پارس ناز پورتال

درباره صنعت سینما در کشور اسپانیا

مجموعه : اخبار سینما
درباره صنعت سینما در کشور اسپانیا

درباره صنعت سینما در کشور اسپانیا 

اسپانیا همیشه توانسته است در صنعت سینما کارهای ارزنده ای را در سطح جهانی عرضه کند و در این زمینه کاملا پیشرو است. اسپانیا همواره یکی از موفق‌ترین و پرمعناترین فیلم‌های اروپایی را در بدو پیدایش سینما تا حدود سال‌های دهه ۱۹۵۰ تولید می‌کرد.البته گاهی وقفه‌هایی نیز در این سینمای پویا به سبب مسائل سیاسی و اجتماعی خاص این کشور پدید آمده‌ است.
درباره صنعت سینما در کشور اسپانیاحتی سمت گیری سینمای اسپانیا به سوی سینمای سیاسی و فرمایشی که حاصل حکومت دیکتاتوری فرانکو تا اواسط دهه 70 بود؛ باعث شد سینمای اسپانیا تقریبا نفس‌های آخر را بکشد.با اینهمه وجود استعداد‌های فراوان و ناب در دهه 90 و در ادامه‌ی آن باعث شد سینمای اسپانیا هنوز سرپا باشد.

 

در دهه 1940 “لوئیس بونوئل” نه تنها نام‌آورترین چهره‌ی سینمایی اسپانیا که یکی از غول‌های سینمای جهان شناخته می‌شد. بونوئل در طی 60 سال فیلمسازی مکتب سورئالیسم را راه اندازی کرد وخود براستی پدر این سبک قلمداد گردید.

 

از زمان ساخت “سگ آندلسی” در 1929 تا ساخت “ویریدیانا” در 1961 و “جذابیت پنهان بورژوازی” در 1972 او همواره در نک قله سینمای جهان جای داشت و از این رو محترمترین و معتبرترین فیلمساز تاریخ اسپانیا شناخته می‌شود.مهاجرت بونوئل در دهه 50 به فرانسه اما باعث شد چند استعداد دیگر در داخل اسپانیا راه او را ادامه دهند که مهمترین‌شان کارلوس سائورا است.

 

سائورا اگرچه همواره در سایه لوئیس بوئوئل بوده اما یکی از تاثیر گذارترین کارگردانان اسپانیایی شناخته می‌شود که سینمای اسپانیا را برای دو دهه بعد از مرگ بونوئل در 1983 نمایندگی کرد. او در 1999 توانست نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان برای فیلم تانگو شود.
درباره صنعت سینما در کشور اسپانیاسینمای اسپانیا به لحاظ بازیگران درجه اول سینمایی نیز همواره حرفهایی برای گفتن داشته است.در حال حاضر پنه لوپه کروز و خاویر باردم دو هنرپیشه‌ی برنده جایزه اسکار و چهره‌های جهانی سینمای اسپانیا در دنیای بازیگری هستند.خاویر باردم در فیلم‌های مطرحی مانند جایی برای پیرمردها نیست و عشق سالهای وبا بازی کرده است.

 

در سالهای اخیر کارگردانان مستعدی مانند پدرو آلمودوار به سینمای جهان معرفی شدند. آلمودورا در سال 1999 توانست در کنار هموطن پیش کسوت خود سائورا،نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شود و به آن نیز برسد. او برای فیلم “همه چیز در باره مادرم” به این جایزه مهم رسید.
درباره صنعت سینما در کشور اسپانیااز سال 2000 تاکنون در کنار نسل تقریبا قدیمی مانند پدرو آلمودوار و سائورا فیلمسازانی نظیر ژرارد اولیوارس و میگوئل کورتیس نیز ظهور کردند که اگرچه هنوز به چهره‌های جهانی تبدیل نشدند اما از مستعدترین‌های سینمای اسپانیا به شمار می‌آیند.

 

بدنه‌ی سینمای اسپانیا نیز اما در دهه‌ی اخیر بدلیل مسائل اقتصادی شدیدا آسیب دیده است.به نحوی که سال 2013 بدترین سال برای سینمای این کشور به حساب می‌آید. در واقع با داشتن بهترین استعدادها، سینمای اسپانیا چاره ای ندارد جز اینکه به ساخت و سازهای تولید مشترک بپردازد.

 

افزایش مالیات برارزش افزوده بر قیمت بلیت سینماهای اسپانیا موجب شد تا قیمت هر بلیت با جهشی 21 درصدی روبرو شود.جدای از این اسپانیا از دیرباز مهد قاچاق فیلم و کپی‌های غیرقانونی بوده است.تمام این مشکلات باعث شده سینمای اسپانیا در حال حاضر تولیدات کمی را داشته باشد.