پارس ناز پورتال

صنایع دستی 5 میلیارد فروش داشته است

صنایع دستی 5 میلیارد فروش داشته است

صنایع دستی 5 میلیارد فروش داشته است 

درآمد 5 میلیاردی از صنایع دستی خبر از رشد و پیشرفت صنایع دستی در ایران را می دهد با اینکه بودجه مربوطه کاهش داشته اما فروش به طرز قابل توجهی افزایش داشته است. در سال ۹۱ معاونت سابق صنایع دستی بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کرد و کل فروش هنرمندان در آن نمایشگاه ۸۰۰ میلیون تومان بود.

 

در حالی که امسال با بودجه‌ای حدود ۱۰۰ میلیون تومان، نمایشگاه برگزار و بیش از پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروش و ثبت سفارش انجام شد.

 

این خبر را بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی کشور در مراسم تجلیل از هنرمندان اعلام کرد و گفت: «بودجه هزینه شده امسال کمتر از یک‌دوازدهم اعتبار سال ۹۱ بود، در حالی که نزدیک به هفت برابر، فروش و سفارش ثبت شد.»

 

معاون صنایع دستی کشور گفت:‌ «با وجود نبود تسهیلات برای گفتمان‌سازی، می‌توان با قاطعیت گفت که سرمایه اجتماعی صنایع دستی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. با وجود رکود موجود، این حوزه یکی از بالاترین میزان رشد را هم در فروش داخلی و هم در صادرات دارد.»

 

او ادامه داد: «با وجود مخالفت‌های برخی کشورها در سطوح بین‌المللی، ایران فعال‌ترین دیپلماسی جهان در حوزه صنایع دستی را دارد. اجلاس آسیا و اقیانوسیه اردیبهشت‌ماه برگزار شد و اجلاس جهانی نیز امسال به‌عنوان بزرگ‌ترین اجلاس تاریخ صنایع دستی در مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود. چهار شهر ایران عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی را گرفته‌اند.

 

برنامه اقتصاد مقاومتی با عنوان بسته حمایت از صنایع دستی و همچنین برنامه اشتغال با بیش از ۷۰ شغل آماده شده و برنامه ششم توسعه نیز با هدف صادرات یک میلیاردی تهیه و ارسال شده است.»، می‌توان با قاطعیت گفت که سرمایه اجتماعی صنایع دستی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. با وجود رکود موجود، این حوزه یکی از بالاترین میزان رشد را هم در فروش داخلی و هم در صادرات دارد.»

 

او ادامه داد: «با وجود مخالفت‌های برخی کشورها در سطوح بین‌المللی، ایران فعال‌ترین دیپلماسی جهان در حوزه صنایع دستی را دارد. اجلاس آسیا و اقیانوسیه اردیبهشت‌ماه برگزار شد و اجلاس جهانی نیز امسال به‌عنوان بزرگ‌ترین اجلاس تاریخ صنایع دستی در مهرماه در اصفهان برگزار می‌شود.

 

چهار شهر ایران عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی را گرفته‌اند. برنامه اقتصاد مقاومتی با عنوان بسته حمایت از صنایع دستی و همچنین برنامه اشتغال با بیش از ۷۰ شغل آماده شده و برنامه ششم توسعه نیز با هدف صادرات یک میلیاردی تهیه و ارسال شده است.»