پارس ناز پورتال

شکم خود را با این خوراکی ها کوچکتر کنید

مجموعه : رژیم و تغذیه
شکم خود را با این خوراکی ها کوچکتر کنید

شکم خود را با این خوراکی ها کوچکتر کنید 

اصلا ظاهر جالبی نیست اگر یک شکم بزرگ جلوی شما ظاهر شود و همه جا مجبور باشید آن را حمل کنید. پس باید به فکر لاغری باشید. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که استفاده از برخی غذاها می‌تواند در لاغری شکم افراد موثر باشد

 

و در نتیجه منجر به سلامتی بیشتر آنها شود. وجود چربی اضافی در اطراف کمر که باعث اضافه وزن هم می‌شود ضمن اینکه ظاهر ناخوشایندی دارد شما را مجبور به خرید شلوار بزرگتر نیز می‌کند و همچنین باعث پایین آمدن اعتماد به‌نفس افراد می‌شود. 

 

روغن نارگیل و لاغری شکم

شکم خود را با این خوراکی ها کوچکتر کنید

روغن نارگیل به دلیل داشتن تری گلیسیرید‌های زنجیره متوسط (MCT)، در افزایش میزان مصرف انرژی موثر است. نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که مصرف ۳۰-۱۵ گرم تری گلیسیرید‌های زنجیره متوسط در روز، مصرف انرژی روزانه را ۵% (یعنی حدود ۱۲۰ کالری) افزایش می‌دهد.

 

روغن نارگیل همچنین برای چربی سوزی و کاهش وزن بسیار مفید است زیرا اشتها را کور می‌کند و روند چربی سوزی را تسریع می‌کند و همچنین به سوزاندن چربی جمع شده در اطراف کمر و شکم کمک می‌کند. رفع گرسنگی، کاهش اشتها و کنترل حملات شدید گرسنگی از دیگر مزایای مصرف روغن نارگیل است.

 

این امر می‌تواند ناشی از نحوه متابولیسم اسیدهای چرب روغن نارگیل باشد، زیرا کتون حاصل از گوارش تری گلیسیرید های زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل سبب کاهش اشتها می‌شود.روغن نارگیل شامل نوعی اسید چرب اشباع شده به نام اسید لوریک (Lauric Acid) است که در بدن به سرعت تبدیل به انرژی می‌شود.

 

این یعنی کالری اسید لوریک، پیش از اینکه تبدیل به چربی انباشته شود، می‌سوزد و تبدیل به انرژی می‌شود. لزومی ندارد آن را به شکل قرص مصرف کنید، کافی است روغن نارگیل تصفیه شده را جایگزین روغن‌های دیگر در دستور غذایتان کنید.

 

میوه و سبزیجات بنفش رنگ

شکم خود را با این خوراکی ها کوچکتر کنید

تحقیقات تازه‌ی مجله‌ی تغذیه‌ی بالینی اروپا (European Journal of Clinical Nutrition) نشان داد زنانی که در یک بازه‌ی زمانی ۳ ساله رژیم غذایی سرشار از محصولات قرمز یا بنفش‌رنگ مانند انگور، گوجه، بادمجان و کلم دارند، نسبت به زنانی که رژیم غذایی‌شان بیشتر شامل سبزیجات و میوه‌های سبز،

 

زرد یا نارنجی بوده است، چربی شکمی کمتری داشته‌اند. برخی پژوهش‌ها ادعا می‌کنند وجود فلاونوئید در برخی از این محصولات مانع جذب چربی می‌شود یا بر فرآیند کالری‌سوزی تاثیر می‌گذارد.

 

سرکه‌ی انار

شکم خود را با این خوراکی ها کوچکتر کنید

براساس پژوهش محققان کره‌ای، مصرف ۳۰ میلی‌لیتر سرکه‌ی انار در زنان دچار اضافه وزن به مدت ۸ هفته، باعث کاهش ۳.۷ درصدی چربی شکمی در آنها شده است. به گفته‌ی دکتر کارول جوهانسون (Carol Johnston)، استاد دانشگاه آریزونا، همه‌ی انواع سرکه دارای اسید استیک هستند که هم در هضم نشاسته تاثیر دارد و هم آنزیم موثر در چربی‌سوزی را تحریک می‌کند. 

 

غلات کامل

شکم خود را با این خوراکی ها کوچکتر کنید

طبق تحقیقی در دانشگاه تافتز (Tufts University)، کسانی که روزی ۳ پرس یا بیشتر غلات کامل مصرف می‌کنند، نسبت به کسانی که کمتر از نیم پرس غلات کامل می‌خورند، ۱۰ درصد کمتر چربی شکمی دارند. رهبر این گروه تحقیق، دکتر نیکولا مک‌کون (Nicola McKeown) می‌گوید: این مسئله ممکن است به دلیل اثر غلات کامل بر هورمون‌های کنترل اشتها و بروز احساس سیری باشد؛

 

یا به دلیل فیبر موجود در غلات کامل که با تحریک برخی هورمون‌ها، ذخیره‌ی چربی شکمی را کاهش می‌دهد. اما نکته‌ی قابل توجه این است که افرادی که غلات تصفیه شده مصرف کرده‌اند (انواع نان و شیرینی‌های سفید)، کاهشی در چربی شکمی‌شان نداشته‌اند.

 

بنابر توصیه‌ی دکتر مک‌کون بهتر است غلات تصفیه‌شده را با غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای یا فارو (غذایی تهیه شده از انواع خاصی از گندم) جایگزین کنید.

 

حبوبات

شکم خود را با این خوراکی ها کوچکتر کنید

به گزارش پارس ناز آنطور که مطالعات مجله‌ی ابیسیتی (Obesity) نشان ‌می‌دهد، به ازای مصرف ۱۰ گرم فیبر در هر روز، احتمال بروز چربی شکمی ۴ درصد کاهش می‌یابد. به گفته‌ی محققان، بهترین منبع فیبر انواع حبوبات هستند به ویژه عدس، لوبیای سیاه و لوبیای لیما (لوبیای عروس) که در هر نصف فنجان از آنها، ۷ تا ۸ گرم فیبر وجود دارد.

 

سرپرست محققین ابیسیتی، دکتر کریستن هیرستون (Kristen G. Hairston) معتقد است، لوبیای چشم‌بلبلی و لوبیا قرمز هم انتخاب‌های خوبی هستند زیرا به ازای هر نصف فنجان، ۴ تا ۵ گرم فیبر دارند.

 

دانه‌ی چیا (Chia)

شکم خود را با این خوراکی ها کوچکتر کنید

به گفته‌ی دکتر لیندسی براون (Lindsay Brown)، استاد دانشگاه کویینزلند، که درباره‌ی اثرات چیا در حذف چربی شکمی مطالعه کرده‌ است، دانه‌ی چیا علاوه بر پروتئین و فیبر حاوی اسید چرب ALA (آلفا لینولنیک اسید) است که مانع احاطه شدن اعضای حیاتی موجود در ناحیه‌ی شکمی توسط چربی می‌شود.

 

دانه‌های چیا را می‌توان با انواع اسموتی مخلوط کرد، همراه با ماست میل نمود یا از ترکیب آن با شیر بادام، کمی دارچین و عسل، نوعی پودینگ تهیه کرد.

 

دارچین

شکم خود را با این خوراکی ها کوچکتر کنید

یکی دیگر از سربازان مبارزه با چربی شکمی که در کابینت ادویه‌های‌تان خواهید یافت، دارچین است. دانشمندان ژاپنی در آزمایشی، چندین موش را تحت رژیم غذایی پرچرب و پرقند قرار دادند، به رژیم غذایی گروهی از موش‌ها روغن دارچین،

 

که عطر و طعم گرم دارچین از آن است، اضافه کردند. پس از یک ماه، موش‌هایی که ترکیبات دارچین را مصرف کرده بودند، چربی شکمی کمتری داشتند. کارشناسان معتقدند این ماده در از بین بردن توده‌های چربی مؤثر است. کری گنز (Keri Gans) نویسنده‌ی «یک تغییر غذایی کوچک» توصیه می‌کند در غذاهای روزانه‌ی خود برای کمی دارچین، به اندازه‌ی یک قاشق چایخوری، جا باز کنید.

 

زردچوبه

شکم خود را با این خوراکی ها کوچکتر کنید

معروف است ادویه‌ی کاری جادویش را از این ادویه‌ی عجیب و مرموز می‌گیرد. اما از این پس می‌توانید به زردچوبه، به چشم یک «کمربند تنگ‌کن» هم نگاه کنید! آنطور که مطالعات مجله‌ی «غذا و گوارش» (Food & Function) می‌گوید، زردچوبه حاوی مولکول‌هایی است که با جدا کردن

 

قند از خون و تبدیل آن به انرژی، مانع ذخیره‌ی آن به شکل چربی در ناحیه‌ی شکم می‌شوند. کارشناس تغذیه، بروک الپرت (Brooke Alpert) توصیه می‌کند روزانه یک قاشق غذاخوری زردچوبه مصرف کنیم. به پیشنهاد او می‌توان به سوپ، ماست یونانی، انواع اسموتی‌ سبز، سبزیجات تف داده شده، تخم مرغ و حتی چای،

 

زردچوبه اضافه کرد. نگران نباشید! مقدار کم زردچوبه طعم خاصی ندارد، مخصوصا اگر در غذایی که می‌پزید طعم‌های مختلف وجود داشته باشد.

 

شکلات تلخ

شکم خود را با این خوراکی ها کوچکتر کنید

مانند بسیاری از دشمنان چربی، شکلات حاوی فلاونوئید است؛ به همین دلیل محققین اسپانیایی در پژوهش اخیر خود روی ۱۴۵۸ نوجوان، دریافتند کسانی که شکلات بیشتری مصرف می‌کنند، کمر باریک‌تری دارند. دگتر گارسیا، یکی از محققین این پژوهش و استاد دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه گرانادای اسپانیا،

 

می‌گوید: نوع شکلات مهم نیست اما شکلات‌های تلخ ۷۰ درصد، حاوی مقادیر زیاد کاتچین (Catechin)، یکی از انواع فلاونوئیدها هستند که بر عملکرد انسولین و تولید کورتیزول (هورمونی که باعث ذخیره‌ی چربی در ناحیه‌ی شکم می‌شود) اثر می‌گذارد. تانیا زوکربرات (Tanya Zuckerbrot)، بنیانگذار رژیم غذایی عامل F توصیه می‌کند

 

به جای شیرینی‌های معمول در رژیم غذایی، روزانه حدود ۳۰ گرم شکلات تلخ ۷۰درصد مصرف کنیم. همچنین، شکلات تلخ را می‌توانید به عنوان ماده‌ی انرژی‌زا در باشگاه و در هنگام ورزش استفاده کنید.

 

گجت نیوز