیایی همه جا هست، از سی‌دی‌های فشرده گرفته تا بطری‌های آب و یا حتی غذاهای كنسروی، بیش از 90 درصد ما هم‌اكنون در بدن خود BAP داریم.

 

BPA را می‌‌توان از طریق گرد و غبار موجود در هوا نیز جذب كرد.معمولا در بطری‌های شیر كودكان خردسال، فنجان‌ها، ظروف كوچك و سایر وسایل جانبی و ظروف غذای مخصوص كودكان، BPA به كار رفته است.برخی از كارخانه‌های تولید ظروف غذای كودك، استفاده از BPA را قدغن كرده‌اند، اما چرا استفاده از این ماده شیمیایی ممنوع شده است؟

 

برخی از متخصصان می‌گویند BPA تأثیر مستقیم روی مغز، رفتار و غدد پروستات دارد.

 

برخی از خطرات ناشی از استفاده از BPA

 

– سطح هورمون‌ها: برخی از دانشمندان می‌گویند، BPA درست مثل یك هورمون در بدن عمل می‌كند و تعادل سایر هورمون‌ها را از بین می‌برد. BPA روی هورمون رشد در جنین، نوزادان و كودكان اثر می‌گذارد.

 

– مشكلات رفتاری و ذهنی: بعد از بررسی برخی مدارك و شواهد، گروهی از دانشمندان نتیجه گرفتند كه BPA بر روی ذهن و رفتار نوزادان و كودكان خردسال اثر می‌گذارد.

 

– سرطان: مطالعات روی حیوانات نشان می‌دهد كه رابطه مستقیمی بین BPA و سرطان وجود دارد.

 

– بیماری‌های قلبی: افزایش میزان BPA در بدن ارتباط مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد.اغلب ظرف‌های غذا و نوشیدنی برای كودكان، پلاستیكی هستند و ممكن است به نظر بیشتر ما بی‌خطر و سالم باشند در حالی‌كه این‌گونه نیست.

ظرف غذای کودک و نکات مهم

ظروف پلاستیكی یا شیشه‌ای، كدام یك مناسب‌تر است؟

اگر می‌خواهید مدت زمان بیشتری غذا را نگهداری كنید، یا اینكه غذا را برای گرم كردن داخل مایكروویو قرار دهید و غذایی كه داخل ظرف می‌گذارید دچار تغییر طعم و بو نشود، بهتر است از ظروف شیشه‌ای استفاده كنید.اما چنانچه می‌خواهید از ظروف ارزان‌تر استفاده كنید و ظرف مورد نظرتان سبك‌تر باشد و راحت‌تر حمل شود، ظروف پلاستیكی مناسب‌ترند.

 

علاوه بر انتخاب ظروف غذای مناسب، باید نكات دیگری را نیز مدنظر داشته باشید؛ مثل سردی و گرمی غذا.

 

چند نكته درباره خرید ظرف غذای مناسب برای كودك

1- برای خرید ظرف غذای مناسب برای كودك خود، به فروشگاه‌های بزرگ بروید. خرید كردن از مغازه‌های كوچك را فراموش كنید.چرا كه انتخاب‌های محدودتری خواهید داشت. در واقع خرید ظروف نازك و ارزان قیمت نوعی پول حیف كردن است. در عوض به فروشگاه‌های اصلی و بزرگ بروید و ظروف با كیفیت‌تر تهیه كنید.

 

2- قبل از خرید یك سوال از خودتان بپرسید: «آیا این ظرف قابلیت آن را دارد كه حداقل 500 بار مورد استفاده قرار بگیرد؟»

 

3- از ظروف مربعی شكل استفاده كنید. ظروف مربعی و مستطیلی بهتر از ظرف‌های دایره‌ای هستند و این روزها تعداد بیشتری از آنها تولید می‌شود.

 

4- از ظروف خیلی بزرگ استفاده نكنید. ظروف بزرگ خیلی كاربرد ندارند و ظروف كوچك‌تر بیشتر به كار می‌آیند.

 

5- ظروف پلاستیكی ارزان قیمت‌تر هستند ولی عمر كوتاهتری هم دارند ولی برعكس آنها، ظروف شیشه‌ای و فلزی دوام بیشتری دارند.

 

6- به كاربرد ظروف توجه كنید. آیا می‌خواهید مواد غذایی مورد نظرتان را فریز كنید؟