پارس ناز پورتال

شیر را بجوشانیم یا خام مصرف کنیم؟

شیر را بجوشانیم یا خام مصرف کنیم؟

شیر را بجوشانیم یا خام مصرف کنیم؟ 

وجود شیر در سبد غذایی همه ما ضروری است و باید روزانه شیر را مصرف کنیم.اما چگونه؟شیر را بجوشانیم یا بصورت خام مصرف کنیم؟ گروهی از متخصصان اطفال در آمریکا هشدار دادند مصرف شیر خام که غیرپاستوریزه و غیرهموژنیزه است، برای عموم بخصوص زنان باردار، نوزادان و کودکان، خطرناک و ممنوع است.

 

کمیته بیماری‌های عفونی و کمیته تغذیه در «آکادمی پزشکان اطفال» آمریکا اعلام کرد: شیرخام می‌تواند حامل باکتری‌های خطرناکی چون E. coli و سالمونلا ناشی از حیوانات بیمار و یا تماس با کود آلوده باشد ولی با وجود خطراتی که مصرف شیرخام و غیرپاستوریزه برای سلامتی دارد.

 

برخی همچنان شیر غیرپاستوریزه می‌خورند و تاکید دارند که خوردن شیرخام با کاهش خطر ابتلا به آلرژی و آسم مرتبط است.پزشکان خاطر نشان کردند این ادعا که شیرخام حاوی مواد مغذی است و با پاستوریزه کردن آن، چنین موادی در آن‌ها از بین می‌رود تایید نشده است.

 

مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا اعلام کرد: از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۱ میلادی، ۱۴۸ بیماری مرتبط با مصرف شیرخام یا محصولات شیرخام گزارش شده که به بستری شدن ۲۸۴ نفر و مرگ دو نفر منجر شده است.علاوه بر نوزادان و زنان باردار مصرف شیرخام بر سلامت افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و نیز بر سلامت افراد مسن تاثیر منفی دارد.