پارس ناز پورتال

طرز برخورد با همسر عصبانی در زندگی مشترک

طرز برخورد با همسر عصبانی در زندگی مشترک

طرز برخورد با همسر عصبانی در زندگی مشترک 

بارها پیش می آید که یکی از طرفین سر مسئله ای در خانه پرخاش گری کند و بعد از آن هم دعوا راه افتاده باشد. فاطمه دانشجوی سال آخر کارشناسی ارشد است. از صبح که از خواب بیدار می شود، بعد از صبحانه و راهی کردن همسرش -احمد- بیشتر وقت روزانه اش را کار کردن روی پایان نامه اش می گیرد.

 

حتی برای ناهار چیزی سر دستی درست می کند و می خورد تا بتواند سر وقت پایان نامه اش را تحویل دهد. همه این ها باعث شده نتواند به اندازه قبل خانه را مرتب نگه دارد. چیزی که احمد روی آن خیلی حساس است. در چند ماهی که فاطمه سرش شلوغ بوده چند بار پیش آمده که احمد وقتی عصر به خانه برگشته

 

با عصبانیت از پخش و پلا بودن فیش های یادداشت و منابع پایان نامه فاطمه گلایه کند. هر بار هم فاطمه معذرت خواهی کرده و گفته درستش می کند و همان موقع خانه را جلو احمد مرتب کرده است.اما دیشب فرق می‌کرد. دیشب وقتی احمد با صدای بلند گفت: “اه، اه، خونه که دوباره شده مثل طویله” فاطمه طاقت نیاورد و داد زد :” بد نیس یه بار هم تو این طویله رو تمیز کنی..”

 

برای همه ما متاهل ها پیش آمده که همسرمان به ما پرخاش کند. زن و مرد هم ندارد. بعضی وقت ها این پرخاش آن قدر ادامه پیدا می کند که به طلاق عاطفی و طلاق قانونی ختم می شود. بعضی وقت ها هم یکی از دو نفر را در نقش “همیشه منفعل” قرار می دهد و طرف دیگر را در نقش”پرخاشگر حق به جانب”.

 

نقش هایی که رابطه همسرانه را به رابطه دشمنانه بدل می کند. در این مطلب می خواهیم بگوییم چه کار کنیم و مهم تر این که چه کارهایی نکنیم.

 

چه کار نکنیم؟
وقتی همسرمان عصبانیست چه ما هم متقابلا پرخاش کنیم و چه منفعلانه بپذیریم در دراز مدت مسئله اصلی را حل نمی کند. این دو راه غلط را یکی یکی توضیح می دهیم.

 

پرخاش نکن!
وقتی ما هم در مقابل پرخاش همسرمان پرخاش می کنیم فقط آتش دعوا تند تر می شود. جوابی که -در روایت اول مطلب- فاطمه به احمد داد، بدون دانستن ادامه ماجرا هم معلوم است که آن شب را برای دو نفر خراب کرده است. پس لطفا متقابلا پرخاش نکنید. البته پرخاشگری غیر مستقیم هم وجود دارد. مثلا اگر در را محکم بکوبید، از خانه بیرون بزنید یا به حرف همسرتان کلا اعتنا نکنید، غیر مستقیم به او پرخاش کرده اید.

 

مظلوم نباش!
اگر به نام “گذشت” همیشه در مقابل عصبانیت همسرتان همیشه بگویید “باشد” تا او عصبانی نشود فقط در کوتاه مدت نتیجه می گیرید. در دراز مدت هم خودتان آزرده می شوید و هم به همسرتان این پیام را می دهید که حق دارد عصبانی شود و با عصبانست کارهایش پیش می رود. کاری که فاطمه همیشه بعد از اعتراض احمد انجام می داد.

 

چه کار کنیم؟
برای مقابله با همسر عصبانی فقط لازم است یک کار انجام دهید. جرات مند باشید. یعنی بدون این که به همسرتان بی احترامی کنید از حقوق خودتان دفاع کنید. برای جرات مندی اول از هر چیز باید باور داشته باشید هم خودتان و هم همسرتان حق دارید خواسته هایتان را دنبال کنید.

 

یک پاسخ جرات مندانه با همسر عصبانی سه گام دارد. البته همه این سه گام را باید با صدای آرام و شمرده و ژست مسالمت جویانه بگویید و نه با صدای لرزان یا صدای عصبانی.

 

همدلی کنید
بگویید که عصبانیت همسرتان و دلیلش را می فهمید. مثلا فاطمه می تواند بگوید :” می دانم که تو خسته از کار برگشته ای و دلت می خواهد خانه مرتب باشد و خانه بی نظم اعصابت را به هم می ریزد…”

 

دلیل خودتان را بگویید
برای همسرتان دلیل کارتان که باعث عصبانیت او شده را بگویید. مثل فاطمه می تواند بگوید: “اما من هم این ماه ها مشغول پایان نامه ام هستم و نمی توانم مثل قبل خانه را مرتب کنم…”

 

اعلام موضع کنید
بگویید که موضعتان چیست و قرار است چه عملی انجام دهید: مثلا فاطمه می تواند بگوید” برای همین تا روز دفاع ممکن است نرسم خانه را همیشه مرتب نگاه دارم” یا ” کاش بعضی از مسوولیت های خانه را با هم تقسیم کنیم” یا “حالا بعد از شام با هم مرتبش می کنیم”